کد خبر : 25467
تاریخ انتشار : دوشنبه 24 آبان 1395 - 18:37

ساخت دستگاه فرآوری میوه + عکس

با این روش باغداران می توانند محصول اضافه بر نیاز بازار را از باغ جمع آوری و به لواشک و آبمیوه تبدیل کنند.

با این روش باغداران می توانند محصول اضافه بر نیاز بازار را از باغ جمع آوری و به لواشک و آبمیوه تبدیل کنند.

دستگاه های فرآوری میوه در نی ریز ساخته شد

روش فرآوری در دستگاه های تولید شده مرزبان دانش آموخته رشته کارشناسی مهندسی مکانیک حرارت در سیالات دانشگاه آزاد اسلامی واحد نی ریز به این صورت است: یک قسمت از دستگاه کار شست و شوی سیب با فناوری اوزون را انجام می دهد.در این مرحله، دستگاه اوزون که مرزبان و گروه همراهش تولید کرده اند، کار شست و شو را انجام می دهد.
در این روش علمی میوه ها با گاز O3 برخورد می کنند و از ترکیب میکروب ها و کثیفی های روی میوه با این مولکول ها اکسیژن آزاد می شود. مزیتی که این روش نسبت به شست و شوی معمولی دارد ، قدرت پاک کنندگی قوی و بدون آلایندگی محیطی است که افزون بر اینکه به محیط زیست گیاهی و جانوری کمک می کند، سبب بالا رفتن اکسیژن محیط نیز می شود.
این استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد نی ریز در گروه مکانیک گفت: گاز اوزون بر خلاف ضدعفونی کننده های معمولی مانند کلر و فرمالین ، هیچ گونه مواد سمی یا مضری بر جای نمی گذارد، چرا که این ملکول پایدار نیست و پس از مدت کوتاهی شکسته و به مولکول پایدار اکسیژن تبدیل می شود.اوزون به عنوان یک اکسید کننده بسیار قوی، افزون بر نداشتن آثار زیست محیطی زیان بار، قابلیت های بسیار و کاربردهای وسیعی در مصارف صنعتی ، بهداشتی و خانگی دارد.
محمدعادل مرزبان این مبتکر جوان که در حال حاضر در رشته دکترای مهندسی مکانیک در دانشگاه آزاد اسلامی شیراز تحصیل می کندمی گوید: عمده روش های فرآوری محصولات در کشور ما روش های قدیمی، پرهزینه و با محصول تولیدی ضعیف و غیرکیفی است.
وی ادامه داد:شاید بارها دیده باشید که سیب های سردخانه ای موجود در بازار طعم مناسبی ندارند یا داخل شان خراب و گندیده است.علت این وضعیت عمدتاً به نحوه نگهداری یا همان فریز کردن محصول بر می گردد. تولید کنندگان این میوه ها با استفاده از روش های قدیمی اقدام به شست و شوی محصول با مواد شیمیایی و نگهداری در سردخانه می کنند و چون در این روش تمام میکروب های روی میوه از بین نمی رود میوه را از درون خراب می کنند.
مرزبان گفت: افزون بر آن نگهداری میوه در دمای یخچالی نیز خود عامل تأثیرگذاری روی پایین آمدن کیفیت محصول(بو، طعم و رنگ) می شود.
مرزبان گفت:بیش از ۵۰۰ هزار تن از سیب به صورت سالیانه در استان برداشت می شود با توجه به برداشت محصول در مدت محدود و کمبود تقاضا نسبت به حجم محصول تولید شده ، معمولاً هر ساله یک سوم محصول در باغ ها خراب می شود و مقداری نیز در موقع جا به جایی و انتقال به سایر شهرها یا به دلیل نگهداری سنتی و سردخانه ای از بین می رود.
شهرهای نی ریز و استهبان در این استان نیز به جهت تولید بالای انجیر در کشور به قطب انجیر کشور شهره هستند و جهرم نیز به دلیل تولید بالای لیموشیرین و تولید انواع مرکبات و صیفی در این استان زمینه مساعدتری را برای فرآوری و انبار کردن تولید مازاد ایجاد کرده است و علاقه مندی در این زمینه برای بسته بندی ، خشک کردن و نگهداری محصول برای عرضه در دیگر فصول سال نیز بالاست.
دانشگاه آزاد واحد نی ریز اعلام کرد: دستگاه های تولیدی این گروه می توانند مراحل مختلفی از جمله شست و شو ، بسته بندی خام، خرد کردن ، پوست کنی، آبمیوه گیری ، لواشک سازی، کمپوت کردن، تولید مربا، تولید دمنوش و پودر کردن و … را به تناسب نیاز متقاضی انجام دهد.
در این روش انواع میوه و سبزی با روش پیشرفته و فناوری منحصر به فرد تا دمای مخصوصی رسانده می شود و با تزریق گاز خنثی خلأ محیطی ایجاد شده و محصولات بسته بندی می شوند. محصولات در دورن نایلون های خلأ و بیرون از محیط یخچال به صورت بلند مدت قابلیت نگهداری دارند.
محصولاتی مانند انجیر، سیب، انگور، انواع مرکبات و سبزی و … را می توان با کیفیت و طعم اولیه به صورت دارازمدت در همین نایلون های نازک نگهداری کرد و با ارزش افزوده بالاتری به فروش رساند در واقع ، با این روش باغدار می توند محصولاتش را به راحتی نگهداری کند.
دانش آموخته دانشگاه آزاد اسلامی واحد نی ریز گفت: به تناسب میزان تولید و نیازمندی های مشتری،این دستگاه های تولید را که در دنیا به سیستم های خلأ سرما معروفند با یک پنج قیمت دستگاههای مشابه چینی تولید می کنیم. مرزبان گفت: دستگاه تولیدی ما موجب شده تا با استفاده از این روش دیگر باغدار به دلیل ترس از خراب شدن محصول، محصولش را با هر قیمتی به فروش نرساند. بارها مشاهده شده که سیب های باغداران به فروش نرسیده و حتی باغدار کارگر گرفته است تا سیب های خراب شده باغ را جمع آوری کند. با این روش باغداران می توانند محصول اضافه بر نیاز بازار را از باغ جمع آوری و به لواشک و آبمیوه تبدیل کنند.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.