کد خبر : 30407
تاریخ انتشار : یکشنبه 29 اسفند 1395 - 17:34

سرمایه اجتماعی، تشکل های کشاورزی و امیدهای نو / عبدالرضا مسلمی

برای تمامی مجموعه دست اندرکاران تشکل ها و نظام های صنفی کشاورزی در همه سطوح از تلاش هایشان تشکر و قدردانی می نمایم.

 

برای تمامی مجموعه دست اندرکاران تشکل ها و نظام های صنفی کشاورزی در همه سطوح  از تلاش هایشان تشکر و قدردانی می نمایم.

نوروز مثل روز تولد برای ما از آن تکرارهای دوست داشتنی است که هر بار برایمان از نو آغاز می شود و نوید و امید در دل و در پی دارد. طبیعت، احساس و انسان وجامعه در روایت این نو روز شدن سهم و نقش دارند.

 

انسان و جامعه، کلید واژه مفهوم عمیقی به اسم “سرمایه اجتماعی” است. سرمایه ای که در ایجاد و تسهیل مناسبات افراد جامعه نقش دارد و باعث می شود تا آنها در کنار هم، تعامل سازنده و رشد و بالندگی داشته باشند؛ سرمایه اجتماعی رفتار افراد را شکل می دهد و کمک می کند تا سرمایه های انسانی و سرمایه های مادی و اقتصادی بتوانند در تعامل و پیوستگی با یکدیگر، نوید و امید رسانِ رشد،”توسعه و پیشرفت” باشند. این سرمایه  منبع اصلی شکل گیری نهادها و تشکلهایی است که رفتار افراد را مقید می کنند تا در گروه های مختلف اجتماعی با هم به “تعامل”، مبادله و تصمیم گیری و اقدام و عمل برسند.

 

توجه به سرمایه اجتماعی یک اصل با اهمیت است که گاهی در سایه تکنولوژی زدگی کمرنگ و فراموش می شود. تجربه متعدد ملی و جهانی نشان داده است که اتکای صرف به تکنولوژی و فن آوری ها بویژه در حوزه کشاورزی منجر به پایداری تولید نشده است و لذا تعامل با هم و همسویی میان بخش های تخصصی که دربردارنده سرمایه فنی و تکنولوژی هستند با تشکل ها که سرمایه اجتماعی را جهت می دهند می تواند تعادل و توسعه پایداری را برقرار سازد.

 

بهانه بجایی است که در سال ۱۳۹۶ با اتکا به این نگاه وضعیت بخش کشاورزی را بیش از پیش تحلیل نماییم.

 

 هم خداقوت و هم عرض تبریک دارم به مناسبت فرارسیدن سال نو برای تمامی مجموعه دست اندرکاران تشکل ها و نظام های صنفی کشاورزی در همه سطوح  از تلاش هایشان تشکر و قدردانی می نمایم. همچنین جا دارد که از مدیران تعاون روستایی و مسئولان امور تشکل های استان ها به رغم وجود محدودیت ها و حداقل امکانات و اعتبارات و نیز همکاران ستادی در دفتر امور تشکل های کشاورزی بخاطر پشتیبانی امور و تطبیق قوانین و مقررات تشکل ها و نظام صنفی تقدیر و تشکر کنم.

 

امید است که با قوت بخشی و تجمیع نیروهای درونی، همگرایی و تعامل، افق های روشن تری را در جهت حمایت، هدایت و توانمندسازی تشکل های بخش کشاورزی و همچنین توسعه و تقویت تعامل و ارتباطات تشکل ها با زیر بخش های تخصصی و سایر تشکل ها در کنار هم شاهد باشیم.

 

عبدالرضا مسلمی، مدیرکل دفتر امور تشکل های کشاورزی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.