کد خبر : 7758
تاریخ انتشار : یکشنبه 5 اردیبهشت 1395 - 13:15

سم فروش ها سم را بدون نسخه به کشاورز ندهند

دهقان نیوز / هیچ سم فروشی نمی‌تواند بدون نسخه سم در اختیار کشاورز قرار دهد و یک گیاه پزشک باید نوع بیماری و مشخصات سم را در قالب نسخه‌ای به سم فروش ارائه کند.

دهقان نیوز / هیچ سم فروشی نمی‌تواند بدون نسخه سم در اختیار کشاورز قرار دهد و یک گیاه پزشک باید نوع بیماری و مشخصات سم را در قالب نسخه‌ای به سم فروش ارائه کند که پیش‌بینی‌های قانونی این کار انجام شده و امیدواریم که اختیارات آن به زودی داده شود.

وزیر جهاد کشاورزی از وارد شدن خسارت۲۳۰۰ میلیارد تومانی به محصولات کشاورزی در سال جاری در پی سرمازدگی و سیلاب‌های اخیر خبر داد.

محمود حجتی در حاشیه امضاء تفاهم‌نامه با سازمان ملی استاندارد که در محل این سازمان برگزار شد، با اشاره به خسارات وارده به محصولات کشاورزی در نخستین ماه سال جاری اظهار کرد: به دلیل سرمازدگی و سیل‌های اخیر۲۳۰۰ میلیارد تومان خسارت به محصولات کشاورزی کشور وارد شده که۱۳۰۰ میلیارد تومان آن مربوط به سرمازدگی و هزار میلیارد تومان در جریان سیلاب‌های اخیر بوده است.

وی درباره پیگیری برای تامین خسارت‌های کشاورزان ادامه داد: مکاتبات این قضیه انجام شده و امیدواری به سرعت مراحل قانونی آن طی شود و خسارت‌ها در اختیار کشاورزان قرار بگیرد.

وزیر جهاد کشاورزی همچنین درباره نظارت بر استفاده سموم و کودهای کشاورزی گفت: سازمان حفظ نباتات در ارتباط با ورود و کنترل سموم و کودها مسئول است و اولین اقدامی که در این زمینه انجام شد این بود که در شورای عالی سلامت تصویب و ابلاغ شد که سم‌فروشان باید پروانه داشته باشند.

حجتی افزود: هیچ سم فروشی نمی‌تواند بدون نسخه سم در اختیار کشاورز قرار دهد و یک گیاه پزشک باید نوع بیماری و مشخصات سم را در قالب نسخه‌ای به سم فروش ارائه کند که پیش‌بینی‌های قانونی این کار انجام شده و امیدواریم که اختیارات آن به زودی داده شود.

وی در ادامه با بیان این که تراز بازرگانی مواد غذایی در سال ۱۳۹۲ منفی هشت میلیارد دلار بوده است، اظهار کرد: این رقم در سال گذشته به منفی ۳٫۴ میلیارد دلار رسید که این نشان از افزایش صادرات، حضور در بازارهای جهانی و افزایش تولید داخل دارد هر چند که حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد از آن هم به دلیل کاهش قیمت‌های جهانی اتفاق افتاده است.

به گفته وی کشورها روی بحث مواد غذایی حساسیت بسیار زیادی دارند که باید برای افزایش صادرات به کیفیت تولید مواد غذایی توجه ویژه‌ای شود.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به برنامه‌ برای شناسنامه‌دار کردن محصولات کشاورزی گفت: این کار بسیار سنگینی است که آغاز کرده‌ایم و امیدواریم بتوانیم به تدریج محصولات کشاورزی را به طور کامل شناسنامه‌دار و دارای برند کنیم.

حجتی افزود: در فاز اول این برنامه درباره محصولات ارگانیک این کار در حال اجراست که امیدواریم به سایر محصولات نیز تعمیم داده شود.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره مشکلات فروش شیر خام به واحدهای تولید کننده لبنیات و استفاده از شیرخشک وارداتی در تولید این محصولات گفت: ما چنین اطلاعی نداریم و گمرک هم آن را تایید نمی‌کند چرا که اصولا شیرخشک مورد استفاده در لبنیات اصلا اجازه واردات ندارد.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به تولید حدود ۱۰ میلیون تن شیر در سال اظهار کرد: در سال گذشته ۸۰۰۰ تن شیر خشک به کشور وارد شده که اگر آن را به شیر تبدیل کنیم حدود ۵۰ هزار تن می‌شود. بنابراین رقم بسیار ناچیزی در مقابل تولید شیر است.

حجتی تصریح کرد: از سوی دیگر وقتی محتوای شیرخشک‌های وارد شده را بررسی کنیم، مشاهده می‌کنیم که مربوط به شیرخشک‌های خاص مثل شیرخشک نوزاد است.

به گفته وی، کارخانه‌های تولید لبنیات، شیر خام می‌خرند اما به دلیل افزایش تولید شیر و کاهش تقاضا و صادرات مواد لبنی در بازار جهانی خرید شیر خام کاهش پیدا کرده است.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که به دنبال دریافت یارانه صادراتی برای فرآورده‌های لبنی هستیم، اظهار کرد: کشورهای اروپایی و همسایه‌های ما یارانه صادراتی فوق العاده زیادی را به محصولات لبنی خود تخصیص می‌دهند که این امر باعث کاهش صادرات ایران در این حوزه شده است. در عین حال ما هنوز موفق نشده‌ایم یارانه صادراتی برای این بخش بگیریم که مکاتبه‌های آن نیز با معاون اول رییس جمهور و وزیر صنعت، معدن و تجارت انجام شده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.