کد خبر : 13161
تاریخ انتشار : یکشنبه 30 خرداد 1395 - 12:11

داشتن انتظار از وزارتخانه، امری اشتباه است / از من توقع نداشته باشید

دهقان نیوز / نباید از من توقع داشته باشید، زیرا کار من با تلاش در ایجاد سازمان و تعیین ردیف برای آن در دولت‌ هشتم، تمام شد.

دهقان نیوز / نباید از من توقع داشته باشید، زیرا کار من با تلاش در ایجاد سازمان و تعیین ردیف برای آن در دولت‌ هشتم، تمام شد.

وزیر جهاد کشاورزی در جلسه‌ای که با مدیران سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور برگزار شد، نسبت به برخی مطالبات سازمان واکنش نشان داد و گفت: نباید از من توقع داشته باشید، زیرا کار من با تلاش در ایجاد سازمان و تعیین ردیف برای آن در دولت‌ هشتم، تمام شد.

به گزارش ایانا، در جلسه مشترک مدیران سازمان نظام مهندسی کشاورزی با محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی به‌دلیل اهداف، مأموریت‌ها و وظایف ذاتی سازمان نسبت به طرز تفکر برخی مدیران این سازمان در برابر برخی خواسته‌ها اعتراض و تأکید کرد: داشتن انتظار از وزارتخانه، امری اشتباه و دور از بدیهیات است.

حجتی، البته با آرامش و طمأنینه خاصی، اظهار نظر کارشناسان را دنبال می‌کرد و درست سر بزنگاه، آنچه را که باید گفته شود، می‌گفت؛ منطقی، دقیق و جدی .

وی خطاب به اعضا گفت: اگر فکر می‌کنید که کسی از بیرون باید شما را هدایت کند، به هیچ جایی نخواهید رسید. شما موظفید که سنگرهای جدید را فتح کرده و خودتان را باور کنید. بنابراین اگر مدعی هستید، باید هزینه‌اش را هم بپردازید؛ همانطور که ما کارهای وزارتخانه را با چنگ و دندان دنبال کردیم و در همه زمان‌ پاسخگو بودیم.

به گفته حجتی، سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی نباید خود را با سازمان‌های دیگر مانند نظام پزشکی یا ساختمان مقایسه کند، زیرا ما در هیچ زمانی خدمات کشاورزی در بیرون از دولت برای کشاورزان نداشته‌ایم؛ بیشتر خدمات پزشکی و مسکن، قبل از تأسیس سازمان‌های مربوطه، در بیرون از دولت اتفاق می‌افتاد. این در حالی است که امروز خدمات کشاورزی نیز به معنی واقعی کلمه تعریف نشده و معیار مشخصی برای آن وجود ندارد.

وزیر جهاد کشاورزی البته معتقد بود که بهره‌برداران هم هنوز به این مرحله نرسیده‌اند که باید از خدمات استفاده کنند. اما در کشوری مانند آمریکا این امر مهم نهادینه شده و گروه‌های مختلفی وجود دارند که خدمات گوناگون نظیر سم‌پاشی، هرس، برداشت و… را انجام می‌دهند.

حجتی ادامه داد: بعد از بازتعریف خدمات، سازمان نیز در قالب آن شکل گرفته و کشاورزی نیز به‌روزتر خواهد شد. در چنین شرایطی همه چیز حرفه‌ای شده و سپس رنگ اقتصادی به خود می‌گیرد.

چرا تنها از وزارت جهاد کشاورزی، انتظار دارید؟

رئیس سازمان شیلات ایران که عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی کشاورزی کشور نیز هست، در این جلسه بر ظرفیت بالای نظام مهندسی کشاورزی تأکید کرد و گفت: باید کارگروهی تشکیل شود تا ظرفیت این سازمان را در قسمت‌های مختلف سنجیده و بر مبنای آن، از تمام پتانسیل‌ها به بهترین نحو استفاده شود.

حسن صالحی، با اشاره به گستردگی طیف کارشناسان سازمان، افزود: هم وزارت جهاد کشاورزی، هم سازمان محیط زیست و هم وزارت نیرو در این راستا با سازمان نظام مهندسی کشاورزی، ذی‌نفع هستند. پس چرا به جز وزارتخانه از دو نهاد دیگر انتظار همکاری متقابل نمی‌رود؟ چرا تمام چشم‌ها به بدنه وزارت جهاد کشاورزی دوخته شده است؟ بنابراین لازم است با نگاهی وسیع‌تر به موضوع نگریست.

