کد خبر : 447
تاریخ انتشار : چهارشنبه 29 مهر 1394 - 8:19

سود تولید گل در محلات به جیب واسطه ها می رود !

دهقان نیوز / به دلیل نبود برخی زیرساختها، گلکاران محصولات خود را به صورت مستقیم به بازار عرضه نمی کنند و نقش پررنگ دلالان در ثبات و بی ثباتی بازار کاملا مشهود است.

دهقان نیوز / به دلیل نبود برخی زیرساختها، گلکاران محصولات خود را به صورت مستقیم به بازار عرضه نمی کنند و نقش پررنگ دلالان در ثبات و بی ثباتی بازار کاملا مشهود است.

به گزارش دهقان نیوز، شهرستان محلات یکی از قطب های اصلی تولید و پرورش انواع گل و گیاهان زینتی کشور است که از نظر میزان تولید رتبه دوم و از نظر تنوع تولید رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.

پژمان آزادی، رئیس پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی محلات در پاسخ به سئوالات خبرنگار ما در خصوص وضعیت تولید، بازاریابی و فروش گل گفت:

س- نقش تولید گل در اقتصاد محلات را چگونه ارزیابی می کنید؟

ج – مردم محلات از سال های دور در پرورش انواع گل فعال بوده و در این شهرستان سالانه ۳۵۰ نوع گل از گونه های مختلف تولید می شود، در شهرستان ۴۵هزار نفری محلات، افزون بر سه هزار نفر به صورت رسمی در قالب ۷۰۰ واحد تولید و پرورش گل و گیاهان زینتی مشغول به کار هستند.

س – بنابر این گل نقش مهمی در کسب و کار مردم منطقه دارد؟

ج- بله، اما عمده سود حاصل از تولید این محصول به دلیل نبود بازار متمرکز در این شهرستان نصیب دلالان می شود.

س- چرا؟

ج – به دلیل نبود برخی زیرساختها، گلکاران محصولات خود را به صورت مستقیم به بازارها عرضه نمی کنند و نقش پررنگ دلالان در ثبات و بی ثباتی بازار کاملا مشهود است.

س – لطفا در این خصوص بیشتر توضیخ دهید.

ج – واسطه ها با خرید ارزان گلهای تولیدی و فروش آن با قیمتی بسیار بالاتر با ۱۰۰ تا ۱۵۰ درصد سود، موجب می شوند قدرت خرید مصرف کنندگان کاهش یابد و تولید کننده هم از سود ناچیزی برخوردار شود.

س – به نظر شما راهکار کوتاه کردن دست واسطه ها چیست ؟

ج – بهترین راهکار برای کوتاه کردن دست واسطه ها و افزایش سودهی بهره برداران تجمیع یا سیستم متمرکز بازار گل است که متاسفانه در بیشتر نقاط کشور ما بازار گل به صورت پراکنده است.

خریداران گل بایستی بدانند هر منطقه تولید و عرضه کننده چه نوع گلی است تا با ورود به آن منطقه به طور مستقیم گلهای دلخواه خود را خریداری کند.

س- منظورتان از بازار متمرکز چیست؟

ج- شبیه آن چه که در مورد میوه انجام شده است، اکنون برای فروش میوه در بسیاری از نقاط کشور بازار متمرکز یا میدان میوه و تره بار وجود دارد، اما گل و گیاه بازار متمرکزی ندارد.

س – چه راهکار دیگری را پیشنهاد می کنید؟

ج- اختصاص مکانی برای عرضه مستقیم گل نیز می تواند، کمک قابل توجهی به بهبود روند عرضه این محصول کند به طوری که یک میدان همانند آن چه در خصوص میوه وجود دارد، گل را به دست خریدار عمده و مکانهای عرضه مستقیم به دست خریداران جزء برساند.

س – در خصوص محلات چه اقدامی شده است؟

ج- شهرستان محلات با توجه به توانمندی و ظرفیت در تولید گلهای زینتی مستعد ایجاد بازار متمرکز گلهای زینتی کشور یا حتی منطقه ای است .

تجمیع بازار گل و گیاه زینتی کشور در شهرستان محلات ضمن ایجاد بستر مناسب برای رشد بخش خصوصی و اشتغالزایی، موجب نهادینه شدن فرهنگ گل و گیاه در سبد خانوار می شود.

س – آیا نمونه چنین بازاری در کشور وجود دارد؟

ج – بله، در اصفهان بازار گل متمرکزی به تازگی راه اندازی شده و این استان برای ایجاد چنین بازار پیشقدم شده است، اما نیاز به ساماندهی بیشتری دارد.

پیش از این، مکانی برای عرضه مستقیم در این استان نبود و گل ها پس از تولید به تهران می رفت و تا زمان توزیع پژمرده و بی کیفیت می شد، اما اکنون گل به صورت مستقیم به دست مصرف کنندگان و خریداران عمده می رسد.

با وجود این بازار مستقیم، تولیدکنندگان رغبت بیشتر پیدا کرده اند تا با عرضه مستقیم سود بیشتری نصیبشان شود ضمن اینکه گل و گیاه عرضه شده با کیفیت تر است و بازار گل در این منطقه تا حدودی تنظیم شده است.

س – برای ایجاد بازار متمرکز گل در محلات چه اقدامی شده است ؟

ج – در نشستهای مختلف با شرکت تعاونی و اتحادیه گل و گیاه، ضرورت ایجاد چنین بازاری به ویژه در محلات اعلام شده است.

پژوهشکده فقط پیشنهاد می دهد و ایجاد بازار بایستی با همت خود تعاونی ها و شرکتهای تولیدی انجام شود.

شهرستان محلات از توابع استان مرکزی به عنوان پایتخت گل و گیاه کشور شناخته شده است.

۴۳۰ میلیون و ۳۵ هزار شاخه انواع گل وگیاه زینتی پارسال در شهرستان محلات تولید و روانه بازار مصرف شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.