کد خبر : 53402
تاریخ انتشار : جمعه 2 اسفند 1398 - 16:22

مسعود پرموز

روابط عمومی و مدیریت بحران سیلاب

روابط عمومی و مدیریت بحران سیلاب

توجه به اطلاع رسانی و استفاده از راهکارهای علمی در مدیریت بحران معمولا در بحران ها کمتر مورد توجه قرار می گیرد.

روابط عمومی و مدیریت بحران سیلاب

(مطالعه موردی شرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری شمال خوزستان)

مسعود پرموز – مدیر روابط عمومی شرکت آبیاری شمال خوزستان

 

توجه به اطلاع رسانی و استفاده از راهکارهای علمی در مدیریت بحران معمولا در بحران ها کمتر مورد توجه قرار می گیرد؛ بخصوص در بحران هائی مثل سیلاب که عموم مردم از آن متاثر می شوند؛ این مهم از اهمیت مضاعفی برخوردار است.

در این مقاله سعی شده است ضمن ارائه راهکارهای اطلاع رسانی در چهار مرحله پیش از بحران،حین بحران،پایان بحران و شرایط عادی بر این نکته تاکید گردد که بدون داشتن یک برنامه مدون در حوزه روابط عمومی و اطلاع رسانی نمی توان اقدامات فیزیکی و حفاظتی مدیریت سیلاب را به خوبی اجرا نمود.

امروزه تکنولوژی های نوین ارتباطی و شبکه های اجتماعی در زندگی عمومی مردم چنان ریشه دوانده اند که عدم استفاده مدیران مربوطه از آنها در شرایط بحران باعث بروز شایعات و نگرانی عمومی شده و گاه تصمیمات علمی و عملی متولیان سیلاب را نیز دستخوش تهدید می نماید.

ارائه تجربه های کاربردی از مدیریت اطلاع رسانی در سیلاب ۹۸-۹۷ بخش مهمی از این مقاله را تشکیل می دهد که می تواند مورد استفاده کارگزاران روابط عمومی و اصحاب رسانه قرار گیرد. در این راستا پیشنهادهای نظری و اجرائی نیز ارائه شده است.

واژه‌هاي كليدي: بحران، سیلاب، روابط عمومی

مقدمه

رودخانه دز و کرخه یکی از مهمترین حوزه های آبریز کشور می باشند که در سالهای اخیر بدلیل خشکسالی های مکرر،سیلاب های زیادی را به خود ندیده اند و حتی نیمه اول سال ۱۳۹۷ بدلیل کاهش بارندگی ها و خشکسالی های مکرر، شرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری شمال خوزستان با رعایت صرفه جوئی و کاهش قابل توجه سطح زیر کشت قراردادهای تابستانه اراضی کشاورزی، شرایط سختی را تجربه کرد اما کمتر کسی پیش بینی می کرد که سال آبی پس از آن به یکی از پربارش ترین سال های نیم قرن اخیر تبدیل گردد.

اولین نشانه های سیلاب از حدود ۲۵ دی ماه سال ۱۳۹۷ هویدا شد و همزمان با بارش های پی در پی، رها سازی آب تا پایان سال ۹۷ با شدت و ضعف ادامه داشت و در این مدت روابط عمومی شرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری شمال خوزستان با استفاده از رسانه های رسمی و مجازی اطلاع رسانی عمومی را انجام داد.

اما با آغاز سال جدید، بارش های سیل آسا ابعاد جدیدی به خود گرفت و سازمان آب و برق خوزستان و ستاد مدیریت بحران با شرایط متفاوتی نسبت به قبل مواجه شدند و به همین دلیل اطلاع رسانی لحظه به لحظه در دستور کار قرار گرفت.

در این مجال کوتاه ضمن ارائه تکنیک های کاربردی اطلاع رسانی در مدیریت پوشش خبری بحران، برخی پیشنهادهای کاربردی ارائه شده است که امید است مورد استفاده کارگزاران عرصه خبر و رسانه بویژه روابط عمومی های بخش آب کشور قرار گیرد.

مدیریت رسانه ای بحران

بدون شک بحران ها بخشی از زندگی انسانها را تشکیل می دهند که گریزی از آن نیست و در دنیای مدرن امروزی استفاده از رسانه ها در مدیریت بحران امری مرسوم،منطقی و حتی ضروری است.

بحران سیل بویژه در استان خوزستان با وجود رودخانه های پرآبی مثل کارون،دز و کرخه همیشه مورد انتظار است هرچند بحران خشکسالی های مکرر، وقوع آن را چندسالی به تاخیر انداخته باشد.

