کد خبر : 40188
تاریخ انتشار : چهارشنبه 29 فروردین 1397 - 9:35

در حق گندمکاران اجحاف شد / دولت برای افزایش قیمت گندم بهانه تراشی می کند! / قیمت گندم ۱۵۰۰ تومان شود

اعلام نرخ تضمینی گندم با قیمت ۱۳۰۰ تومان اجحاف به گندمکاران است.

  تاخیر ۷ ماهه در اعلام نرخ تضمینی گندم آن هم با قیمت ۱۳۰۰ تومان اجحاف در حق گندمکاران است.

رییس نظام صنفی کشاورزی کشور اقدام دولت در خصوص قیمت تضمینی گندم برای سال زراعی جدید را غیرقانونی برشمرد و گفت: تاخیر ۷ ماهه در اعلام نرخ تضمینی گندم آن هم با قیمت ۱۳۰۰ تومان اجحاف در حق گندمکاران است.

محمد شفیع ملک زاده در گفتگو با خبرنگار دهقان نیوز در تهران اظهار داشت: قیمت محصولات کشاورزی طبق قانون باید تا قبل از فصل کشت و بر اساس هزینه های تولید و نرخ تورم تعیین و اعلام شود اما در سال زراعی جدید پس از گذشت حدود ۷ ماه از فصل کشت نه تنها قیمت نهایی خرید تضمینی گندم از سوی شورای اقتصاد اعلام نشده بلکه گندم را با همان سال گذشته از کشاورزان تحویل می گیرند که غیرقانونی است و عملا به تولید ضربه می زند و حق کشاورزان زیر پا گذاشته شده است.

وی گفت: در سال زراعی گذشته هم تنها ۲/۲ درصد به قیمت تضمینی گندم افزوده شد در حالی که نرخ تورم در آن سال ۹ درصد بود.

رییس نظام صنفی کشاورزی کشور با اشاره به اینکه دولت دیواری کوتاه تر از کشاورز پیدا نمی کند گفت: با این شرایط هیچ وقت به خودکفایی گندم نخواهیم رسید و خودکفایی تکرار نمی شود.

ملک زاده با اشاره به اعتراض و نارضایتی کشاورزان و گندمکاران از این موضوع گفت: کشاورزان حتی حاضر نیستند گندم خود را به دولت تحویل بدهند و برخی از آنها می گویند گندم خود را در زمین شخم بزنیم بهتر از این است که به دولت تحول بدهیم.

وی با بیان اینکه خرید گندم با قیمت ۱۳۰۰ تومان اصلا عادلانه نیست گفت: قیمت خرید پیشنهادی ما بر اساس هزینه های تولید در تولید گندم حداقل ۱۵۰۰ تومان است و پایینتر از این قیمت هیچ سودی برای کشاورز ندارد.

وی با اشاره به تاخیر ۷ ماهه دکتر نوبخت رییس سازمان برنامه ریزی در اعلام نرخ تضمینی گندم گفت: بنظر می رسد دولت دنبال بهانه بود تا نرخ گندم را افزایش ندهد.

رییس نظام صنفی کشاورزی کشور با اشاره به این گفته دکتر نوبخت که اعلام می کند در سالهای گذشته نرخ تضمینی گندم بیش از حد افزایش داشته است به دهقان نیوز گفت: دولت محترم باید بداند نرخ هزینه های تولید در بخش کشاورزی و پس از هدفمندی یارانه بعضا ۵۰ برابر شده است. قبلا یک لیتر سم علفکش ۵۰۰ تومان بود اکنون همان سم لیتری ۶۰ هزار تومان شده است یا کود شیمیایی قبلا کیسه ای ۲ هزار تومان بود و الان به بیش از ۶۰ هزار تومان هم رسیده است یعنی عملا هزینه های تولید بطور میانگین بیش از ۳۰ برابر افزایش داشته است ولی می بینیم که قیمت گندم هنوز ۴ برابر هم نشده است لذا اظهارات دکتر نوبخت اصلا قابل توجیه نیست.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 1
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

محمد فرشیدی پنجشنبه , ۳۰ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۷

برسی بلند مدت افزایش نرخ گندم در کنار افزایش تورم نشان می دهد که متوسط افزایش نرخ گندم کمتر از میزان متوسط افزایش تورم است. بنابراین جناب آقای نوبخت بر چه اساسی اعلام می کنند در چند سال گذشته قیمت گندم بیش از حد افزایش یافته است.