کد خبر : 41542
تاریخ انتشار : دوشنبه 14 خرداد 1397 - 11:12

دولت به خودکفایی گندم بی توجه است / قیمت گندم منصفانه نیست / گندمکاران بی اعتماد شده اند / منتظر کاهش تولید گندم باشید

قیمت خرید تضمینی گندم پایین است.

عضو شورای مرکزی نظام صنفی کشاورزی کشور گفت: جدی نگرفتن اهمیت خرید تضمینی گندم توسط مسئولین باعث ایجاد مشکلاتی برای گندمکاران شده است.

پیمان عالمی در گفتگو با دهقان نیوز گفت: بی توجهی دولت به موضوع مهم خرید تضمینی گندم و خودکفایی این محصول باعث بی اعتمادی گندمکاران به سیستم دولتی خرید محصولات کشاورزی شده و این روزها کشاورزان گندم تولیدی خود را با قیمت پایین تر از قیمت دولتی به دلال و واسطه ها می فروشند که این موضوع باعث می شود از هدف اصلی تولید گندم که همان خودکفایی و تامین غذای مردم است دور شویم.

وی با اشاره به پایین بودن قیمت خرید تضمینی گندم گفت: در سالهای اخیر شاهد افزایش قیمت نهاده های کشاورزی و هزینه های تولید هستیم اما این نرخ خرید تضمینی گندم که اعلام شده اصلا با هزینه های تولید تناسب ندارد. از سویی پول گندمکاران هم با تاخیر پرداخت می شود.

رییس نظام صنفی کشاورزی استان قم افزود: وقتی کشاورز به سود منطقی دست پیدا نکند طبیعی است که اعتماد خود را به دولت از دست می دهد و بدلیل اینکه نیازمند پول نقد است لذا محصول خود را زیر قیمت به دلال می فروشد تا سریعا به پول برسد. بعضا برخی دلالان بدلیل اینکه قیمت برخی نهاده های دامی مانند ذرت و سویا ۴۰ تا ۶۰ درصد افزایش پیدا کرده است از گندم بدلیل قیمت پایین به عنوان علوفه استفاده می کنند.

پیمان عالمی با تاکید بر اینکه اگر خودکفایی گندم برای مسئولین مهم است باید فکری اساسی بکنند گفت: ما هشدار می دهیم با توجه به افزایش هزینه های خدمات و نهاده های کشاورزی و از سویی خشکسالی سالهای اخیر اگر فکری به حال خرید تضمینی گندم نشود باید منتظر کاهش تولید این محصول اساسی و استراتژیک در سال آینده باشیم.

وی گفت: قیمت گندم کیلویی ۱۳۰۰ تومان اصلا منطقی نیست و فقط بی اعتمادی کشاورز را بدنبال دارد. برخی کشاورزان برای اینکه زودتر به پول گندم خود برسند محصول خود را با قیمت ۱۱۰۰ تومان هم به دلال می فروشند چون معتقدند دولت با تاخیر مطالبات گندمکار را پرداخت می کند و نمی توانیم منتظر بمانیم.

وی گفت: اگر چه گندمکاران طی سالهای اخیر با بی مهری هایی روبرو بودند ولی پای تولید مانده اند و بدلیل اعتقاداتی که به کار کشاورزی دارند تلاش می کنند دسترنج آنها به سفره مردم برسد اما این انتظار را دارند تا دولت فکری به حال خرید تضمینی گندم بکند و قیمت خرید تضمینی گندم را منصفانه تر اعلام کند.

عضو شورای مرکزی نظام صنفی کشاورزی کشور در ادامه به دهقان نیوز گفت: البته وزیر جهاد کشاورزی شخصا قبول دارند که قیمت خرید تضمینی گندم منصفانه نیست ولی سازمان برنامه و بودجه متولی تخصیص اعتبار خرید تضمینی گندم است که امیدواریم تا دیر نشده فکری به حال این موضوع کنند تا از اهداف اصلی تولید گندم دور نشویم.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.