اطلاع رسانی در مواقع بحران آنقدر مهم است که بدون آن، انجام امور مدیریتی دیگر همانند تغییرات خروجی سدها و یا اقدامات حفاظتی و ایمنی مناطق پایین دست به شدت در معرض تهدید قرار می گیرد و گاه نتیجه بخش بودن این اقدامات را ناممکن می سازد.

مدیریت بحران به چهار مرحله تقسیم می شود:

پیش از بحران

حین بحران

پایان بحران

بازگشت به حالت عادی

پیش از بحران

این مرحله دوره زمانی پیش از وقوع را شامل می شود که بسته به نوع بحران ممکن است قابل پیش بینی یا غیر قابل پیش بینی باشد.سیلاب اگرچه همانند بحران خشکسالی از تکرر کمتری برخوردار است اما به عنوان مثال در حوزه دز در سالهای ۸۲ ، ۹۵ و ۹۸ در باره های زمانی نه چندان منظم، سیلاب رخ داده است و این تکرار بحران، سیلاب را به عنوان یک پدیده قابل پیش بینی معرفی می کند.

بحران های قابل پیش بینی، بدون مقدمه و یکباره اتفاق نمی افند و رد پا و نشانه های آنها را می توان از قبل مشاهده نمود و برای مواجهه با آنها برنامه ریزی کرد.

مهمترین اقدامات در مرحله پیش از بحران در سه بخش قابل تعریف است:

آمادگی در خود( نهاد روابط عمومی)

آمادگی در مخاطبان

اقدام عملی

آمادگی در خود( نهاد روابط عمومی)

همانگونه که اشاره شد وقوع سیلاب اگرچه در سال های اخیر از تکرر کمتری برخوردار بوده است اما وجود رودخانه دز و کرخه در منطقه و سوابق قبلی سیلاب های این دو حوزه، ضرورت آمادگی قبلی را اجتناب ناپذیر کرده است. به محض مشاهده رد پای بحران، اخذ اطلاعات فوری و دقیق از ابعاد سیلاب های قبل، ارزیابی امکانات تصویری،شنیداری و لجستیکی، پیش بینی و ارزیابی راههای ارتباطی با مخاطبان با استفاده از تکنولوژی های نوین ارتباطی و رسانه های سنتی، توجیه و سازماندهی همکاران از اهمیت بیشتری برخوردار است.

در همین راستا اخبار،تصاویر و اطلاعات افزایش دبی رودخانه در سیلاب سالهای ۸۲ و ۹۵ از طریق آرشیو روابط عمومی رصد گردید که به عنوان نمونه می توان سابقه خبر سقوط یک کودک در حوضچه آرامش سد تنظیمی دز در سال ۸۲ اشاره کرد که این موضوع باعث شد در روند اطلاع رسانی روابط عمومی شرکت، آگاهی بخشی به شهروندان در راستای عدم نزدیکی به ساحل در نقطه مورد اشاره در اولویت قرار گیرد.

همچنین با توجه به ضرورت برجسته سازی تصرف حریم رودخانه توسط افراد حقیقی و حقوقی، تصاویر آرشیوی سیلاب های قبل بررسی و نسبت به شناسائی نقاط مورد نظر جهت تصویربرداری در سیلاب پیش رو اقدام شد.

از سوی دیگر تغییر ذائقه رسانه ای مخاطبان از رسانه های سنتی به رسانه های مجازی و به طور خاص شبکه های اجتماعی، ضرورت تعییر روش های اطلاع رسانی را مضاعف کرد.

در سیلاب های گذشته و بویژه سیلاب سال ۸۲ عمده اطلاع رسانی از طریق رادیو دزفول انجام شد در حالی که وجود رسانه های قدرتمند مجازی این بار تجربه جدیدی را در اطلاع رسانی آنلاین و شبانه روزی در پیش روی روابط عمومی شرکت گذاشت که در این راستا کانال خبری میراب در شبکه های اجتماعی به عنوان یک رسانه در اختیار و تاثیرگذار، مطمح نظر قرار گرفت.

نکته مهم دیگر استفاده از تصاویر هوائی در رویدادهای خبری سالهای اخیر، امری بود که در این مرحله می بایست در دستور کار قرار گیرد که تفاوت مستندات تصویری را با گذشته به وضوح نشان می داد.

