کد خبر : 5328
تاریخ انتشار : چهارشنبه 19 اسفند 1394 - 20:40

بهره برداری از طرح های مهم ملی در مناطق عشایری کشور

دهقان نیوز / در کنار این طرح های فرهنگی ، موضوع جایگزینی سوخت مناسب به جای سوخت های فسیلی که به محیط زیست آسیب می رسانند نیز در این مناطق مورد پیگیری جدی می باشد .

دهقان نیوز / در کنار این طرح های فرهنگی ، موضوع جایگزینی سوخت مناسب به جای سوخت های فسیلی که به محیط زیست آسیب می رسانند نیز در این مناطق مورد پیگیری جدی می باشد .

کرمعلی قندالی در نشست شورای عشایر استان اردبیل افزود: در کنار این طرح های فرهنگی ، موضوع جایگزینی سوخت مناسب به جای سوخت های فسیلی که به محیط زیست آسیب می رسانند نیز در این مناطق مورد پیگیری جدی می باشد .
وی بیان کرد : در این طرح برنامه ریزی شده است تا هر سال تعداد ۳۶ عدد کپسول گاز مایع برای هر خانوار عشایر در دم چادرهای عشایر تحویل گردد.
او ادامه داد : مشکل عمده در اجرای این طرح افزایش قیمت حمل و نقل کپسول ها با اجرای طرح هدفمندی یارانه هاست که این موضوع سبب می شود تا عشایر با قیمت بالا این سوخت ها را تحویل بگیرند.
فندالی افزود : در صورتی که با همکاری ارگانهای ذیربط یارانه مربوط به افزایش کرایه حمل و نقل کپسول های سوخت گاز مایع تامین شود این سازمان آماده اجرای این طرح در کوتاه ترین زمان ممکن می باشد.
وی یادآوری کرد : بطور یقین اجرای این طرح از زیان هایی هنگفت که به واسطه استفاده از سوخت های فسیلی نامناسب توسط عشایر به منابع طبیعی و محیط زیست وارد می آید جلوگیری خواهد کرد.
اوهمچنین هزینه حمل آرد از کارخانه تا مناطق مورد سکونت عشایر را یکی دیگر از مشکل ها و اجحافی دانست که در حق عشایر اعمال می شود و افزود : این موضوع سبب می شود که آنها نان مورد مصرفشان را به سه برابر قیمت نان در شهرها تهیه کنند.
وی خواستار تامین یارانه مربوط به مابه التفاوت حمل آرد عشایر به منظور اجرای عدالت و برقراری توازن در نقاط گوناگون کشور شد.
وی با اشاره به اینکه عشایر در هشت هزار و ۵۰۰ نقطه ایران سکونت دارند گفت : این عزیزان علاوه بر کمک به تولید و نیازهای اساسی مردم ، نقش خطیر در نگاهبانی از فرهنگ و مذهب اصیل و نیز تامین امنیت این مرز و بوم دارند.
رییس سازمان امور عشایری همچنین با بیان اینکه توجه به رفع نیازها و مشکل های عشایر در اولویت این سازمان قرار دارد ، گفت : پایین بودن میزان اعتبار امکان ارایه خدمات بیشتر به عشایر در قشلاق ها را از ما سلب می کند.
وی افزود: بخش اعظم ردیف های اعتباری برای ارایه خدمات رفاهی و تامین زیرساخت های مورد نیاز مانند راه در سامان های عشایری و نقاط دورافتاده و سخت گذر کشور تخصیص یافته است.
وی اظهار کرد : برای ایجاد زیرساخت های مناسب رفاهی مانند برق، آب و راه در قشلاق ها نیاز به همکاری و مشارکت ارگان ها و وزارتخانه های ذیربط به ویژه وزارت راه و شهرسازی می باشد که این وزارتخانه اقدام هایی را در این ارتباط انجام می دهد.
او با اشاره به اینکه در ارتباط با راه هیچگونه اعتباری به این سازمان تعلق نمی گیرد، گفت : اما باتوجه به اهمیت تامین آب موردنیاز عشایر گاهی از محل اعتبارهای مربوط به مدیریت بحران و حوادث غیرمترقبه برای این منظور استفاده می شود.
قندالی بیان کرد: تا آنجا که امکان داشت با در اولویت قرار دادن استان هایی که دارای تنش آبی بودند پارسال در مجموع مبلغ ۲۳۸ میلیارد ریال اعتبار برای تامین آب موردنیاز عشایر تامین و در میان این استان ها توزیع شد که سهم استان اردبیل از این مبلغ ۲۰ میلیارد ریال بود که پرداخت شد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.