کد خبر : 18829
تاریخ انتشار : شنبه 6 شهریور 1395 - 18:58

جشنی برای گندم / امید دوباره جوانه زد

هنوز هم امید هست، امیدی که حالا کشاورز برایمان از زمین های گندمش چیده و در تبق گذاشته، سازش را با ساز دهل کوک کرده و پا به پای مسئولان تلاش می کند تا نقشی را در این آبادانی ایفا کند.

هنوز هم امید هست، امیدی که حالا کشاورز برایمان از زمین های گندمش چیده و در تبق گذاشته، سازش را با ساز دهل کوک کرده و پا به پای مسئولان تلاش می کند تا نقشی را در این آبادانی ایفا کند.

به گزارش ایرنا در این گیر و دار مشکلات، هنوز هم امید هست، امیدی که حالا کشاورز برایمان از زمین های گندمش چیده و در تبق گذاشته، سازش را با ساز دهل کوک کرده و پا به پای مسئولان تلاش می کند تا نقشی را در این آبادانی ایفا کند.
حالا که صورتش با سیلی آفتاب سرخ شده و به واسطه لطف و کرم الهی از خاک طلا برداشت کرده، می خواهد مردم شهرش را در این پیروزی سهیم کند و مدال این یکه تازی را بر گردن ایران بیندازد که نامش غرور است، غرور ملی و جای جای سرزمینش جوشش امید است و امیدواری…
آری این محصول گندم است که دوباره یکه تاز میدان شده و باز هم افتخاری بر سینه ایران اسلامی، آن هم به دست مردان پاک و روستاییان ساده و بی آلایشی که بدور از هرگونه هیاهوی زندگی ماشینی و تکنولوژی کنونی، زندگی و بودن را برای ما تداعی می کنند و امروز پس از گذران سالها، فرش دسترنج و تلاش خود را با همه میهمان نوازیشان و ساده دلیشان زیر پای مدیران پهن کرده اند تا به صف شوند و سجده شکر بگذارند بر این همه نعمت لایزال الهی…
این جشنی بود برای گندم، جشنی برای غرور ملی، آن هم در یکی از روستاهای سرسبز و آباد ملایر که نامش با هر خوشه گندم ثبت شد و ریشه زد برای همیشه، جشنی که اولین بود و پایه اش با تدبیر مدیران در هفته دولت بنا شد.
دیدن جوی پرآب روستا، سرسبزی درختان سر به فلک کشیده، اهالی صمیمی و مهربان، مجمع های پر از شیرینی و شکلات و گندم، غرفه های آش و سوغات محلی روستا، نان محلی بوی گندم، تخت های تزیین شده به گل و گلاب و اسفند مقابل پای میهمانان، ساز و دهل و رقص چوپی، شعر و غزل خوانی و نمایش طنز، هنرنمایی مجری توانای ملایر همه و همه تلاش مردم و مسئولانی بود که می خواستند بگویند باز هم امید جوانه زده و شور زندگی برپا است و در چشم همه، بهشت هم ایرانی است…
شریف آباد از توابع بخش مرکزی ملایر، نام روستایی که برای تولید گندمش در پیشانی این شهرستان نشست، روستایی که در کنار سایر روستاهای ملایر و جای جای ایران، هر دانه گندمش کوه طلاست و حالا کشورمان به این استقلال و خودکفایی بر خود می بالد و در کنار سایر موفقیت هایش، افتخاری شد برای دولت و نظام مقدس جمهوری اسلامی…
اما حضور پرشور و همراهی خوب مدیران و مسئولان و نمایندگان مردم ملایر در مجلس در کنار مردم روستا و حمایت و پشتیانی آنان از کشاورزان، مهر تاییدی بر این همدلی و وفاقی است که امروز در شهرستان سرآمد شده و بیانگر جوش و خروش و شور و هیجانی است که در تمامی حوزه ها بویژه کشاورزی در جریان است و شتاب گرفته به سمت رشد و توسعه…
معاون استاندار و فرماندار ویژه ملایر در آیین نخستین جشن شکرگزاری برداشت گندم در روستای شریف آباد ملایر با ابراز خرسندی از این موفقیت بزرگ در رسیدن به خودکفایی گندم، برگزاری این جشن را سنگ بنایی برای سال های آینده در این شهرستان دانست.
عبدالعظیم رضایی گفت: به لطف خدا در سال های آینده جشن های پرشورتر و پربارتری خواهیم داشت و برگزاری این جشن با حضور خود کشاورزان، گندمکاران، باغداران و فعالان جهاد کشاورزی و اهالی روستا آن هم در شرایط بسیار خوب و مطلوب در خود روستا، جای امیدواری است.
وی با بیان اینکه یکی از برنامه های دولت کاهش آسیب های اجتماعی است، افزود: یکی از راه های پیشگیری از این آسیب ها، برگزاری جشن ها و ایجاد شور و نشاط اجتماعی در بین مردم است که هم اکنون به خوبی نمود پیدا کرده است.
وی ادامه داد: در کنار این امر، عزم دولت در توسعه بخش کشاورزی جدی است و امروز با برنامه های خوب دولت تدبیر و امید، آموزش و ترویج، ارایه تسهیلات و امکانات مکانیزاسیون، میزان ذخیره گندم در کشور از هشت روز به ۷۰۰ روز افزایش یافته است.
رضایی با تاکید بر اینکه باید خدمات دولت به اطلاع مردم بویژه در روستاها رسانده شود، بیان کرد: کشور ما در سال ۸۳ به خودکفایی رسید که از آن سال به بعد این امر ادامه پیدا نکرد و امروز پس از چندین سال دوباره در تولید گندم به استقلال رسیده ایم.
وی ادامه داد: در سال ۹۲ کل تولید گندم کشور ۴٫۵ میلیون تن بود، در حالیکه میزان تولید هم اکنون به بیش از ۱۰ میلیون تن رسیده و این نشان از تدبیر و برنامه ریزی های خوب دولت در بخش کشاروزی است.
فرماندار ویژه ملایر گفت: بهترین، صادق ترین و سالم ترین مردم ما روستاییان هستند که ریا و تزویر در زندگی آنها جایی ندارد و موجب افتخار ما است که برای کم کردن مشکلات آنها و کمک به بخش کشاروزی بتوانیم خدمات بهتری عرضه کنیم.

