کد خبر : 43918
تاریخ انتشار : دوشنبه 19 شهریور 1397 - 10:29

تندی «سیر» در کام سیرکاران / حمایت ؛ تنها خواسته کشاورزان

بازار خوبش باعث شده سیرکاران یک دل سیر، سیر بکارند و درو کنند.

‌سیر همدان به علت طعم خوب، عطر تند و مرغوبیتش معروف است و در سال‌های اخیر بازار خوبش باعث شده سیرکاران یک دل سیر، سیر بکارند و درو کنند، غافل از اینکه اوضاع همیشه بر وفق مراد نیست.

‌به گزارش ایسنا،‌ گویا چینی‌ها تست ذائقه‌شناسی انجام داده‌اند که پس از واردات اجناس خودشان، این بار دست به واردات محصولی زده‌اند که خود ما بهترینش را تولید می‌کنیم. هر چند بنا به گفته مسئولان پای این محصول تا کنون به استان همدان باز نشده اما مثل معروف «بشنو ولی باور نکن» برای چنین وقت‌هایی عجیب پرکاربرد است کما اینکه برای گردو هم چنین ادعایی وجود داشت!

حال سیرکاران که پس از چند سال فراوانی، امسال کفگیرشان ته دیگ خورده، از اوضاع نابسامانشان می‌گویند و نبود اتحادیه‌ای که سامانشان دهد و نرخی برای این محصول درنظر گیرد. اما باید تأسف خورد که محصولی به این کیفیت و خوش‌نامی چرا باید دستشخوش چنین اتفاقاتی شود و اینکه چرا مسئولان همدان همچون ملایری‌ها دغدغه ثبت محصولشان را ندارند، سوال بزرگی است.

سیر و موسیر یکی از مهمترین و پربازارترین محصولات کشاورزی در استان همدان محسوب می‌شود به طوریکه آوازه سیر و موسیر همدان در همه جای کشور وجود دارد. علاوه بر مصارف غذایی فراوان سیر و موسیر، مصارف دارویی زیادی برای این محصول ذکر شده است.

استان همدان به عنوان یکی از بزرگترین و مهمترین صادرکنندگان سیر به داخل و خارج استان، دو سال است که اقدام به برگزاری جشنواره سیر و موسیر در پایلوت کشت این محصول در روستای سولان در شهر مریانج کرده و از این طریق برترین‌های این محصول را توسط تولیدکنندگان پرآوازه آن به معرض فروش گذاشت. بنابراین بر آن شدیم تا با سیرکاران سولانی مصاحبه‌ای ترتیب دهیم و دغدغه‌ها ومشکلاتشان را بشنویم.

سیر چینی بلای‌جان کشاورزان

یکی از تولیدکنندگان سیر درباره محصول سیر امسال به خبرنگار ایسنا گفت: محصول امسال به علت بارش‌های بهاره و تگرگ، نسبت به سال گذشته از کیفیت کمتری برخوردار است اما با این وجود همچنان نسبت به محصولات مشابه سایر استان‌ها برتری دارد.

حسینی افزود: برگزارکنندگان جشنواره سیر و موسیر به خاطر مسافران امسال برنامه‌های متنوع‌تر و متفاوت‌تری برگزار کردند و شور و نشاط جشنواره بسیار بهتر از سال قبل بود.

وی با اشاره به قیمت پایین سیر امسال نیز بیان کرد: کشاورزان با این قیمت پایین ضرر و زیان فراوانی دیدند و سیر وارداتی چینی، بلای‌جان کشاورزان شده است.

وی تصریح کرد: با وجود اینکه سیر یکی از محصولات اصلی استان همدان است، صنف و اتحادیه خاصی برای این محصول در استان وجود ندارد که این مسأله یکی از دغدغه‌های کشاورزان است.

این کشاورز سولانی عنوان کرد: نبود صنف و اتحادیه باعث شده است که هر کشاورزی محصول خود را جداگانه و بدون هیچ مصوبه‌ای به فروش برساند.

وی بیان کرد: برخلاف سیر، کیفیت موسیر امسال نسبت به سال‌های قبل بسیار بهتر بوده و قیمت آن نیز بیشتر از سال‌های گذشته است.

حسینی افزود: نبود صنف و حامی واقعی باعث بالا رفتن قیمت نهاده‌ها و بذر موسیر در سطح استان شده است و کشاورزان قادر به خرید بذر موسیر نیستند.