بحث به رسمیت شناختن رتبه‌بندی‌های نظام مهندسی کشاورزی

در ادامه، یکی از مشکلاتی که از طرف اعضا مطرح شد، بحث به رسمیت شناختن رتبه‌بندی‌های سازمان بود. پیش از این خبری با عنوان “پیگیری به رسمیت شناختن تعیین صلاحیت و رتبه‌بندی مهندسان کشاورزی در سازمان نظام مهندسی” منتشر شده بود که معاونت آموزش و فناوری این نهاد معتقد بود: “در تبصره (۶) ماده (۲) قانون افزایش بهره‌وری کشاورزی، صریحاً موضوع واگذاری رتبه‌بندی‌ها اعلام شده و حتی در مواد (۲) و (۴) آیین‌نامه اجرایی قانون مذکور، مصوب هیأت دولت، تأکید شده تا نماینده‌ای از استانداری‌ها و نماینده‌ای نیز از معاونت سازمان مدیریت برنامه‌ریزی در هیأت عالی رتبه‌بندی حضور داشته باشد. گذشته از این‌ها، در همین آیین‌نامه اشاره شده مراکزی که پیش از این توسط نهادهای دیگر رتبه‌بندی شده است، موظفند ظرف مدت یک سال رتبه‌بندی خود را با سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی تطبیق کنند؛ این در حالی است که آیین‌نامه اجرایی، مربوط به سال ۹۲ و قانون افزایش بهره‌وری کشاورزی برای سال ۸۹ خورشیدی است.”

حال به‌نظر می‌رسد مسوولان این سازمان برای حل معضل به رسمیت شناختن رتبه‌بندی‌ها، دست به دامان وزیر شده‌اند. پاسخ حجتی به این درخواست نیز همین یک جمله بود: “شما باید خودتان این موضوع را پیگیری کنید.”

نوبت به معاونان رسید

در ادامه این نشست، مهندسان سازمان بحث دیرکرد اعلام تعرفه‌ها از طرف وزارتخانه را پیش کشیدند. این‌بار معاونان حجتی وارد گود شدند و از حیثیت وزارتخانه دفاع کردند. طهماسبی، معاون باغبانی وزیر از هماهنگ نبودن سازمان با وزارتخانه در این مقوله لب به اعتراض گشود و تعرفه‌ها را بدون وحدت رویه دانست و آنها را بیشتر وابسته به چانه‌زنی قلمداد کرد. از طرف دیگر، بخشنده، معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر هم گفت: طبق ابلاغ معاون رئیس جمهوری در سال ۹۴، تعرفه‌ها نباید افزایش داشته باشند. البته اگر بخواهید آن را بالا ببرید، تا شش درصد از طریق سازمان حمایت تولیدکننده و مصرف‌کننده، قابل اجراست، اما برای افزودن بیش از آن، باید مسئولان مربوطه را متقاعد کرد.

مطالبات هفت‌بندی سازمان نظام مهندسی از وزیر

البته در آغاز جلسه، کبیری، رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور، درخواست سازمان متبوعش را در هفت بند خلاصه کرد که لحاظ کردن امتیاز گواهینامه آموزشی سازمان در ارتقای شغلی کارکنان وزارتخانه، بهره‌گیری از کارشناسان رسمی سازمان در امور کارشناسی مورد نیاز، ابلاغ پذیرش رتبه‌بندی سازمان توسط وزیر به زیرمجموعه‌های وزارتخانه، واگذاری بخشی از مراکز آموزشی وزارت جهاد کشاورزی به سازمان به‌منظور برگزاری آموزش‌های مهارتی، کمک وزارتخانه برای احیای ردیف بودجه و کمک به واگذاری اماکن در اختیار سازمان یا واگذاری زمین به استان‌ها ازجمله این بندها بود.

اگرچه با روندی که برای نخستین‌بار، وزیر جهاد کشاورزی در سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور رقم زد، برخی انتظارات و مطالبات اعضا در کوتاه‌مدت به بار ننشست، اما این روزنه امید را در دل مهندسان دارای اعتماد به نفس بالا روشن ساخت که باید با جدیت و اقتدار، مطالبات قانونی خود را دنبال کنند و به هیچ وجه بر نیروهای خارج سازمان متکی نباشند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 1
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

غضنفر پنجشنبه , ۳ تیر ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۵

اگر وزیر محترم عضو سازمان نظام مهندسی کشاورزی بود هم همین حرف رامیزد !!!!!!!!!!!! مگر حمایت از تخصصی ترین سازمان غیر دولتی بخش کشاورزی چه هزینه سرباری را برای وزیر محترم دارد ….و……