*یکی از راه های استقلال کشور، خودکفایی در گندم است
نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز از برگزار کنندگان این جشن برای نخستین بار در ملایر تقدیر کرد و افزود: جشن و سرور به هیچ وجه با اعتقادات مذهبی ما مخالفتی ندارد.
محمد کاظمی گفت: در این راستا باید سعی کنیم مردم را در روستاها و شهرها با برپایی جشن ها و موسیقی های حلال سرزنده و شاداب نگه داریم.
وی ادامه داد: زمانیکه دکتر روحانی دولت را تحویل گرفت، به میزان ۱۸ روز در انبارها ذخیره گندم داشتیم، امروز خوشحالیم با تدبیر دولت و زحمات کشاورزان بیشتر از دو سال ذخیره گندم در کشور داریم.
وی با بیان اینکه یکی از راه های استقلال ما استقلال در گندم است، بیان کرد: به تازگی نیز نماینده دولت اعلام کرد که علاوه بر این تا دو میلیون تن هم می توانیم گندم صادر کنیم و این جای خوشحالی است.
کاظمی گفت: هم اکنون اعتباری را در مجلس تصویب کردیم که دولت موظف شد با پرداخت آن اعتبار کلیه طلب کشاورزان را پرداخت کند.
وی ابراز امیدواری کرد: با زحمات و پیگیری های مجدانه استاندار همدان، قول می دهیم ظرف یکی دو هفته آینده طلب کشاورزان بابت فروش گندم هم پرداخت شود.
دیگر نماینده مردم ملایر در خانه ملت نیز اظهار کرد: من صد درصد موافق چنین برنامه های شاد و قابل دفاع هستم و نیاز است توسط مسئولان به بهانه های مختلف در سطح شهر و روستا اجرا شود.
حجت الاسلام احد آزادی خواه گفت: تولید گندم ملایر از ۱۵ هزار تن در سال گذشته به بیش از ۶۰ هزار تن در سال زراعی جاری رسید که میزان تولید گندم افزایش چهار برابری را نشان می دهد.
وی با بیان اینکه رزق مردم در آسمان ها است و باید شکرگزار این نعمت باشیم، تاکید کرد: به واسطه این نعمت الهی، اخلاق باید در این جامعه رشد کند و خدمت به مردم باید در اوج باشد و مردم و مسئولان در کنار هم کمک کنند تا رزق و روزی زیاد شود.
وی افزود: تمام نامه ها و درخواست هایی که تقاضا برای مردم است، با امضای دو نماینده و فرماندار ویژه ملایر پیگیری می شود تا بتوانیم بهترین خدمت را به مردم ارایه دهیم.
حجت الاسلام آزادی خواه اخذ مجوز آنژیوگرافی، مرکز MRI، ساخت درمانگاه در شهرهای ازندریان، اسلام آباد و علی آباد، اختصاص یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برای تعمیر اورژانس بیمارستان امام حسین(ع) و ۲۰ میلیارد ریال اعتبار برای احداث اورژانس در این بیمارستان را از دیگر اقدامات و با موافقت وزیر بهداشت و درمان برشمرد.
وی ادامه داد: ملایر این استعداد را دارد که شهر جهانی مبل و منبت و یا انگور شود و تا عملی شدن این اقدام از هیچ تلاشی دریغ نمی کنیم.
در نخستین جشن شکرگزاری گندم از پنج گندمکار نمونه آبی و دیم، دو گندم کار پاک و دو تعاونی خرید و ذخیره سازی گندم در این شهرستان تقدیر شد.
همچنین روستای شریف آباد نیز به واسطه بیشترین سطح زیر کشت و حجم برداشت گندم با بیش از سه هزار تن، به عنوان پایلوت گندمکاری شهرستان ملایر معرفی شد.
در حال حاضر ۳۶ هزار و ۷۰۰ هکتار از اراضی کشاروزی این شهرستان زیر کشت گندم دیم و آبی است که از این میزان بیش از ۶۰ هزار تن گندم تولید شد و تاکنون بیش از ۳۰ هزار تن آن از سوی دولت خریداری شده است.
شهرستان ملایر دارای بیش از ۳۰۰ هزار نفر جمعیت است و در ۷۵ کیلومتری شهر همدان واقع شده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 3 در انتظار بررسی : 2 انتشار یافته : 1
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شمس الله امیریان از کرمانشاه سه شنبه , ۹ شهریور ۱۳۹۵ - ۰:۲۰