ایجاد آمادگی در مخاطبان

یکی از وظائف اصلی روابط عمومی دراین مرحله، همزمان یا بعد از شناسائی ابعاد بحران،ایجاد آمادگی در مردم است تا آنان نیز خود را برای مقابله یا مواجهه با بحران سیل آماده کنند. تعلل روابط عمومی در این رابطه موجب غافل گیری مردم و مسئولان خواهد شد.این امر بویژه برای مناطقی که در بحران سیلاب های قبلی در معرض خطر بوده اند و بنا بدلائل مختلف فنی و جغرافیائی، احتمال متاثر شدن از سیلاب در آنها بیشتر است؛ مهم تر است.به عنوان نمونه در منطقه شمال خوزستان، مناطق زاویه های دزفول در حوزه دز و برخی از روستاهای شهرستان شوش در حوزه کرخه بدلیل نزدیکی به حریم این دو رودخانه معمولا بیش از سایر نقاط در معرض خطر هستند و اطمینان از رسیدن هشدارهای سیلاب به آنها بیش از سایر نقاط حائز اهمیت است.

البته انتشار زیاد اطلاعات و هشدارهای اغراق آمیز نیز تبعات جبران ناپذیری دارد. باید تلاش شود ضمن ایجاد آمادگی لازم، نگرانی کاذب در مردم ایجاد نشود .

بهره گیری از نظرات کارشناسان و مسئولان اصلی مرتبط با رهاسازی آب از سدهای دز و کرخه موفقیت را تضمین کرده و احتمال اقدام نسنجیده را کاهش می دهد.

 

اقدام عملی

اقدام سه نوع است:

پیشگیری: این که بتوان از وقوع سیلاب به عنوان یک بلای طبیعی جلوگیری کرد شاید نتوان در حوزه روابط عمومی و یا در بسیاری از موارد حتی برای مسئولان ذیربط، مسئولیت چندانی متصور بود چراکه اولا مدیریت رهاسازی آب در حوزه عمل مسئولان و کارشناسان مربوطه بوده و موضوعی کاملا تخصصی می باشد و ثانیا گاهی وقوع سیلاب کاملا از اقدامات پیشگیرانه مستقل است؛ ولی ارائه سوابق خبری و اطلاع رسانی بحران های مشابه در منطقه مورد نظر و حتی در مناطق و کشورهای دیگر به مسئولان ذیربط می تواند در کاهش ابعاد سیلاب موثر باشد.

برای مواجهه یا مقابله با بحران: گاهی ممکن است آنقدر وقوع سیلاب دیر پیش بینی شود یا اصولا امکان پیش بینی آن فراهم نباشد که نتوان برای آن اقدامی متصور بود ولی در هر صورت می توان از زمان باقی مانده استفاده کرده و تاثیرات و خسارت های ناشی از سیلاب را به حداقل رساند.

بحران زائی:ممکن است در مواردی، اقدام روابط عمومی در مواقع پیش از بحران، بی اقدامی باشد! به این معنا که بصورت هدفمند اقدام عملی خاصی جهت هشدار به برخی متجاوزان به حریم رودخانه صورت نپذیرد.چراکه در موارد قبلی و طی فرآیند های قانونی مکرر، هشدارهای لازم مستقیم و غیر مستقیم اعلام شده است ولی بنا بدلائل مختلف منفعت طلبی، رفع تصرف حریم رودخانه صورت نگرفته است!

مرحله وقوع بحران

لحظه ای از زمان است که اگر در آن از وقوع بحران سیل پیشگیری نشده باشد، روی می دهد. بحران در این «برهه زمانی» برای نخستین بار شناسائی و وضع عادی مختل می شود و خود را به  شکل واقعیتی ملموس و تهدید کننده می نمایاند. این مرحله معمولا کوتاه تر و در عین حال حادترین مرحله بحران است. در این مرحله عوامل تحریک کننده، بحران را وارد مرحله جدیدی می کنند و مراجعه مردم،مسئولان و رسانه ها به روابط عمومی و کانال های ارتباطی آن افزایش می یابد.

مهمترین اقدامات در مرحله حین بحران در دو بخش قابل تعریف است:

شناسائی

پاسخ

شناسائی

پاسخ به هر نوع بحران، متناسب با نوع، اندازه، مکان وقوع و مولفه های آن (مردم یا تاسیسات) متفاوت خواهد بود. با شناسائی دقیق بحران، رصد رسانه ها و نهادهای رقیب بهترین پاسخ را می توان طراحی کرد.فعالیت شناسائی در سرتاسر مرحله پس از وقوع سیلاب ادامه می یابد.

