کد خبر : 59471
تاریخ انتشار : چهارشنبه 8 شهریور 1402 - 8:05

حامد کیان مرام کارشناس حوزه بیمه کشاورزان، روستاییان و عشایر خراسان رضوی:

صندوق بیمه کشاورزان، روستاییان و عشایر در مسیر تحول است

صندوق بیمه کشاورزان، روستاییان و عشایر در مسیر تحول است
صندوق بیمه کشاورزان، روستاییان و عشایر در مسیر تحول است

یک کارشناس حوزه بیمه کشاورزان، روستاییان و عشایر استان خراسان رضوی با بیان اینکه صندوق بیمه کشاورزان، روستاییان و عشایر در مسیر تحول است گفت: کشاورزان، روستاییان و عشایر از اقشار زحمتکش و مولد جامعه هستند که در بزنگاههای سیاسی و اجتماعی نیز نقش بسیار مهمی را در کشور داشته اند و ارائه خدمات اجتماعی به این عزیزان یکی از مهمترین رسالتهای دولتها بعد از انقلاب محسوب شده است.

حامد کیان مرام با بیان اینکه قانون بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر برای اولین بار در اردیبهشت سال ۱۳۴۸ به تصویب مجلس سنا و شورای ملی رسید گفت: در همین راستا به منظور اجرای طرح، سازمان بیمه های اجتماعی روستائیان تشکیل شد. اصلاح قانون مذکور در سال ۱۳۵۰ و تصویب قانون کار کشاورزی در سال ۱۳۵۳ نیز به کمک آمد تا روستائیان هم از مزایای تامین اجتماعی برخوردار شوند ولی سازمان مذکور علیرغم هزینه های فراوان موفق به اجرای کامل ماموریت خود نشد تا اینکه در سال ۱۳۵۴ با تصویب قانون تامین اجتماعی، سازمان بیمه های اجتماعی روستائیان و عشایر در سازمان تامین اجتماعی ادغام شد و عملا اقدامات صورت گرفته ناتمام ماند.

وی افزود: در سال ۱۳۸۳ با تصویب قانون، ساختار نظام جامع رفاه صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر مجدد کار خود را به صورت رسمی در سال ۱۳۸۴ آغاز به کار کرد. کشاورزان(شغلهای ۲۳۰ گانه)، روستاییان و عشایر با پیوستن به این صندوق همچون کارمندان و کارکنان صندوق های کشوری و لشکری از مزایای همچون بازنشستگی از کار افتادگی و مستمری فوت برای بازماندگان بهره مند می گردند.

وی گفت: در استان خراسان رضوی قریب به ۲۳۰ هزار نفر به این صندوق پیوسته اند که از این تعداد بیش از ۱۷ هزار خانوار از مزایای مستمری های این صندوق بهره مند می باشند. خدمات صندوق توسط ۱۰۰ کارگزاری که در مراکز بخش و دهستانها مستقر شده اند ارائه می گردند. کارگزاران صندوق غالبا از بدنه خود مردم هستند و یکی از مهترین عوامل موفقیت صندوق را می توان بهره گیری از کارگزاران مردمی برشمرد. عملکرد این صندوق در استان خراسان رضوی از شروع به کار صندوق تاکنون بسیار متفاوت است. به طوریکه در دولت نهم میانگین سالیانه قریب به ۱۶ هزار خانوار، در دولت دهم ۷۸۰۰ خانوار، در دولت یازدهم ۸۳۰۰ خانوار، در دولت دوازدهم  ۱۱۵۰۰ خانوار و در دولت سیزدهم ۱۹۳۰۰ خانوار بعنوان عضو جدید به این صندوق ملحق شده اند. لذا بالاترین نرخ رشد مربوط به میانگین عملکرد سالیانه دولت سیزدهم به دیگر دولتها بوده است. در این بین با توجه به اعتماد سازی های انجام شده، نرخ تمدید بیمه شدگان قدیم نیز به ۸۵/۰ رسیده است.

حامد کیان مرام ادامه داد: آمار مذکور نمایانگر نگاه ویژه دولت مردمی و انقلابی سیزدهم به کشاورزان، روستاییان و عشایر می باشد چرا که طبق قانون، دو سوم حق بیمه افراد(معادل ۷۰ درصد) توسط دولت پرداخت می گردد و از این حیث در این دولت همت ویژه ای برای رساندن خدمت به این اقشار عزیز و زحمتکش وجود دارد و دولت علاوه بر پرداخت سهم دولت، بدهی های چند سال اخیر دولتهای قبل را نیز تا حدودی پرداخت کرده است.

وی از جمله خدمات متفاوت با دولتهای قبل بیمه کشاورزان، روستاییان و عشایر استان خراسان رضوی علاوه بر رشد اعضای جدید می توان به برخی از خدمات که برای اولین بار طی این دو سال به بیمه شدگان ارائه شده است را پیگیری اجرای بیمه تکمیلی درمان برای مستمری بگیران صندوق، نظارت مستمر بر عملکرد کارگزاری های صندوق به منظور ارائه خدمات مطلوب به بیمه شدگان و متقاضیان، تشکیل قرارگاه کرامت بصورت هفتگی، افزایش ۶۰ درصدی سطوح درآمدی صندوق، افزایش ۱۶۷ درصدی بودجه صندوق، اعطای ۲۲ هزار فقره تسهیلات به مستمری بگیران صندوق، برگزاری بیش از ۸۰۰ میز خدمت، افزایش ۴۳ درصدی حقوق مستمری بگیران در سال ۱۴۰۱ و افزایش ۲۰ درصدی در سال ۱۴۰۲، خرید ۱۰ درصد از سهام پالایشگاه شازند به ارزش ۲۸ همت، شکست رکورد ۱۷ ساله جذب بیمه شده جدید در سال ۱۴۰۱ برشمرد.

وی در پایان عملکرد آقای عباسعلی برونسی در صندوق بیمه کشاورزان، روستاییان و عشایر استان خراسان رضوی را خوب برشمرد و گفت: مدیریت انقلابی و جهادی در این صندوق باعث شده تا اتفاقات مثبتی در این صندوق در استان ایجاد شود که زمینه ساز تحول در صندوق بیمه کشاورزان، روستاییان و عشایر استان خراسان رضوی است.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 1
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

علی اسماعیلی پنجشنبه , ۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۶:۳۴

بسیار عالی – خسته نباشی دلاور