این خودکفایی در دو مرحله از تاریخ کشاورزی ایران اتفاق افتاده که بر هیچ کسی پوشیده نیست که در دو تاریخ ورود ده هزار کارشناس کشاورزی که در سالهای ۸۱ ۸۲ بعنوان ناظرین مزارع گندم ودیگر محصولات بودند که آن سالها نیز خود کفایی را به ارمقان آوردند ولی بعلت عدم درک انها وبه حساب نیاوردن این مهم نسبت به آنها بلافاصله تغییر رویه شدیدی ایجاد گردید تا اینکه بعد از ده سال سابقه در همان شرایط نامساعد شغلی حدود چند صباحی از ورود این عزیزان به بدنه وزارت جهاد کشاورزی نمی گذرد که این بار بعنوان کارشناسان رسمی در این بخش با انگیزه وهمان اعتقادات اولیه بازم در ابتدای ورود خود این همه را رغم زده که امیدوارم این بار هم بشنوند وهم ببینند که واقعآ نیروی کار امد یکی از بهترین منابع توسعه وتولید بوده که امیدوارم با درک بهتر ورفع مشکلات این عزیزان در حد مسائل قانونی انها این امید وانگیزه را در انها به بهترین نوع ممکن افزایش ودر سنوات آتی شاهد ایرانی سبز وخرم وبی نیاز از هر کجای دنیا بابت تمامی قوت ملت باشیم به امید ام روز بدرود ارادتمند کلیه دست اندرکاران بخش تولید کشاورزی امیریان از کرمانشاه