در مرحله حین بحران ممکن است با اقدامات غیر حرفه ای و غیر مسئولانه رسانه ها و مقامات بر وخامت بحران افزوده شود یا ممکن است با همراهی خوب رسانه ها و مسئولان مثل مداخله سازمان های مردم نهاد اوضاع بحرانی کنترل و بهتر شود. در هر دو مورد باید رصد رسانه ها و مسئولان در دستور کار روابط عمومی قرار گیرد.

در سیلاب اخیر از زمان وقوع، روابط عمومی شرکت با رصد دقیق رسانه ها بویژه در فضای مجازی و اطلاعیه های وضع هوا و بخشنامه ها و اطلاعیه های سازمان آب و برق خوزستان و بویژه مونتورینگ سازمان، اطلاعیه های خود را تنظیم و منتشر می کرد.

این امر به خصوص با توجه به ضرورت هماهنگی مسئولان محلی و استانی و سازمان آب و برق خوزستان به عنوان کارفرما و رسانه ها چندان به سهولت امکان پذیر نیست و از پیچیدگی خاصی برخوردار است.

به عنوان نمونه استفاده از واژه “رها سازی آب” به جای “سیلاب” در مرحله اول سیلاب (زمستان ۹۷) که در سخنان برخی مسئولان مربوطه منعکس می شد به عنوان یک سیاست اطلاع رسانی در دستور کار قرار گرفت تا از ایجاد نگرانی در جامعه کاسته شود.

پاسخ

با استفاده از برون دادهای مرحله شناسائی می توان پاسخی مناسب تدوین کرد. اطلاع رسانی، کارکرد اصلی و اساسی روابط عمومی در این مرحله است.چیدمان اخبار نیز در این مرحله «توصیفی» است.یعنی توصیف آنچه اتفاق افتاده است .اطلاع رسانی صحیح و به موقع در جلب مشارکت مردم، جلوگیری از شایعات و تمرکز بر موارد مهم و اولویت دار نقش موثری دارد.در شرایط اقدامات و یا انتشار سخنان افراد غیر مسئول(آنگونه که در مبحث شناسائی گفته شد) مهمترین کارکرد روابط عمومی،روشنگری و آگاهی بخشی با عنایت به داده های مستند و کارشناسی است.

در زمان وقوع سیلاب، روابط عمومی شرکت با استفاده از داده های شناسائی، نسبت به اطلاع رسانی لحظه ای و مستمر همت گماشت؛ به نحوی که در زمان مورد اشاره بیش از ۱۴۴ پیام از طریق کانال میراب در قالب اطلاعیه های هشدار،ارائه عملکرد حفاظت فیزیکی سیلاب و… منتشر شد.

همچنین یازده کلیپ تصویری کوتاه تولید و منتشر شد. هشت ارتباط زنده رادیوئی مسئولان مرتبط نیز هماهنگی و پخش شد.

به عنوان نمونه فیلمی کوتاه از نواختن آژیر خطر در سد تنظیمی دز در پی ریزش بخشی از دیواره شرقی این سد جهت هشدار به تماشاچیان سیل در کانال خبری میراب منتشر شد که چند روز بعد در یک اقدام غیر حرفه ای، این فیلم به عنوان هشدار در سد کرخه در فضای مجازی منتشر شد که بازتاب هائی به دنبال داشت و روابط عمومی شرکت به محض آگاهی از این تحریف آشکار نسبت به اطلاع رسانی گسترده در فضای مجازی اقدام کرد به نحوی که رسانه ملی و خبرگزاری های رسمی کشور تکذیبیه را منتشر کردند.

مرحله پایان و بازگشت به حالت عادی

با پایان بحران، روابط عمومی نباید کار خود را خاتمه یافته تلقی کند؛ وقتی بحران به پایان برسد وضع عادی در طول یک دوره زمانی که ممکن است گاهی تا چند ماه و چند سال باشد شروع به بازگشت می نماید.برای بازگرداندن کامل اوضاع به حال عادی ممکن است اقدامات مدت تر دیگری ضرروت پیدا کند.در برخی موارد، اگر اقدامی صورت نگیرد، اوضاع هرگز به حال عادی باز نخواهد گشت.به هر حال پس از وقوع بحران،هنوز هم روابط عمومی کارهای زیادی دارد که باید انجام دهد.از جمله اینکه با «چیدمان اسنادی»(ارائه تصوری واقعی) و «چیدمان احساسی و عاطفی» (بررسی و ارائه چشم اندازی از آینده متاثر از بحران) تا فروکش کردن کامل بحران،همچنان وظیفه مراقبت از محیط و افکار عمومی و اطلاع رسانی به جامعه را ادامه می دهند و سرانجام با ارزیابی اثر بخشی اقدامات صورت گرفته در جهت بازگشت یا جلوگیری از بازگشت دوباره اوضاع بحرانی، کار خود را پی می گیرند.

