کد خبر : 4524
تاریخ انتشار : جمعه 30 بهمن 1394 - 13:58

خبر خوب برای متقاضیان سرمایه گذاری در گلخانه / اعطای تسهیلات با کارمزد ۴ درصد + جزییات

دهقان نیوز / فعالیت این صندوق با اعطای تسهیلات با کارمزد چهار درصدی پیش بینی شده که به منظور راه اندازی واحدها و مدیریت گلخانه ها، در اختیار اعضا قرار می گیرد .

دهقان نیوز / فعالیت این صندوق با اعطای تسهیلات با کارمزد چهار درصدی پیش بینی شده که به منظور راه اندازی واحدها و مدیریت گلخانه ها، در اختیار اعضا قرار می گیرد .

 

سیدمحمد کیایی در نخستین نشست گردهمایی تعاونی ها و اتحادیه های استانی تولید کننده محصولات گلخانه ای گفت: وزارت جهاد کشاورزی، پیگیر تشکیل صندوق ملی حمایت از سرمایه گذاری محصولات گلخانه ای سراسر کشور است.
به گفته این مقام مسئول، سهم دولت برای کمک و راه اندازی صندوق ملی حمایت از سرمایه گذاری محصولات گلخانه ای ۴۹ درصد و سهم بخش خصوصی ۵۱ درصد است.
وی افزود: فعالیت این صندوق با اعطای تسهیلات با کارمزد چهار درصدی پیش بینی شده که به منظور راه اندازی واحدها و مدیریت گلخانه ها، در اختیار اعضا قرار می گیرد .
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: صندوق یاد شده می تواند به تولید و بازار محصولات گلخانه ای کمک زیادی داشته باشد و تولید کنندگان محصولات گلخانه ای و اتحادیه ها می توانند به عضویت این صندوق درآیند و از منافع آن بهره مند شوند.
کیایی درباره سرمایه اولیه صندوق ملی حمایت از سرمایه گذاری محصولات گلخانه ای، تصریح کرد: تشکل ها باید در این زمینه تصمیم بگیرند، اما با توجه به این که در فعالیت های گلخانه ای، میزان سرمایه گذاری و سرمایه در گردش بالا است، سرمایه اولیه در این زمینه باید کارشناسی شود.
وی انتقال سبزی و صیفی از فضای باز به گلخانه ها را سیاست اصلی وزارتخانه برشمرد و گفت: حمایت از تولیدات گلخانه ای به منظور ارتقای بهره وری آب و مثبت سازی تراز تجاری تولیدات باغی صورت می گیرد.
مدیرکل دفتر امور گلخانه ها، گیاهان دارویی و قارچ معاونت امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی افزود: بیش از ۶۰ درصد تولید کنندگان گلخانه ها در کشور به عضویت تشکل ها درآمده اند و با ایجاد صندوق ملی، برای عضویت سایر تولیدکنندگان در تعاونی ها و اتحادیه ها، جذابیت ایجاد خواهد شد.
وی خواستار آن شد تا صاحبان گلخانه ها، طرح تاسیس صندوق مزبور را در چارچوب اقتصاد مقاومتی آماده و تا اردیبهشت ۱۳۹۵ ارایه دهند.

** آغاز مطالعه تولید میوه در گلخانه

وی تصریح کرد: اینک سطح زیر کشت گلخانه های کشور ۹ هزار و ۶۰۶ هکتار است و با وجود امکان کشت وسیع سبزی و صیفی در آنها ، محدودیت کشت وجود دارد و تنوع بخشیدن به کشت در گلخانه ها از برنامه های این دفتر به شمار می رود.
کیایی، تولید میوه و کشت نهال های مثمر در گلخانه ها را یادآور شد و گفت: مطالعه تولید میوه و رشد درختان آن در گلخانه در سال نخست برنامه اقتصاد مقاومتی در دستور کار است.
این مقام مسئول اضافه کرد: بخش خصوصی کشور از دو سال پیش در برخی مناطق، درختان میوه مانند انار و آلو را به صورت الگویی (پایلوت) در گلخانه ها کاشته است.
کیایی خاطر نشان کرد: بعضی از کشورها مانند چین، تولید مرکبات و بخش عمده ای از انگور را در داخل گلخانه ها آورده اند و در این گلخانه ها درختان میوه پیش رس می شوند.
ایران به دلیل شرایط خاص آب و هوایی و محدودیت های منابع آبی از جمله کشور های است که نیاز به تجدید نظر اساسی در ساختار نظام کشت دارد و در این زمینه توسعه کشت گلخانه ای می تواند به عنوان یک راهکار مناسب مطرح باشد که اکنون مورد توجه قرار دارد.
به گزارش ایرنا، پیش از این محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی گفته بود، ترویج کشت گلخانه ای میزان مصرف آب را تا ۹۰ درصد کاهش می دهد و در گلخانه ها با مصرف ۱۰ درصد آب می توان در فضای باز تولید داشت و از مازاد آب مصرفی برای انجام سایر کشت ها و محصولات دیگر بهره گرفت و یا ذخیره سازی کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.