کد خبر : 30384
تاریخ انتشار : شنبه 28 اسفند 1395 - 9:15

صرفه جویی آب در کشاورزی / بهره وری کشاورزی، نسخه مردم محور و مشارکتی حل بحران آب کشور

اتخاذ «راهبرد بهره وری» برای مدیریت کشاورزی توسط وزارت جهاد کشاورزی و اجرای پروژه های بهره وری در بخش کشاورزی، اثربخش ترین اقدام ملی در مدیریت بحران آب بوده است.

صرفه جویی سالانه ۴٫۲ میلیارد متر مکعب آب کشاورزی در دولت یازدهم/ بهره وری کشاورزی، نسخه مردم محور و مشارکتی حل بحران آب کشور

محمدحسین شریعتمدار تصریح کرد: اتخاذ «راهبرد بهره وری» برای مدیریت کشاورزی توسط وزارت جهاد کشاورزی و اجرای پروژه های بهره وری در بخش کشاورزی، اثربخش ترین اقدام ملی در مدیریت بحران آب در کشور بوده است.
مشاور وزیر جهاد کشاورزی خاطر نشان کرد: در سه سال و نیم اخیر، سالیانه ۶ درصد و سرجمع ۱۷٫۷۵ درصد بهره وری آب کشاورزی افزایش یافته است.
رییس مرکز مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران تاکید کرد: صرفه جویی سالیانه ۴٫۲ میلیارد متر مکعبی آب از نتایج و آثار افزایش ۶ درصدی بهره وری در کشاورزی است.
وی اظهار داشت: استمرار این میزان بهره وری در برنامه ششم توسعه به صرفه جویی ۲۱ میلیارد مترمکعبی آب در کشور خواهد انجامید و کشور بر بحران آب فایق خواهد آمد.
شریعتمدار گفت: بهره وری، طرحی مردمی و مشارکتی با نتایج مثبت اقتصادی و معیشتی در مقایسه با سایر طرح های مدیریت بحران آب از جمله طرح تعادل بخشی است.
وی اضافه کرد: در طرح تعادل بخشی باید برداشت های غیرمجاز از منابع آب را متوقف و یا میزان برداشت های مجاز مردم را کاهش دهیم که در هر دو صورت از استقبال مردم به عنوان یکی از ذینفعان طرح به میزان بهره وری برخوردار نیست.
به گزارش ایرنا، طرح احیا و تعادل بخشی آب های زیرزمینی با توجه به مصوبه شورای عالی آب، اقدام مشترک وزارتخانه های کشور، جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت و سازمان برنامه و بودجه کشور را نیاز دارد که به همراه وزارت نیرو باید برای مدیریت مصرف آب پیاده شود.
بر اساس این طرح پارسال ۴۷۵ میلیون متر مکعب اضافه برداشت از منابع آب زیرزمینی کنترل شد و در چهار سال آینده پنج میلیارد و ۷۰۰ میلیون مترمکعب و پس از ۲۰ سال ۱۱۰ میلیارد مترمکعب اضافه برداشت از منابع آب زیرزمینی کنترل می شود.
مشاور عالی وزیر جهاد کشاورزی، بهره وری را درآمدزا، رونق بخش و سریع النتیجه عنوان و خاطرنشان کرد: در نتیجه بهره وری، با وجود کاهش سطح زیر کشت چغندر قند از ۱۷۰ هزار هکتار در سال های گذشته به ۱۰۳ هزار هکتار، میزان تولید این محصول افزایش یافته است.
وی افزود: میزان متوسط تولید چغندرقند در هر هکتار از ۲۷ تن در سال های گذشته به دو برابر افزایش یافته و به ۵۴ تن در هکتار رسیده است.
مشاور عالی وزیر جهاد کشاورزی گفت: در نتیجه بهره وری تولید ۲۲۰ گرم شکر به ازای مصرف یک مترمکعب آب در سال های گذشته با بیش از ۲٫۵ برابر افزایش به ۵۶۵ گرم افزایش یافته است.
رییس مرکز مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران تصریح کرد: عملکرد و نتایج مشابه در دیگر محصولات کشاورزی مانند چغندرقند، مصرف کم نهاده های تولید و هزینه کمتر را در پی داشته و این اقدام فایده ملی را برای کشور و رونق اقتصادی و فایده فردی را برای کشاورزان و تولیدکنندگان به همراه دارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.