کد خبر : 1586
تاریخ انتشار : پنجشنبه 3 دی 1394 - 16:25

ردپای کشاورزان مهاجر در تولید محصول مازاد کشاورزی

دهقان نیوز / به نظر می رسد این بار هم ردپای کشاورزان مهاجر در تولید محصول مازاد دیده می شود، کشاورزانی که منابع آب و خاک را در سالهای اخیر بر باد داده اند این بار نیز تولید مازاد محصولشان دردسر ساز شده است.

دهقان نیوز:
[ad_1]

 

دهقان نیوز / به هر حال به نظر می رسد این بار هم ردپای کشاورزان مهاجر در تولید محصول مازاد استان و زیان به لرستان دیده می شود، کشاورزانی که منابع آب و خاک استا را در سالهای اخیر بر باد داده اند این بار نیز تولید مازاد محصولشان برای لرستان دردسر ساز شده است.

 

به گزارش ایرنا، لرستان با ۸۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی مستعد، آب وخاک مناسب و هوای چهارفصل به عنوان یکی از استانهای برتر در تولید و با ۱۳۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی ، ۲۰۰ هزار هکتار اراضی آبی، ۶۰۰ هزار هکتار اراضی دیم، بیش از ۵۰ هزار هکتار باغ و حدود شش و نیم میلیون راس واحد دامی همواره از استانهای تولیدکننده و صادر کننده محصولات متنوع کشاورزی بوده است.
اما امروز محصول سیب زمینی از موضوعات اصلی جلسه کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی بود تا این بار استاندار لرستان در جمع مدیران این مساله را ارزیابی و آسیب شناسی کند.
هوشنگ بازوند در این جلسه خواستار رفع مشکل و مساله سیب زمینی مازاد در لرستان شد.
وی با اشاره به تشکیل کمیته ای در استان برای بررسی دقیق این مساله گفت: خرید تضمینی و خرید امانی محصول سیب زمینی به کشاورزان پیشنهاد شده است.
وی ادامه داد: همچنین دولت مشوق یارانه صادراتی به ازاری هر کیلوگرم ۱۵۰ تومان اعلام کرده که انتظار می رود این روش برای حل مساله محصول مازاد سیب زمینی در استان بکار گرفته شود.
رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان نیز در این باره گفت: تولید سیب زمینی لرستان ۲۶۰ هزار تن بوده و سطح زیر کشت آن بر اساس برنامه الگوی کشت پنج هزار هکتار است.
مهرداد غضنفری افزود: این در حالی است که پیش بینی تولید این محصول ۲۰۰ هزار تن بوده که ۱۱۰ هزار تن آن مصرف خوراکی سایر استانها می باشد.
وی با بیان اینکه مصرف سیب زمینی در استان ۵۰ هزار تن است افزود: ۴۰ هزار تن نیز به عنوان بذر به سایر استانها ارسال می شود ودر صورت رعایت میزان پنج هزار هکتار سطح زیر کشت و تولید ۲۰۰ هزار تن استان با مشکل مازاد محصول مواجه نمی شد.
وی تصریح کرد:متاسفانه امسال یکهزار هکتار کشت سیب زمینی خارج از برنامه توسط کشاورزان مهاجر صورت گرفته که این عمل موجب تولید محصول مازاد در استان شده است.
وی ادامه داد: قیمت خرید تضمینی به ازای هر کیلوگرم ۳۵۰ تا ۳۶۰ تومان برای محصول سیب زمینی اعلام شد و مقرر شد سیب زمینی ها به وزن ۴۰ تا ۲۰۰ گرم خریداری شوند که کشاورزان این مورد را نپذیرفته اند و خواستارفروش محصول خود در وزن های غیرمتعارف هشتند.

***امحا ۱۰ هزار تن پیاز لرستان در سال ۸۳
رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با انتقاد از راهکار برخی افراد مبنی بر خرید محصول توسط دولت و امحا آن گفت: افرادی که این پیشنهاد را ارائه می دهند در سال ۸۳ بیش از ۱۰ هزار تن پیاز را نیز امحا کرده اند.
غضنفری ادامه داد: انحا محصول روش درست و منطقی نبوده و نباید برای فرار از شرایط نامطلوب تصمیم گیری عجولانه صورت گیرد.
وی اضافه کرد: قیمت تمام شده تولید سب زمینی در هر هکتار شامل بذر، کاشت، کود و آبیاری، داشت و و جین و برداشت، ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برآورد شده است.
غضنفری افزود: پیش از این هر کیلو سیب زمینی با قیمت ۶۰۰ کیلوگرم توسط کشاورزان فروخته می شده که با احتساب تولید متعارف ۲۰۰ هزار تن در استان، قیمت فروش محصول هر هکتار ۲۴ میلیون تومان بوده و این بدین معنا است که کشاورزان در هر هکتار ۱۰ میلیون تومان سود داشته اند.
وی با انتقاد از کشت غیرمتعارف سیب زمینی توسط کشاورزان مهاجر ادامه داد: هم اکنون میانگین هزینه تولید هر کیلوگرم سیب زمینی با عملکرد ۴۰ تن در هکتار ۳۰۰ تومان می باشد.
وی افزایش غیر متعارف تولید محصول را دلیل اصلی افت قیمت سیب زمینی عنوان کرد و گفت: توجه به برنامه ریزی الگوی کشت، مانع بروز این وقایع می شد.

***خرید تضمینی، خرید امانی و پرداخت مشوق صادراتی ۱۵۰ تومانی، سه راهکار حل مشکل
رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان اضافه کرد: سه راهکار برای رفع مشکل حدود ۷۰ هزار تن سیب زمین مازاد کشاورزان مهاجر استان پیشنهاد شده است.
غضنفری خرید تضمینی به ازای هر کیلوگرم ۳۵۰ تا ۳۶۰ تومان را نخستین راهکار پیشنهادی عنوان کرد و اظهار داشت: تاکنون هیچ کشاورزی در کشور با این نرخ موافقت نکرده چرا که کشاورزان خواستار خرید تضمینی با قیمت هر کیلوگرم ۱۲۰۰ تومان هستند.
وی ادامه داد: راهکار دوم خرید به صورت امانی بوده که در این راستا قیمت ۳۰ درصد کل سیب زمینی کشاورزان پرداخت و تمام محصول انها با همکاری تعاون روستایی نگهداری می شود.
وی تصریح کرد: چنانچه در مدت زمان سه ماه پس از انبار محصول توسط تعاون روستایی خریداری با قیمت بیش از ۳۶۰ تومان اعلام آمادگی کرد ، کشاورز ۳۰ درصد پرداخت شده جهاد کشاورزی را عودت داده و محصول را به خریدار دوم می فروشد و در غیر اینصورت جهاد کشاورزی تمامی محصول را با قیمت هر کیلو ۳۶۰ تومان خریداری خواهد کرد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان ادامه داد: بخشنامه یارانه صادراتی ۱۵۰ تومانی پایان آذرماه ابلاغ شده که با این ابلاغ، چنانچه صادر کنندگان محصول سیب زمینی را خریداری کنند مشوق یارانه ای ۱۵۰ تومان به ازای هر کیلوگرم به آنها پرداخت می شود.
به هر حال به نظر می رسد این بار هم ردپای کشاورزان مهاجر در تولید محصول مازاد استان و زیان به لرستان دیده می شود، کشاورزانی که منابع آب و خاک استا را در سالهای اخیر بر باد داده اند این بار نیز تولید مازاد محصولشان برای لرستان دردسر ساز شده است.
۷۲۶۹/۶۰۶۰
الهام بابایی

انتهای پیام /*

[ad_2]

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.