کد خبر : 37046
تاریخ انتشار : چهارشنبه 13 دی 1396 - 12:47

به سهم بودجه ۹۷ در بخش کشاورزی معترضیم

بودجه کشاورزی در برنامه ششم و بودجه سال آینده ضعیف دیده شد.

قائم مقام خانه کشاورز: بودجه پیشنهادی سال ۹۷ بخش کشاورزی کافی نیست

«عنایت الله بیابانی» در گفتگو با ایرنا درباره بودجه پیشنهادی دولت در بخش کشاورزی افزود: ما نه تنها در گذشته نسبت به برنامه ریزی بخش کشاورزی در برنامه ششم توسعه معترض بودیم، بلکه به سهم این بخش در بودجه ۹۷ هم معترضیم.
وی با بیان اینکه بودجه بخش کشاورزی هم در برنامه ششم و هم بودجه سال آینده ضعیف دیده شده است، اظهار داشت: ما مشکلات زیادی در زیرساخت های بخش کشاورزی داریم که باید مورد توجه قرار گیرد تا بتوانیم کشاورزی پایداری را در کشور داشته باشیم.
وی اظهارداشت: اگر روز به روز شاهد غیراقتصادی شدن کشاورزی و ضعف در این بخش باشیم، در نهایت خودکفایی کشور در تولید برخی محصولات از بین می رود و با بهره وری پایین، ورود گسترده واردات، از بین رفتن فرصت های شغلی و مهاجرت های گسترده از روستاها به شهرها رو به رو می شویم که به نابودی منابع پایه همچون آب و خاک می انجامد.
وی این موارد را زیان به منافع ملی دانست و تصریح کرد: انتظار ما این بود با توجه به وضعیت نامناسب در زمینه منابع پایه آب و خاک کشور بودجه ای در نظر گرفته شود که با استفاده از تکنولوژی روز دنیا بتوانیم از بذر و نهاده های کیفی بهره مند شویم.
وی با بیان اینکه آب از جایگاه ویژه ای در کشور ما برخوردار است، اضافه کرد: البته به علت نبود توجه بلندمدت نسبت به حوزه کشاورزی و مشکلات این بخش از لحاظ زیرساختی، علاوه بر تلاش های دولت های یازدهم و دوازدهم، خود کشاورزان نیز در اجرای سیستم های نوین آبیاری قطره ای داوطلب شده اند تا مصرف آب این بخش را کاهش دهند و اشتباه گذشته خود را در مصرف ناصحیح آب ادامه ندهند.
قائم مقام خانه کشاورز اظهار داشت: انتظار می رود با حمایت دولت و افزایش بودجه بتوان از دانش و تکنولوژی روز دنیا در بخش بذرها و نهاده ها در بخش های زراعت و باغبانی و تغذیه گیاه بهره مند شویم تا علاوه بر کاهش مصرف آب شاهد افزایش بهره وری در این بخش باشیم.
بیابانی با بیان اینکه ما به هر میزان که بودجه کشاورزی را کاهش دهیم عملکرد ما نیز در این بخش پایین می آید، گفت: بر این باورم که باید بودجه اختصاصی دارای مدیریت منسجم باشد حتی اگر کشاورز ما برنامه ریزی نداشته باشد، می تواند این بودجه به درستی مورد استفاده قرار نگیرد.
وی از دولت و مجلس شورای اسلامی خواست تا نسبت به برنامه ریزی و بودجه بخش کشاورزی اعمال نظر و بازنگری کنند تا نیازهای این بخش در مکانیزاسیون، کود و سم بهینه و سایر نهاده ها برطرف شود زیرا با کاهش هزینه های تولید، درآمد کشاورزان افزایش پیدا می کند که خود می تواند منجر به کشاورزی پایدار و جلوگیری از مهاجرت به شهرها شود.
به گزارش ایرنا، سقف بودجه پیشنهادی دولت برای سال آینده ۱۱ میلیون و ۹۴۹ هزار و ۳۵۴ میلیارد و ۶۷۴ میلیون ریال است.
کل بودجه پیشنهادی برای تملک دارایی و سرمایه ای بخش کشاورزی شامل ردیف های ملی و استانی ۶۰۰ هزار میلیارد ریال است که بدون احتساب درآمدهای اختصاصی نسبت به بودجه امسال نزدیک ۱۵درصد کاهش را نشان می دهد.
البته معاون برنامه ریزی اقتصادی جهاد کشاورزی معتقد است اگر ردیف های اعتباری بخش آبخیزداری، کشاورزی حفاظتی، توسعه گلخانه ها و گیاهان دارویی، توسعه باغات در اراضی شیبدار به این بخش اختصاص یابد نسبت به بودجه امسال نزدیک ۱۸٫۳ درصد رشد را تجربه می کنیم.
اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای ملی وزارت جهادکشاورزی را در لایحه بودجه امسال ۴۹ هزار و ۲۶۰ میلیارد ریال (چهار هزار و ۹۲۶ میلیارد تومان) بود که نسبت به بودجه پارسال نزدیک ۲۵٫۲ درصد رشد کرد؛ آن زمان، بودجه پیشنهادی، ۳۹ هزار و ۳۵۰ میلیارد ریال (سه هزار و ۹۳۵ میلیارد تومان) بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.