کد خبر : 43848
تاریخ انتشار : شنبه 17 شهریور 1397 - 13:45

حجتی از رؤسای جهاد کشاورزی استان‌ها چه خواست؟

تولید کشاورزان دست مریزاد دارد.

حجتی به جد از رؤسای جهاد کشاورزی استان‌ها خواست تا پیگیر تأمین نهاده‌های کشاورزان باشند.

وزیر جهاد کشاورزی در مراسم کشت پائیزه از تاخیر شرکتهای پتروشیمی در تامین کود شیمیایی گلایه کرد و گفت: در عین حال در تأمین کالاهای اساسی مشکلی نداریم.
به گزارش دهقان نیوز به نقل از فارس، محمود حجتی در ششمین گردهمایی سراسری کشت محصولات زراعی که با حضور تمام معاونان این وزارتخانه و رؤسای سازمان‌های جهاد کشاورزی استان برگزار شد، خاطرنشان کرد: با آنکه سال زراعی سختی را پشت‌سر گذاشتیم و تنها ۱۶۶ میلی‌متر بارندگی داشتیم، در حالی که پیش از این میزان بارندگی تا ۲۳۰ میلی‌متر بود، اما شاهد بودیم که به همت کشاورزان و مسئولان در اغلب محصولات افزایش تولید داشته‌‌ایم.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال در حوزه گندم بیش از ۵۰۰ هزار تن نسبت به سال گذشته بیشتر خرید داشته‌ایم، با آنکه برخی استان‌ها مانند فارس و خراسان دچار مشکلات خشکسالی بودند. همچنین در حوزه دانه‌های روغنی چغندر قند و نیز اعداد و ارقام گویای همین امر است.

وزیر جهاد کشاورزی به شرایط سخت بین‌المللی و جنگ سخت اقتصادی که اکنون با آن روبه‌رو هستیم، اشاره کرد و گفت: اما لطف خداوند همچنان شامل حال ما است و با ‌آنکه کشور ما از قدیم‌الایام با بی‌آبی و کم‌آبی روبه‌رو بوده است، اما همچنان محصولات خوبی در کشور تولید می‌شود.

حجتی به افزایش بهره‌وری در تولید محصولات کشاورزی اشاره کرد و گفت: تا همین دیروز به ازای یک متر مکعب آب ۳۰۰ تا ۴۰۰ گرم گندم تولید می‌شد که اکنون متوسط آن به ۳ کیلوگرم یا اگر به ازای هر مترمکعب آب ۲۰۰ گرم شکر تولید می‌شود اکنون این رقم به ۷۰۰ تا ۹۰۰ گرم افزایش پیدا کرده است.

وی همچنین با اشاره به اینکه به همت مسئولان دهها هزار حلقه چاه غیرمجاز مسدود شده است تصریح کرد: رواناب‌ها، چشمه‌ها و آب‌های سطحی کاهش پیدا کرده و آنهایی که مجوز برداشت رسمی از آب‌های زیرزمینی داشته‌اند، نیز حق آبه‌هایشان کاهش یافته و با همه این مشکلات میزان تولید محصولات بهبود یافته و این بدان مفهوم است که اگر انسان باور کند و عزم خود را جزم کند می‌تواند به پیش برود تا جایی که امروز کشاورزان ما نزدیک به ۸۰۰ میلیارد دلار کالا به قیمت جهانی در همه حوزه‌ها از جمله زراعت، باغبانی، آبزی‌پروری و غیره تولید می‌کنند که دست مریزاد دارد.

وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت توجه مسئولان به پیگیری مشکلات مردم و کشاورزان تأکید کرد و گفت: این مشکلات را تا زمانی که به نتیجه نرسیده نباید رها کنیم و اگر حال کار کردن را ندارید، عنوان را با خود به یدک نکشید چرا که با فرار کردن و کلاف سر در گم درست کردن چیزی حل نمی‌شود.

وی با انتقاد از عملکرد برخی سازمان‌ها در حوزه منابع طبیعی و امور اراضی گفت: مشکلات مردم در این حوزه تا ۸۰ درصد در وزارت جهاد کشاورزی قابل حل است و خواهش می‌کنم مسئولان در این حوزه موضوعات را پیگیری و حل نمایند.

حجتی همچنین تأمین نهاده‌های کشاورزی را یکی دیگر از موضوعات ضروری در حوزه کشاورزی برشمرد و گفت: متأسفانه شرکت‌های پتروشیمی ذخایر ارزی کشور را می‌گیرند، تبدیل به کود می‌کنند و می‌خواهند که با ارز چند تومانی آن را صادر کنند و بعد به کشاورز ما کود ندادند و اگر این موضوع را به محصولاتی که در حوزه کشاورزی تولید می‌شود، تعمیم بدهیم ببینید، در بازار جهانی با ارز آن چنانی چقدر می‌توان آن را فروخت.

وزیر جهاد کشاورزی به صراحت گفت: به پتروشیمی‌ها ۴ میلیون تن کود اوره تولید می‌کنند که ۲ میلیون تن آن باید به بخش کشاورزی فروخته شود، اما اذیت می‌کنند و باید پرسید، چرا به تولید ملی خیانت می‌کنید و زیان می‌رسانید.

وی به جد از رؤسای جهاد کشاورزی استان‌ها خواست تا پیگیر تأمین نهاده‌های کشاورزان باشند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.