کد خبر : 1381
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 دی 1394 - 9:41

تلخی های کشت چغندر قند برای کشاورزان !

دهقان نیوز / هزینه های بالای تولید وپرداخت نشدن به موقع مطالبات کشاورزان از جمله مشکلات موجود است.

دهقان نیوز:
[ad_1]

تعدادی از بهره برداران عمده چغندرقند محلات اظهار کردند: هزینه های بالای تولید وپرداخت نشدن به موقع مطالبات کشاورزان از جمله مشکلات موجود است.
آنان بیشترشان دانش آموخته بخش کشاورزی هستند ، افزودند: کم آبی، پرداخت نشدن به موقع بهای محصول و هزینه باربری توسط کارخانه، کشاروزان را آزرده خاطر کرده است.
یک دانش آموخته کشاورزی و تولید کننده چغندرقند گفت: قیمت محصول تولیدی هیچ گونه سنخیتی با هزینه های بالای تولید ندارد.
حسن علیخانی افزود: بهای محصول نیز به موقع پرداخت نمی شود، سال گذشته بابت فروش محصول چغندرقند هفت ماه بعد از تحویل محصول، مطالبات خود را دریافت کردم امسال نیز زمان مشخصی را برای پرداخت مطالبات تعیین نکرده اند و معلوم نیست وضعیت بهتری از پارسال داشته باشد.
وی اظهار کرد: این مشکلات باعث شده تا سطح زیر کشت محصول چغندرقند را از ۴۰ هکتار در سال گذشته به به ۱۵ هکتار در سال جاری کاهش دهم.
یک تولید کننده برتر چغندرقند در سطح استان مرکزی نیز در این باره گفت: کاشت این محصول نیاز به سرمایه در گردش بسیاری دارد چرا که هزینه تولید بالا است و بهای محصول بعد از گذشت چندین ماه پرداخت می شود.
عباس بهمنی افزود: کشاورز باید بهای سم ، کود و بذر را نقد پرداخت کند به همین دلیل نیاز به سرمایه در گردش بسیار دارد تا با تاخیر در دریافت مطالبات دچار مشکل نشود.
وی بیان کرد: از طرف دیگر عیار سنجی محصول عادلانه نیست و می بایست نظیر محصول گندم که نماینده ای از جهاد کشاورزی برای سنجش کیفیت محصول موقع خرید حضور دارد، برای چغندر قند نیز نماینده ای حضور داشته باشد.
مدیر جهاد کشاورزی محلات نیز گفت: چغندر قند محصولی آب بر است و دوره تولید بالایی دارد به همین دلیل محصولی هزینه بر است.
علیرضا وکیل زاده افزود: کشت چغندر قند برای کشاورزانی که مالک زمین هستند و از آب خوبی نیز برخوردارند مقرون به صرفه تر است اما برای کسانی که نیاز به خرید آب و یا اجاره زمین دارند، کشت این محصول خیلی سود ندارد.
وی بیان کرد: خرید تضمینی چغندر قند به نرخ کیلویی دو هزار و ۷۰۰ ریال برای کشاورزانی که سطح زیر کشت بالایی دارند و برای تامین آب بهایی پرداخت نمی کنند همراه با صرفه اقتصادی بالایی است.
وکیل زاده افزود: با این وجود کشت و تولید این محصول نسبت به محصولات دیگر مثل هندوانه و صیفی جات توصیه می شود.
وی بیان کرد: در صورتی راه اندازی کارخانه های فرآوری چغندرقند در استان مرکزی به ویژه در شهرستان محلات، کاشت این محصول به صرفه تر خواهد شد.
وی گفت: در سطح استان مرکزی یک کارخانه فراوری چغندرقند در شازند فعال بود که به دلایل نامعلومی این واحد غیر فعال شده است.
وکیل زاده افزود: سطح زیر کشت محصول چغندر قند در این شهرستان ۱۸۰ هکتار است که امسال حدود ۹ هزار و ۹۰۰ تن محصول چغندر قند با میانگین تولید ۵۵ تن در هر هکتار برداشت شده است .
وی با بیان اینکه میانگین تولید محصول چغندرقند در محلات از میانگین تولید کشوری ۲۰ تن بیشتر است افزود: عملکرد این محصول در این شهرستان در هر هکتار ۵۵ تن است در حالی شاخص متوسط کشوری ۳۵ تن است.
مدیر جهاد کشاورزی محلات بیان کرد: کشت مکانیزه، آبیاری تحت فشار و استفاده از دانش نوین توسط دانش آموختگان بخش ترویج و آموزش کشاورزی، موجب بهبود چشمگیر عملکرد محصول چغندرقند این شهرستان در چند سال اخیر شده است .
وی افزود: دانش آموختگان بخش کشاورزی این شهرستان توانستند با استفاده از بذور سازگارواصلاح شده و روش های مکانیزه عملکرد این محصول را از میانگین کشوری بالاتر ببرند.
وی اظهارکرد: افزایش تولید در واحد سطح به دانش، تخصص و مهارت بهره برداران بستگی دارد، از این رو، استفاده از علم دانش آموختگان بخش کشاورزی و استفاده از شیوه های مؤثر و کارآمد ترویجی باعث افزایش تولید این محصول در این شهرستان شده است.
مدیر جهاد کشاورزی محلات زمان آغاز برداشت محصول چغندر قند شهرستان را آبان ماه اعلام کرد و گفت: این محصول در این شهرستان در حال برداشت است و محصول تولیدی شهرستان به دو کارخانه قند در استان اصفهان برای فرآوری و تبدیل به محصولات گوناگون ارسال می شود.
وی گفت: کشت و برداشت محصول چغندرقند در این شهرستان در هر هکتار دو فرصت اشتغال ایجاد کرده و در مجموع ۳۵۰ بهره بردار که بیشتر آنها دانش آموخته هستند، در این زمینه فعالیت دارند.
وکیل زاده با بیان اینکه این شهرستان مستعد کشت چغندرقند است و عیار محصول تولید شده ۱۸درصد است یادآورشد، پارسال ۹هزار و ۹۰۰ تن محصول چغندر قند در این شهرستان برداشت شد.
شهرستان محلات از نظر سطح زیر کشت، تولید و عیار این محصول در سطح استان مرکزی رتبه نخست را دارد.
۷۲۷۷/۶۱۹۹/۶۰۱۲

انتهای پیام /*

[ad_2]

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.