کد خبر : 28157
تاریخ انتشار : یکشنبه 28 آذر 1395 - 12:50

نرخ تضمینی اعلام شده گندم غیرکارشناسی است / کشاورزان دلسرد شده اند / دولت با تدبیر عمل کند

این میزان افزایش برای کشاورزان ناچیز و غیرمنطقی بوده و عملا هیچ است.

این میزان افزایش برای کشاورزان ناچیز و غیرمنطقی بوده و عملا هیچ است.

رئیس نظام صنفی کشاورزی خراسان رضوی در واکنش به افزایش دو درصدی نرخ خرید تضمینی گندم گفت: این میزان افزایش برای کشاورزان ناچیز و غیرمنطقی بوده و عملا هیچ است.

سید حسین موسوی نژاد در گفتگو با دهقان نیوز با انتقاد از تاخیر چند ماهه در اعلام نرخ خرید تضمینی گندم گفت: افزایش ۲٫۴ درصدی نرخ تضمینی گندم با توجه به درصد نرخ تورم سالانه، غیرکارشناسی است.

وی گفت: دولت بعد از ماهها تاخیر، افزایش قیمت ۲٫۴ درصدی را برای نرخ خرید تضمینی گندم اعلام کرده و این به این معناست که سال آینده گندم را تنها ۳۰ تومان گران تر از امسال از کشاورزان خریداری می کند، در حالیکه نرخ تقریبی  تورم ۷ درصد اعلام شده است و در مورد قیمت اعلامی دولت می توان به این نکته اشاره کرد که تنها دستاورد اعلام  این قیمت، ایجاد دلسردی شدید در بین کشاورزان است به نحوی که بسیاری از کشاورزان با شنیدن این نرخ به فکر تغییر کشت از گندم به محصولی دیگر افتاده اند.

وی افزود: با توجه به افزایش ۳۰ تومانی قیمت در هر کیلو گندم در سال آینده این سئوال مطرح است که :”کدام صنعت  می تواند با افزایش قیمت آنهم در حد تنها ۳۰ تومان با مسائلی از قبیل، افزایش دستمزد کارگران، افزایش قیمت کود و سم و بذر، تورم و همچنین قیمت در بسیاری از مسائلی که غیر مستقیم بر تولید گندم تاثیر می گذارد، کنار بیاید و همچنان به تولید محصول ادامه دهد ؟

رئیس نظام صنفی کشاورزی خراسان رضوی گفت: ما در چند هفته اخیر شاهد برگزاری جشن بزرگ خودکفائی گندم در کشور بودیم، جشنی که حاصل عرق ریختن کشاورزان در مزارع گندم بود، حاصل دستان پینه بسته و بیدار خوابی ها و مبارزه با آفاتی از قبیل “سن زرد” که بسیاری از مزارع را به صورت کامل نابود کرد ، از طرفی عدم پرداخت پول کشاورزان در رابطه با خرید تضمینی در زمان مقرر مشکل جدیدی بود که کمتر از سن گندم به کشاورزان خسارت وارد نکرد و حالا افزایش ۳۰ تومان قیمت نرخ خرید تضمینی گندم  تیر خلاصی بود بر دل و جان کشاورزان.

موسوی گفت: دولت باید به این نکته توجه داشته باشد که گندم یک محصول استراتژیک و زیربنای اصلی غذا در کشور به حساب می آید ، محصولی که در صورت دلسردی کشاورزان و عدم رغبت آنها به کشت این محصول می تواند کشور را با مخاطرات زیادی روبرو کند.

وی در پایان تاکید کرد: ما بعنوان نماینده کشاورزان از دولت می خواهیم که در برابر این محصول با تدبیر بیشتری عمل کند و نگاهی کارشناسانه تری به موضوع قیمت خرید تضمینی گندم داشته باشد و از طرفی با پرداخت به موقع پول کشاورزان در رابطه با خرید تضمینی گندم موجبات شکوفائی بیشتر این صنعت را در کشور فراهم آورد.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.