کد خبر : 31559
تاریخ انتشار : دوشنبه 8 خرداد 1396 - 12:12

خسارت میلیاردی به نوغانداران

پس از برآورد و تعیین میزان خسارات وارده از این محل، به نوغدان داران این منطقه غرامت پرداخت خواهد شد.

خسارت ۲۰ میلیارد ریالی به نوغانداران خراسان

فرید سرجمعی اظهار کرد: این خسارت که به دلیل مشکل داشتن ۳۰ درصد از تخم های توزیعی بوده، تقریبی است و کارشناسان مربوط سرگرم بررسی و برآورد میزان قطعی خسارات وارده هستند.
وی با بیان اینکه تخم های مشکل دار نوغان تولیدی استان گیلان بوده، افزود: پس از برآورد و تعیین میزان خسارات وارده از این محل، به نوغدان داران این منطقه غرامت پرداخت خواهد شد.
وی گفت: محاسبه پرداخت خسارت بر اساس فرم های خاصی تعیین می شود که در آن میزان تخم خریداری شده و میزان خسارت و اینکه خسارت در چه مرحله به تخم ها وارد شده، تعیین خواهد شد و نوغانداران از این بابت نگران نباشند.
سرجمعی افزود: امسال هفت هزار و ۸۳۰ جعبه تخم نوغان در منطقه توزیع شد که نسبت به پارسال با ۵٫۴ درصد افزایش توزیع مواجه بودیم اما متاسفانه تخم های توزیعی از حیث نژاد دچار مشکل بودند.
وی قیمت هر جعبه نوغان توزیعی در سال جاری را ۷۵ هزار ریال عنوان و اظهار کرد:‌ هر جعبه حاوی ۲۳ تا ۲۵ هزار عدد تخم است و بیشترین توزیع تخم نوغان در استان خراسان رضوی مربوط به شهرستان های تربت حیدریه، درگز، کاشمر، گناباد و کوهسرخ بوده است.
سرجمعی اظهار کرد: به طور معمول از هر جعبه تخم نوغان ۴۰ کیلو پیله تر و از هر پنج تا ۵٫۵ کیلو پیله تر، یک کیلو نخ ابریشم به دست می آید و عمده پیله تر تولیدی نوغانداران به کارگاه های ابریشم کشی در بخش بایگ تربت حیدریه ارسال می شود که ۷۰ درصد ابریشم کشور در این بخش تولید می شود.
پیله تولیدی نوغانداران ایران در هزار و ۲۰۰ کارگاه سنتی ابریشم کشی تربت حیدریه و چهار کارخانه صنعتی استانهای گیلان و خراسان رضوی به نخ ابریشم تبدیل می شود.
هم اکنون از ۱۲۰۰ کارگاه سنتی ابریشم کشی در بخش بایگ شهرستان تربت حیدریه تنها ۴۰۰ کارگاه فعال است.
تعداد بهره برداران کرم ابریشم در خراسان رضوی، سه هزار و ۱۰۲ نفر است که از این تعداد هزار و ۱۲۳ نفر در منطقه تربت حیدریه مشغول به کار هستند.
بخش بایگ به مرکزیت شهر بایگ در ۱۵۰ کیلومتری شمال تربت حیدریه قرار دارد.
مرکز شهرستان ۲۵۰ هزار نفری تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.