وی درباره قیمت سیر نیز گفت: در حال حاضر قیمت سیر در همدان از کیلویی ۱۵۰۰ تومان آغاز و بهترین سیر صادراتی ۶۵۰۰ تومان توسط کشاورزان عرضه می‌شود.

نبود صادرات دست کشاورزان را بسته است

یکی دیگر از غرفه‌داران سیر درباره برگزاری جشنواره به ایسنا گفت: نبود صادرات باعث بی‌انگیزه شدن کشاورزان و تعطیل شدن کارگاه‌های کشت و فرآوری محصولات شده است.

علامه به افزایش عرضه و کمبود تقاضا در بازار سیر اشاره و بیان کرد: بهترین قیمت فروش در حال حاضر ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان در بازار است که این میزان به ضرر کشاورزان است.

وی به نبود اتحادیه و صنف سیرکاران اشاره و عنوان کرد: این شغل آبا و اجدادی ما بوده و در حال حاضر همه انبارهای سیرکاران مملو از سیر است که با فروش در داخل کشور نیز حتی به پول خود نمی‌رسیم.

وی تأکید کرد: صنایع تبدیلی و بسته‌بندی شکیل و مناسبی برای فروش و عرضه سیر صادراتی وجود دارد اما با نبود صادرات آن هم بلااستفاده مانده است.
این کشاورز سولانی تصریح کرد: صنایع جانبی سیر مانند ترشی، خلال و پودر سیر از دیگر قابلیت‌های کشاورزان است که نبود تقاضا باعث تعطیل شدن این بخش نیز شده است.

حمایت تنها خواسته کشاورزان

یکی دیگر از کشاورزان سولانی از وجود سیر چینی در داخل کشور گلایه کرد و گفت: با وجود این بخش تولید سیر در همدان، واردات سیر ظلم بزرگی به کشاورزان است.

وی بیان کرد: حمایت مهمترین خواسته کشاورزان سیرکار است چرا که بدون حمایت دسترنج کار کشاورزان برروی زمین باقی می‌ماند.

تولید سیر در همدان دوبرابر شده است

رئیس اداره تنظیم بازار سازمان جهادکشاورزی استان همدان نیز به خبرنگار ایسنا گفت: در سالجاری ۶۰ هزار تن سیر در استان همدان برداشت شده که این میزان در مدت مشابه سال گذشته ۲۷ هزار تن بوده است.

مهدی نجفیان افزود: دو سال قیمت سیر در استان بسیار بالا بود که کشاورزان در سال سوم با افت شدید قیمت سیر مواجه شدند.

وی تأکید کرد: در سال گذشته ۲ هزار و ۶۳۳ تن سیر صادر شد که این میزان معادل ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار بوده است.

وی بیان کرد: در چهار ماهه نخست امسال ۱۲۲۳ تن سیر صادر شده که این میزان هزار و ۱۰۰ میلیون دلار ارزآوری برای کشاورزان داشته است.

رئیس اداره تنظیم بازار سازمان جهادکشاورزی استان تصریح کرد: بارندگی‌های فراوان در بهار امسال باعث کاهش کیفیت سیر موجود در بازار شده است.

وی درباره مشکل ماندن سیر بر روی دست کشاورزان نیز خاطرنشان کرد: کشاورزان باید با خرید دستگاه‌های بسته‌بندی شکیل و لایق صادرات، محصول خود را با کیفیت به بازار عرضه کنند.

نجفیان بیان کرد: مشکل دیگری که در صادرات وجود دارد این است که کشورهای دریافت‌کننده محصول مانند عراق و افغانستان هزینه محصول صادراتی را با ریال پرداخت می‌کنند و این به ضرر کشاورزان است.

وی در توصیه‌ای به کشاورزان عنوان کرد: کشاورزان باید به الگوی کشت توجه کنند و به قیمت یکسال یک محصول تکیه نکنند.

رئیس اداره تنظیم بازار سازمان جهادکشاورزی استان همدان درباره واردات سیر نیز گفت: به هیچ عنوان این خبر را تأیید یا تکذیب نمی‌کنم چرا که اگر چنین چیزی هم باشد وارد همدان نمی‌شود.

وی درباره برندسازی سیر همدان اظهار کرد: انجمن اتاق بازرگانی درصدد ایجاد و ثبت برند سیر همدان بود که این اقدام ۱۰۰۰ دلار نیاز داشت که کشاورزان با دیدن این مبلغ همه پاپس کشیدند این در حالیست که کشاورزان سیرکار باید به دنبال ثبت برند سیر خود در کشور باشند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.