با پایان یافتن بحران، نوبت به بازنگری و نقد ابعاد گوناگون آن در روابط عمومی می رسد؛ در این بازنگری، نظام های جمع آوری،پردازش،و توزیع اطلاعات، دستگاههای تصمیم گیری، دستگاههای ارتباطی و متغیر های مهم اثر گذار در حوزه مدیریت بحران نقد،بررسی و ذخیره می شوند.

مهمترین فعالیت ها پس از فروکش کردن بحران:

استمرار تولید و انتشار اخبار

پی گیری وعده ها و مطالبه نیاز های مردم

آموزش چگونگی انطباق مردم با اوضاع جدید

تحقیق و تفحص در مورد علل بحران و نظر سنجی از مخاطبان و اعلام نتایج به مدیران مربوطه

در مجموع واکنش ها در قبال بحران تمام شده می تواند انکار،کوچک نمائی یا پذیرش و بزرگ نمائی باشد ولی به نظر می رسد روابط عمومی می تواند با اتخاذ استراتژی واقع نمائی، ضمن کسب اعتماد عمومی، بازوی قدرتمندی در بحران های آتی برای مسئولان به حساب بیاید.

در ماجرای سیلاب ۹۸-۹۷، بررسی ابعاد سیلاب، نقش پیش بینی های هواشناسی،چگونگی مدیریت رهاسازی آب، اقدامات مدیریتی و فیزیکی کنترل سیلاب و… موضوعاتی است که می تواند در قالب “نرم خبر”  و تحلیل به سوژه خبری تبدیل گردیده و مبنای کار روابط عمومی قرار گیرد.

پیشنهاد های نظری و اجرائی

رویکرد روابط عمومی در بحران های پیش رو از جمله سیلاب یا خشکسالی باید از نوع “تعاملی” باشد؛ بدین معنا که باید بحران را با دید مثبت نگریست! یعنی باید به استقبال آن رفت؛ فرصت جذب مخاطب و افزایش اعتبار نهاد روابط عمومی و رسانه منتسب به آن در برهه های زمانی خاص حاصل می گردد.در سیلاب اخیر افزایش دنبال کنندگان کانال “میراب” در شبکه های اجتماعی و مطرح شدن نهاد روابط عمومی شرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری شمال خوزستان در بمباران شایعات غیر واقعی، واقعیتی است که به هیچ عنوان در شرایط عادی محقق نمی شد.

جهت گیری مدیریت اخبار باید “مستقل” باشد و اگرچه روابط عمومی هر نهاد در واقع منعکس کننده سیاست های آن نهاد است ولی حتی الامکان باید از رویکرد حمایت گری صِرف و ارائه اخبار و اطلاعات صرفاً مثبت و یک سویه اجتناب کرد.نکته دیگر آن که مردم معمولا مجموعه نظام مدیریتی کشور را یکپارچه می بینند لذا ارائه نقد به سایر نهادهای درگیر در سیلاب و در واقع توپ را در زمین دیگران انداختن در نهایت اعتماد مخاطبان را کاهش می دهد.

 در مواقع بحرانی سرعت عمل در تصمیم گیری و کسب اطلاعات دقیق از کارشناسان و مسئولان اصلی بسیار مهم است و تا حدود زیادی موفقیت روابط عمومی در گرو آن است؛ لذا ارتباط با منابع خبری دست اول در بحران سیلاب در کسب اعتماد عمومی مردم مبنای کار رسانه ای در این شرایط است.حضور در جلسات ستاد مدیریت بحران و ارتباط لحظه ای با مدیر عالی شرکت یا سازمان و مدیران عملیاتی خط مقدم  در این راستا حائز اهمیت است.

نحوه برخورد با بحران به شیوه تلقی افراد نسبت به موضوع وابسته است اگر موضوعی که هنوز در حد یک بحران مسئله ساز نشده است به دلیل اطلاع رسانی غلط، بحران تلقی شود اقدام نسنجیده متعاقب آن، خود بحران زاست و به عکس اگر موضوعی در حد بحران است و در شیوه اطلاع رسانی عادی تلقی شود، واکنش دیر هنگام یا ضعیف آحاد مردم و تصمیم سازان را بدنبال خواهد داشت که در آن صورت نیز آثار بحران، مسئله ساز خواهد شد.

