کد خبر : 22282
تاریخ انتشار : یکشنبه 18 مهر 1395 - 22:28

بهینه سازی مصرف آب ؛ مهمترین هدف وزارت جهاد کشاورزی

بهینه سازی مصرف آب مهمترین هدف برنامه ریزی های وزارت جهاد کشاورزی است

بهینه سازی مصرف آب مهمترین هدف برنامه ریزی های وزارت جهاد کشاورزی است

کاظم خاوازی در دومین نشست هم اندیشی مسئولان سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی که با موضوع احیای دریاچه ارومیه برگزار شد، افزود: بهره گیری از ظرفیت های نظام نوین ترویج با تأکید بر مروجان مسئول پهنه و تدوین برنامه عملیاتی برای هر پهنه با محوریت افزایش بهره وری آب از اقدامات در دست اجرای سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی است.
وی با بیان اینکه نقش ترویج و آموزش کشاورزی در احیای دریاچه ارومیه حیاتی است، ادامه داد: با ترویج می توان مسیر مشارکت جوامع محلی پیرامون دریاچه ارومیه را هموار کرد.
معاون ترویج سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی گفت: با توجه به اهمیت ترویج، تحقیق و آموزش، وزارت جهاد کشاورزی نگاه ویژه ای به توسعه و تجهیز مراکز تحقیق دارد.
وی اظهار کرد: توسعه و تجهیز مراکز جهاد کشاورزی، پهنه بندی و مدیریت دانش به عنوان سه رکن اساسی پیشرفت در این مجموعه هستند.
خاوازی اضافه کرد: اگر بتوان دانش فنی و اطلاعات روز کشاورزی را به موقع به بهره برداران منتقل کرد، ترویج و توسعه به سرعت محقق می شود که با اجرای طرح پهنه بندی می توان به نتایج ارزشمندی رسید.
خاوازی با اشاره به وضعیت پهنه بندی کشاورزی افزود: شاخص های پهنه بندی متناسب با شرایط جغرافیایی کشور تنظیم شده و پس از بومی سازی آن برای هر منطقه اجرایی می شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز در این نشست گفت: عدم تامین به موقع اعتبارات عمرانی مصوب ستاد احیای دریاچه ارومیه به بخش کشاورزی و تخصیص اعتبارات مناسب به بخش تحقیقات از جمله مشکلات موجود بخش ترویج کشاورزی استان است.
اسمعیل کریم زاده اضافه کرد: آموزش کشاورزان با برنامه های مختلف در مورد نحوه مدیریت آب کشاورزی در وضعیت کنونی منابع آبی و به تبع آن رعایت حق آبه دریاچه ارومیه تاثیر چشمگیری دارد.
وی با بیان اینکه مصوبات و برنامه های محوله ستاد احیای دریاچه ارومیه به سازمان جهاد کشاورزی با جدیت از سه سال گذشته در دست اجرا و پیگیری است، گفت: توسعه اجرای شبکه های نوین آبیاری، اصلاح الگوی کشت و جایگزین کردن ارقام کم آب بر جزء این مصوبات است.
کریم زاده اضافه کرد: انتقال آب با لوله و اجرای شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی در پایاب سدها، تهیه نقشه کاداستر اراضی، آگاه سازی جوامع محلی و افزایش مشارکت مردمی با استقرار کشاورزی پایدار در جهت کمک به احیای دریاچه ارومیه از جمله مصوبات و برنامه های محوله ستاد احیای دریاچه ارومیه به سازمان جهاد کشاورزی است.
آذربایجان غربی دارای یک میلیون هکتار اراضی قابل کشت است که از این میزان ۸۰۰ هزار هکتار زیر کشت محصولات باغی و زراعی است.
این استان با تولید سالانه ۵٫۵ تا ۶ میلیون تن محصول جزو استانهای مهم در بخش محصولات کشاورزی است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.