کد خبر : 26789
تاریخ انتشار : پنجشنبه 11 آذر 1395 - 11:47

سرمای هوا ؛ لرزه بر تن کشاورزان !

سرمازدگی پدیده ای است که در درجه دمایی پائین سبب ایجاد خسارت و یا از بین رفتن اندام های گیاهی می شود.

سرمازدگی پدیده ای است که در درجه دمایی پائین سبب ایجاد خسارت و یا از بین رفتن اندام های گیاهی می شود.

سرمای هوا؛ لرزه بر تن کشاورزان و محصولات آنان

به گزارش ایرنا، سرمازدگی پدیده ای است که در درجه دمایی پائین سبب ایجاد خسارت و یا از بین رفتن اندام های گیاهی می شود.
سرمازدگی یکی از خسارات عمده در بخش کشاورزی به ویژه حوزه محصولات باغی است که سالانه زیان های بسیاری به قطب های کشاورزی کشور وارد کرده است.
مبلغ این خسارت حداقل بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیارد تومان در سال برای قطب های کشاورزی کشور اعلام شده است.
سرمازدگی بیشتر در اوایل بهار و اواخر پاییز به ۲ صورت وارونگی هوا و همچنین با ورود جبهه دمای سرد به یک منطقه رخ می دهد که در رشد شکوفه ها یا سرشاخه های جوانه ها در این موقع سال اثر منفی می گذارد.
به دنبال بارش برفی که از واپسین روزهای آبان و اوایل آذر در قسمت های شمال غرب، شمال و شمال شرق کشور اتفاق افتاد، سرما و برودت شدیدی بر بیشتر استان های شمالی و غربی و مرکزی کشور حاکم شد.
سرمای هوا به حدی بود که باعث ترکیدگی کنتورهای آب منازل و رادیاتورهای خودروها شد که ثبت دمای ۱۹ درجه زیر صفر در روستای سراب شهرک از توابع شهرستان دهگلان استان کردستان از مصادیق آن بود.
برودت هوا موجب غافلگیری و نگرانی کشاورزان و باغداران در استان های نیمه شمالی و مرکزی کشور شد و بدون شک خساراتی نیز به آنان وارد کرده است.
در کردستان اما بارشی نبود و سرمای شدیدی نیز بر هوای استان حاکم شده بود که باعث می شود که محصولاتی که کشت شده و تا حدودی روییده است، به دلیل پوشیده نشدن آن به وسیله برف، دچار یخ زدگی و به دنبال آن سرمازدگی شود.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به اینکه فصل برداشت محصول پایان یافته است و درختان ثمردار وارد فصل خواب شده اند، سرمای چند روز پیش، خسارتی به باغات و باغداران وارد نکرده است.
کمال الدین رشادت افزود: سرمای هوا به برخی از محصولات کشاورزی خسارت وارد کرده است که میزان و نحوه خسارت آن به سرعت مشخص نمی شود و نیاز به زمان دارد.
وی در خصوص خسارتی که به محصولات زراعی وارد شده است افزود: امسال ۲ هزار و ۱۰۰ هکتار از زمین های زراعی کردستان به کشت کلزا اختصاص یافته است که بدون شک سرمای اخیر، خساراتی به این محصول وارد کرده که در حال بررسی است.
وی بیان کرد: تمامی زمین های کشت کلزا در استان کردستان، بیمه شده اند و اگر دچار خسارت شده باشند، بیمه خسارات وارده را جبران می کند.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان با بیان اینکه در سال جاری ۳۴ هزار و ۵۰۰ هکتار گندم آبی کشت شده است اضافه کرد: ۵۲۲ هزار هکتار گندم دیم نیز کشت شده است که از این رقم، ۲۰۰ هزار هکتار آن، سبز شده و مابقی آن به دلیل نبود بارندگی، هنوز روییده نشده است؛ پس خطری آن را تهدید نمی کند.
رشادت ادامه داد: به ۲۰۰ هزار هکتار گندم دیمی که سبز شده و دارای ۲ یا سه برگ است، به علت بی بارانی و سرمای شدید زیان وارد شده است که آن هم در حال حاضر قابل ارزیابی نیست و در دست بررسی است.
وی اظهار کرد: ۱۰۰ هزار هکتار از کشت گندم سال جاری در کردستان بیمه شده است که در قالب قرارداد بیمه، زیان های وارد شده به صاحبان آن جبران می شود.
معاون خدمات بیمه بانک کشاورزی کردستان نیز در این ارتباط اظهار کرد: بدون تردید برودت هوای چند روز گذشته خساراتی را به محصولات کشاورزی وارد می کند ولی در حال حاضر نمی توان میزان خسارات را مشخص کرد و ممکن است ارزیابی آن تا فصل بهار طول بکشد.
سلیمان حریری افزود: تاکنون بیش از ۹۰ هزار هکتار از اراضی کشت گندم دیم و ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی گندم آبی استان، بیمه شده است.
وی ادامه داد: سال گذشته حدود ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی کردستان، بیمه شدند که به دلیل بالا بودن حق بیمه و تاخیر در پرداخت آن، امسال استقبال کشاورزان از بیمه به یک سوم کاهش یافت.
وی در ارتباط با بیمه باغات نیز بیان کرد: باغات در حال بیمه شدن است و تا باغداران تا پایان دی ماه فرصت دارند نسبت به بیمه کردن محصولات باغی خود اقدام کنند.
حریری به بیمه محصول کلزا نیز اشاره کرد و گفت: این محصول به صورت عملی هنوز بیمه نشده است ولی طبق قول دولت، تمامی اراضی زیر کشت کلزا بیمه می شود.
حریری ضمن اشاره به اینکه مهلتی که برای بیمه گندم، برای کشاورزان در نظر گرفته شده بود، تا ۱۵ آذر سال جاری بود افزود: این تاریخ تا پایان آذر سال جاری تمدید شده است و از کشاورزان دعوت می شود تا فرصت تعیین شده، اراضی زیر کشت گندم خود را بیمه کنند.
در حالی که خسارت ها پیش از بیمه شدن محصولی همچون کلزا وارد شده است معلوم نیست آیا بیمه اقدام برای بیمه کردن این محصول پس از خسارت را قبول می کند.
با توجه به اینکه احتمال وارد شدن زیان به کشاورزان به ویژه گندم کاران در این روزهای سرد سال، بسیار زیاد است؛ بنابراین می طلبد دولت نسبت به کاهش حق بیمه و سرعت در پرداخت بیمه کشاورزان خسارت دیده، توجه بیشتری داشته باشد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.