کد خبر : 226
تاریخ انتشار : شنبه 11 مهر 1394 - 10:20

صنایع تبدیلی با ۳۰ درصد ظرفیت تولید می‌کنند

دهقان نیوز / از بنیاد تعاون می‌خواهم در یک برنامه زمان‌بندی‌شده تا ۶ ماه آینده بحث افزایش مصرف خرما را پیگیری کند.

دهقان نیوز / از بنیاد تعاون می‌خواهم در یک برنامه زمان‌بندی‌شده تا ۶ ماه آینده بحث افزایش مصرف خرما را پیگیری کند.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین با بیان اینکه نخل داران برای فروش خرما دچار مشکل هستند، گفت: از مجموع یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن خرمای تولید شده، ۲۰۰ هزارتن به ضایعات تبدیل می‌شود .

سردار محمد رضا نقدی در نشست تخصصی بررسی محصول خرما و صنایع وابسته در جمع فعالان این بخش با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری در ارتباط با اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: بخش عمده‌ای از سیاست‌ها برخلاف سیاست اقتصاد مقاومتی است. جوهر اقتصاد مقاومتی یعنی ظرفیت خود را شناختن و از آن به‌نحو مطلوب استفاده کردن است.

وی افزود: از مجموع یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن خرمای تولیدشده، ۲۰۰ هزار تن تبدیل به ضایعات می‌شود و از طرف دیگر بعد از تولید برای فروش مشکلات فراوانی وجود دارد.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین با بیان اینکه صنایع تبدیلی با ۳۰ درصد ظرفیت تولید می‌کنند، گفت: متوسط جهانی  تولید در هکتارخرما ، ۶٫۸۰۰ تن بوده درحالی که ظرفیت سطح تولید خرما در ایران ۴٫۶۰۰ تن در هکتار است.

سردار نقدی افزود: با افزایش بهره‌وری و دانش کشاورزان ظرفیت تولید خرما بدون صرف هزینه‌ای ۳۰ درصد قابل افزایش است.

وی در جمع فعلان این بخش  با  تاکید بر لزوم ایجاد تشکل مستقل خرما در کشور، افزود: شما نیاز به یک زبان و متولی واحد دارید و ما ازطریق بنیاد تعاون برای ایجاد چنین تشکلی اعلام آمادگی می‌کنیم، باید صاحبان این صنعت خودشان به میدان بیایند.

سردارنقدی با اشاره به اهمیت صادرات خرما، گفت: ایجاد نمایشگاه‌های تخصصی می‌تواند تأثیر خوبی در معرفی محصولات ایران داشته باشد و این نمایشگاه‌ها هم در داخل و هم خارج از کشور می‌تواند راه‌اندازی شوند.

وی اضافه کرد: یکی از کارهایی که در این زمینه باید مورد توجه قرار گیرد، جلوگیری از صادرات خرمای بی‌کیفیت است؛ زیر این نوع محصولات صادرات را تخریب می‌کند.

سردارنقدی افزود: در افزودنی‌ها، تولید بستنی، شیرینی، نان می‌توان از خرما استفاده کرد. بسیاری از مواد افزودنی‌ برای تولید شیرینی و نوشابه از خارج از کشور وارد می‌شود، در حالی که در داخل می‌توان با استفاده از خرما این محصولات را تولید کرد.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به ضرورت افزایش مصرف خرما در کشور گفت: از بنیاد تعاون می‌خواهم در یک برنامه زمان‌بندی‌شده تا ۶ ماه آینده بحث افزایش مصرف خرما را پیگیری کند.

سردارنقدی اگفت : برای تولید شیرینی، لبنیات، شرکت‌های حمل‌ونقل، نیروهای مسلح، مدارس و سالن‌های غذاخوری امکان عرضه خرما وجود دارد.

وی افزود: با توجه به اینکه خطر شیوع دیابت در ایران بسیار زیاد است و قند مضرات زیادی دارد، می‌توان محصول قند خرما که توسط یکی از شرکت‌های ایرانی تولید شده را جایگزین آن کرد. با این کار نیاز به واردات ۲۵۰ هزار تن شکر از بین خواهد رفت.

سردار نقدی ادامه داد:  تا بحث تولید مطرح می‌شود، می‌بینیم که سوله‌های بزرگ برای احداث بنگاه‌های اقتصادی ساخته می‌شود، در حالی که امروزه دیگر فرآیند تولید به‌ویژه در صنایع تبدیلی تغییر کرده است.

وی با بیان اینکه می‌توان دستگاه‌های بسته بندی و یا فرآورده‌سازی را به باغ‌ها برد، گفت: به‌طور مثال می‌توانیم دستگاه‌های کوچک بسته‌بندی را به هر باغدار بدهیم و آنها بعد از به‌دست آوردن محصول و بسته‌بندی آن خرماهای تولیدشده را به شما بفروشند. اگر روش تولید در صنایع تبدیلی تغییر کند، می‌توانیم به سرعت این صنعت را فعال کنیم، مانند همان کاری که در بخش لبنیات انجام شد.

سردار نقدی همچنین پیشنهاد کرد: برای تنوع در محصولات می‌توان با ترکیب خرما با دیگر میوه‌ها مزه‌های جدید خلق کرد. یکی از نمونه‌های آن تولید ماست با خرماست.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.