محتوای اطلاعات ارائه شده در یک بسته خبری باید با زمان تناسب داشته باشد مثلاً ساعات ابتدائی صبح و یا انتهائی شب برای ارائه اخبار هراس آور مناسب نیست مگر اینکه بنا بدلائلی مثل نداشتن فرصت کافی جهت اطلاع رسانی و یا بیم افزایش خطر برای مخاطبان چاره ای جز انتشار سریع خبر نباشد.

انتشار برخی اخبار و تصاویر حاوی مسائل ناراحت کننده که در روند آگاهی بخشی تاثیر چندانی ندارند و همچنین رعایت ملاحظات امنیتی ملی از جمله مواردی است که ضرورت دروازه بانی خبر را اجتناب ناپذیر می کند.

نتيجه گيري

امروزه رسانه ها دارای اهمیت و نقش ویژه ای در جامعه بشری هستند و این ناشی از قدرت رسانه ها در جمعی کردن روابط انسانها،واسطه گری بین افکار عمومی و حاکمیت و قدرت دروازه بانی آن هاست.در این میان روابط عمومی ها به عنوان حلقه واسط مسئولان و رسانه ها نقش مهمی را در بحران هائی مانند سیلاب ایفا می کنند و فراتر از آن با نفوذ روز افزون شبکه های اجتماعی در افکار عمومی، روابط عمومی ها از قدرت رسانه های نوظهور و قدرتمند مجازی می توانند در کنترل بحران های مربوط به دستگاه متبوع خود بدون واسطه دروازه بانی رسانه ها استفاده کنند.

نکته دیگر آنکه تکیه صِرف مدیران عالی دستگاهها به مدیران بخش های عملیاتی و حفاظت فیزیکی سیلاب نمی تواند در کنترل ابعاد بحران سیلاب به تنهائی کارساز باشد. استفاده از قدرت نرم یک روابط عمومی پویا و بِروز از مولفه های کارساز مدیریت بحران سیلاب است.

اعتماد و مشاوره مدیران تصمیم گیرنده در حوزه ارتباطات باید بخشی از مدیریت بحران در دستگاههای مرتبط محسوب گردد و از شیوه های سنتی کتمان حقایق جدا خودداری گردد. امروزه با ظهور پدیده “شهروند خبرنگار” بخش مهمی از تلاش کارگزاران روابط عمومی ها در مدیریت بحران سیلاب باید به سمت پاسخگوئی متقن و اقناعی به مخاطبان رهنمون گردیده و از ارائه اطلاعات درست جز در مواردی خاص(مثل ایجاد اضطراب بی مورد) دریغ نشود.

با توجه به وجود رسانه های دو سویه امروزی و شبکه های اجتماعی، جذب مشارکت مردم در ارسال سوژه از سیلاب و هدایت پیام های رسانه ای مردمی به رسانه روابط عمومی می تواند در اعتماد مخاطبان بسیار کارساز باشد.

منابع

[۱]  نصر الهی ،اکبر(۱۳۸۹).مدیریت پوشش خبری بحران در رسانه های حرفه ای

[۲] قنبری، سعید و آزاد دوست،مصطفی(۱۳۹۶).کارکردها و رویکردهای رسانه در مدیریت بحران

[۳] روابط عمومی شرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری شمال خوزستان،مجلد “سیل مهربانی”

[۴]آرشیو روابط عمومی شرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری شمال خوزستان

PR and flood crisis management

Masoud permooz

Manager of Public Relations of Northern Khuzestan Irrigation Network Operation Company

mspermooz@gmail.com

Abstract

Paying attention to informing and using scientific solutions in crisis management is usually less important in crises And this is especially important in times of flood crises that affect the general public.

This article tries to emphasize this point while presenting information strategies in four stages of pre-crisis, during crisis, end of crisis and normal conditions It is not possible to implement physical and protective measures of flood management without a well-established public relations and information program.

Nowadays, modern communication technologies and social networks have become so deeply rooted in the public life that the failure of their managers to use them in times of crisis raises public concern and sometimes threatens the scientific and practical decisions of flood watchdogs.

Providing practical experiences of information management in the year 2019 flood is an important part of this article that can be used by PR and media partners. Theoretical and practical suggestions have also been proposed.

Keywords: communication media , communication non- media , Dez irrigation network subscribers , Notification process

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.