کد خبر : 27933
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 آذر 1395 - 13:30

خرید ۱۳۰۰ تومانی گندم ظلم به کشاورز است / دولت حق کشاورزان را نداد / رسما به کشاورزی مملکت توهین شد

این قیمت اصلا منطقی نیست و ظلم به کشاورز است.

این قیمت اصلا منطقی نیست و ظلم به کشاورز است.

رییس نظام صنفی کشاورزی کشور در واکنش به اعلام نرخ تضمینی گندم با قیمت هر کیلو ۱۳۰۰ تومان گفت: این قیمت اصلا منطقی نیست و ظلم به کشاورز است.

محمد شفیع ملک زاده در گفتگو با دهقان نیوز افزود: کشاورزان گندمکار با وجود تمام مشکلاتی که داشتند و با بی مهری های زیادی که روبرو شدند اما با این وجود با تلاش و همت خود ، زمینه ساز رشد ۵٫۴ درصدی اقتصاد کشاورزی شدند که نتیجه آن رشد اقتصاد کشور، بی نیاز شدن به بیگانه و خودکفایی محصول گندم بود.

وی گفت: در حالی که نرخ خرید تضمینی گندم باید تا قبل از شهریور اعلام می شد اما با چند ماه تاخیر اعلام شد که مصداق کم لطفی به کشاورزان بود. از طرفی از ماهها پیش پیشنهادهای مختلفی طبق آنالیز قیمت گندم ارائه شده بود و طبق بررسی ها قیمت هر کیلو گندم زیر ۱۵۰۰ تومان فاقد توجیه اقتصادی است و بی ارزش است اما می بینیم که دولت متاسفانه حق کشاورزان را نداد و بیشتر، نگاهش به بازارهای جهانی است.

وی با تقدیر از دولت بابت خرید ۱۲ میلیون تن گندم در سال زراعی جاری که نزدیک به سه برابر رقم خرید سال ۹۲ بوده و یک رکورد محسوب می شود افزود: متاسفانه طولانی شدن پرداخت مطالبات کشاورزان، موجبات نارضایتی‌هایی زیادی در بین کشاورزان شد. از سویی علیرغم هشدارها و تذکرات ما و سایر دست اندرکاران بخش کشاورزی متاسفانه علاوه بر تأخیر سه ماهه در اعلام نرخ خرید تضمینی گندم، شاهد آنیم که رقم کاملا غیرمنصفانه و مایوس کننده ۱۳۰۰ تومان برای آن تعیین می شود.

وی با اشاره به اینکه قیمت اعلام شده ۱۳۰۰ تومانی اصلا مورد قبول کشاورزان نیست هشدار داد: ممکن است این موضوع باعث دلسردی و سرخوردگی کشاورزان شود و شاید به سال ۸۷ برگردیم که میزان تولید در حداقل بود.

ملک زاده گفت: سوال ما کشاورزان اینست که بالاخره تا کی باید به این حقیقت محض و این اصل حیاتی در اداره اقتصاد ملی یعنی اهمیت انکارناپذیر بخش کشاورزی در اقتصاد کشور اعتماد و توجه عملی کرد؟! ما آمادگی داریم در یک مناظره رو در رو با دولتمردان و با حضور اقتصاددانان برجسته ایران و جهان، روند مورد ادعای خود را تبیین نماییم.

وی به دهقان نیوز گفت: این تصمیم دولت در سالی که کشاورزان ما رکورد ۱۴ میلیون تن تولید گندم را با همه مشکلات بدست آوردند، توهین رسمی به کشاورزی مملکت هست و حاکی از این واقعیت است که متأسفانه ظاهرا ظلم و اجحاف به بخش کشاورزی همچنان تداوم دارد که به نفع هیچکس نیست.

رییس نظام صنفی کشاورزی کشور در پایان گفت: آیا مسئولین حاضر می شوند قیمت خودروهای تولید داخل را زیر نرخ تورم و یا حتی کمتر از قیمت تمام شده اعلام کنند، پس چطور به خودشان اجازه می دهند حاصل دسترنج میلیونها کشاورز زحمتکش را به چوب حراج بزنند. اگر برخی فکر می کنند واردات گندم بصرفه تر است باید خدمت آنها عرض کرد با ورود گندم از خارج، اشتغال را از کجا وارد خواهید کرد؟ با تخلیه روستاها به علت رکود اقتصاد کشاورزی چه خواهید کرد؟

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 1
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

حسین چهارشنبه , ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۳

زنده باد آقای مهندس ملکزاده