کد خبر : 22334
تاریخ انتشار : دوشنبه 19 مهر 1395 - 12:35

بی رغبتی تاکداران برای برداشت محصول انگور

تعدادی از باغداران به علت پایین بودن قیمت انگور رغبتی به برداشت محصول تولیدی ندارند و محصول همچنان در تاکستان ها رها شده است.

تعدادی از باغداران به علت پایین بودن قیمت انگور رغبتی به برداشت محصول تولیدی ندارند و محصول همچنان در تاکستان ها رها شده است.

به گزارش دهقان نیوز و به نقل از ایرنا، نتیجه ۶ ماه تلاش باغداران برای برداشت انگور، فروش هر کیلوگرم از این محصول حدود ۱۰ هزار ریال است که به گفته باغداران و کارشناسان درآمد حاصل کفاف هزینه های آبیاری و تولید را هم نمی دهد و دلیل قیمت پایین و نبود بازار را واسطه گری، فرآوری نامناسب، بالا بودن قیمت نهاده های کشاورزی و نبود حمایت از تولید می دانند.
انگور یکی از محصولات مهم بناب است که درآمد اکثر جمعیت این شهرستان به آن وابسته است؛ به همین خاطر باغداران مجبورند محصول تولیدی را با قیمت پایین اعلام شده از سوی واسطه گران به فروش برسانند تا هزینه های آب، کارگر و زمین را پرداخت کنند.
این در حالی است که تعدادی از باغداران این شهرستان به علت پایین بودن قیمت انگور رغبتی به برداشت محصول تولیدی ندارند و محصول همچنان در تاکستان ها رها شده است.
جمعی از تاکداران منطقه خواستار اقدام مسئولان جهاد کشاورزی در تثبیت قیمت این محصول در بازار شده و اظهار کردند: با توجه به هزینه های بالای نگهداری، کارگر، کود، سم و آبیاری تاکستان ها، تولید این محصول با ارزش با قیمت فعلی مقرون به صرفه نیست.
هم اکنون علاوه بر بیش از ۷۰ درصد محصول انگور تولیدی شهرستان، سهم عمده ای از انگور تولیدی استان های همجوار در باراندازهای انگور منطقه و ۱۷ واحد فرآوری خشکبار این شهرستان بعد از تبدیل به کشمش و بسته بندی به خارج از کشور صادر می شود.
رئیس جهاد کشاورزی بناب از برداشت بیش از ۷۵ هزار تن انگور با متوسط عملکرد ۱۵ تن در هر هکتار از تاکستان های این شهرستان در سال جاری خبر داد.
جعفر صادقی گفت: انگور یکی از محصولات عمده باغی شهرستان بناب است که ۵ هزار هکتار از باغات منطقه را به خود اختصاص داده و امسال همچون سال های گذشته علاوه بر محصول تولیدی منطقه، از استان های همجوار نیز این محصول خریداری و در بارگاه های بهداشتی فرآوری انگور تحت نظارت کارشناسان به لحاظ استفاده از سموم مجاز، نظارت و توزیع می شود.
وی با اشاره به حساسیت بازار جهانی نسبت به باقی ماندن سموم و فلزات سنگین بر روی محصول و همچنین رعایت موارد استاندارد و مورد تأیید سازمان های ذیربط از برگزاری دوره های آموزشی ترویجی و توزیع اطلاعیه های فنی توسط جهاد کشاورزی خبر داد و افزود: این امر بخاطر صادرات بهتر محصول و جلوگیری از مشکلات احتمالی برای باغداران است.
صادقی اظهار امیدواری کرد: مسئولان از این صنعت که زمینه اشتغال و امرار معاش قشر زیادی از مردم منطقه را فراهم کرده است، حمایت جدی به عمل آورند تا دغدغه اصلی باغداران و تاکداران منطقه بخاطر قیمت پایین و نبود بازار فروش مرتفع شود.
وی تاکید کرد: به هر حال از آن جایی که خودکفایی در زمینه غذایی و تحقق استقلال اقتصادی به دست کشاورزان زحمتکش محقق می شود، باید زمینه لازم برای فروش بی واسطه محصولات کشاورزی هموار شود.
اصغر شادجو مهندس کشاورزی معتقد است، انگور در ردیف محصولاتی است که به دلیل ارزش غذایی بالا و تبدیل آن به انواع فرآورده های مختلف همیشه می تواند بازار خوبی را فراهم کند.
وی افزود: ضمن تازه خوری محصول انگور، برگ و غوره آن خواهان زیادی دارد، آب انگور با خواص زیاد و تبلیغ آن می تواند مشتریان زیادی را جلب کند، شیره انگور ( دوشاب) همانند عسل از جایگاه بالایی در میان مردم برخوردار است و در نهایت کشمش و تیزآبی آن اگر درست فرآوری شود در تمام نقاط جهان خواهان آن هستند.
این کارشناس اضافه کرد: تاکداران تفکر تبدیل آن به فرآورده با ارزش را کنار گذاشته اند و بیشتر راغبند که واسطه ها و کارخانه های تولید آب میوه بدون تقبل زحمتی محصول آنان را خریداری کنند ضمن اینکه به دلیل نبود حمایت از باغداران و همچنین نبود کارخانه های مکمل در خصوص فرآوری و بسته بندی استاندارد این محصول، باعث نگرانی باغداران شده است.
وی با تشریح خواص انگور اضافه کرد: انگور یکی از میوه های مقوی و بسیار لذیذی است که خواص درمانی و دارویی زیادی برای سلامتی بدن دارد و علاوه بر میوه انگور از برگ و هسته و کلیه قسمت های درخت قابل استفاده است و حتی درمان چاقی تا سرطان و خواص ضد پیری و… در این میوه نهفته شده است.
وی معتقد است: کلیه قسمت های درخت انگور قابل استفاده دارویی است، ‘برگ مو ‘ دارای ساکارز، لوولز Levulose ، اینوزیت Inosite ، مواد نشاسته ای و تعدادی اسیدهای آلی است و علاوه بر این خوشه انگور دارای تانن، مواد رزینی، تارتارات پتاسیم و اسید های آلی است.
وی افزود: غوره که میوه سبز و نارس انگور است دارای طعم ترش می باشد. غوره دارای اسیدهای آلی مانند اسید مالیک ، اسید فرمیک، اسید سوکسینیک Succinique Acid ، اسید اگزالیک، اسید گلوکولیک Glucolique Acid و قند می باشد.
بگفته این کارشناس کشاورزی، انگور یکی از قدیمی ترین میراث های ایران کهن است که خواص بسیاری برای سلامتی و رفع بسیار بیماری ها دارد.
انگور علاوه بر بناب در دیگر شهرها و استان های شمالغرب کشور تولید می شود.
شهرستان ۱۴۰ هزار نفری بناب در جنوب استان آذربایجان شرقی قرار دارد و سال گذشته با صادرات بیش از ۳۸ هزار تن انواع محصولات به خارج از کشور رتبه اول استان در امر صادرات را به خود اختصاص داد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.