کد خبر : 4371
تاریخ انتشار : سه شنبه 27 بهمن 1394 - 11:31

خرد شدن اراضی ؛ مانع توسعه کشاورزی کشور / حسین صفایی: تعاونی های تولید باید تقویت شوند

دهقان نیوز / کشاورزی کشور دچار معضل خرده کاری است. تبدیل قطعه های بزرگ به کوچک و خرد شدن زمین های کشاورزی امکان جذب سرمایه گذاری، ورود و به کارگیری فناوری در آنها را گرفته است.

دهقان نیوز:
[ad_1]

 

دهقان نیوز / کشاورزی کشور دچار معضل خرده کاری است. تبدیل قطعه های بزرگ به کوچک و خرد شدن زمین های کشاورزی امکان جذب سرمایه گذاری، ورود و به کارگیری فناوری در آنها را گرفته است.

 

حسین صفایی در دیدار با استاندار قزوین، کشاورزی کشور را دچار معضل خرده کاری دانست و اظهار کرد: تبدیل قطعه های بزرگ به کوچک و خرد شدن زمین های کشاورزی امکان جذب سرمایه گذاری، ورود و به کارگیری فناوری در آنها را گرفته است.
وی از افزایش خرد شدن زمین های کشاورزی کشور اظهار نگرانی کرد و ادامه داد: آمارهای غیررسمی مربوط به سرشماری سال گذشته از ادامه این روند حکایت دارد که این موضوع مانع از ایجاد و راه اندازی مجتمع های کشت و صنعت که نیازمند زمین با مساحت بالاست، دارد.
این مسئول با بیان اینکه بدون برخورداری از مالکیت یکپارچه زمین های کشاورزی بسیاری از طرح های توسعه مربوط به این بخش قابل اجرا نمی باشد، اضافه کرد: در یک دوره ۱۰ ساله بسیاری از زمین های کشاورزی از قطعات بزرگ به قطعات کوچک و کمتر از دو هکتار تبدیل شده اند.
صفایی با بیان اینکه کشاورزی کشور با قوانین تدوین شده دهه ۴۰ و ۵۰ مدیریت می شوند، یادآور شد: پس از این زمان شاهد تهیه و تصویب قانونی که ناظر بر مدیریت حوزه کشاورزی و اصلاح ساختارها در این بخش باشد، نبوده ایم.
وی با بیان اینکه براساس قوانین کشاورزی موجود در کشور از سه طریق سهامی زراعی، مجتمع های کشت و صنعت و تعاونی های تولید می توان فعالیت های این بخش را پیش برد، اظهار کرد: با وضعیت فعلی تنها می توان برروی گزینه سوم یعنی تعاونی های تولید تمرکز داشت.
مدیرعامل سازمان تعاون روستایی کشور اضافه کرد: فعالیت به شکل سهامی زراعی نیز به دلیل تجربه های گذشته و لزوم واگذاری مالکیت زمین از سوی کشاورزان با مشکل روبرو است.
وی در پایان تقویت تعاونی های تولید را راهی مناسب برای توسعه بخش کشاورزی کشور عنوان کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.