کد خبر : 16902
تاریخ انتشار : پنجشنبه 14 مرداد 1395 - 18:40

برخی مسئولین از زیر کولر برای کشاورزان تصمیم می گیرند / مسئولین وارد مزارع شوند / کشاورزی گرفتار خشکسالی مدیریتی است

دهقان نیوز / مسئولین جهاد کشاورزی وارد مزارع شوند و در مزرعه و رو در رو با کشاورزان، کمبودها و ظرفیت ها را ببینند و آن موقع برای کشاورزان تصمیم بگیرند.

دهقان نیوز / مسئولین جهاد کشاورزی وارد مزارع شوند و در مزرعه و رو در رو با کشاورزان، کمبودها و ظرفیت ها را ببینند و آن موقع برای کشاورزان تصمیم بگیرند.

رییس نظام صنفی کشاورزی همدان گفت: کشاورزی ایران از کمبود سرمایه رنج می برد.

ابوالقاسم سورنچی در گفتگو با خبرنگار دهقان نیوز با اشاره به اینکه برای بهبود وضعیت کشاورزی باید تکنولوژی روز وارد این عرصه شود گفت: برای اینکه شاهد افزایش تولید در بخش کشاورزی باشیم نیازمند تکنولوژی روز دنیا هستیم. در حالیکه ۱۰ سال پیش میانگین تولید گندم آبی در ایران حدود ۳٫۴ تن در هکتار بوده اما اکنون با وجود بارندگی های خوبی که داشته ایم نتوانسته ایم افزایش عملکرد داشته باشیم و به ۳٫۴ تن در هکتار ۱۰ سال پیش هم نرسیده ایم.

وی با اشاره به اینکه مسئولین ادعا می کنند در زمینه گندم به خودکفایی رسیده ایم گفت: این آمار و ارقام صحیح نیست و بنظر می رسد بدلیل شرایط آب و هوایی مساعد سالهای اخیر شاهد افزایش تولید بوده ایم.

رییس نظام صنفی کشاورزی همدان با اشاره به بحران خشکسالی در کشور گفت: ایران کشوری کم آب است و همواره با خشکسالی روبرو بوده است و نباید خشکسالی را بهانه ای برای کاهش تولیدات کشاورزی بدانیم و باید دنبال راه چاره بود. بنظر می رسد کشاورزی ایران گرفتار خشکسالی مدیریتی است. بسیاری از متولیان جهاد کشاورزی ارتباط خوبی با مزرعه ندارند و حتی مزرعه را لمس نکرده اند و همین ها از زیر کولر برای کشاورزی و کشاورزان تصمیم می گیرند. برای بهبود وضعیت کشاورزی وقت آن است که مسئولین جهاد کشاورزی و وزارت جهاد کشاورزی وارد مزارع شوند و در مزرعه و رو در رو با کشاورزان، مشکلات و کمبودها و ظرفیت ها را ببینند و آن موقع برای کشاورزان تصمیم بگیرند.

سوزنچی نقش مهندسین کشاورزی را برای بهتر شدن وضع کشاورزی مهم دانست و گفت: بسیاری مزارع تا شهر کیلومترها فاصله دارند و ناظرین کشاورزی علاقه ای برای طی کردن این فاصله و رفتن به مراکز خدمات ندارند و تمایل دارند در مرکز استان بمانند در حالی که مزارع کشاورزی نیازمند مهندسین ناظر کشاورزی است. از سویی بسیاری از مهندسین ناظر کشاورزی، خانم هستند و برای آمدن به مزرعه و طی کردن مسافت زیاد مشکل دارند.

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز ایران در بخشی دیگر با اشاره به اینکه در بخش کشاورزی نیازمند یک انقلاب اداری هستیم گفت: مدیرانی باید در راس مدیریت بخش کشاورزی قرار گیرند که قدرت تصمیم گیری داشته باشند و شعار ندهند.

سوزنچی با اشاره به اهمیت اقتصاد مقاومتی و نقش آن در بخش کشاورزی گفت: در حالی که ذات کشاورزی، اقتصاد مقاومتی است اما بنده یک طرح کشاورزی در راستای اقتصاد مقاومتی در همدان ندیده ام. در حالیکه طی سالهای اخیر بدلیل مشکلات اقتصادی شاهد تعطیلی بسیاری از واحدهای صنعتی بوده ایم اما کشاورزان سختکوش با وجود مشکلات زیادی که داشتند اما هیچ گاه مزارع خود را تعطیل نکردند و پای تولید ماندند. یکی از انتقادهایی که این روزها کشاورزان دارند عدم پرداخت پول محصول جو می باشد و با گذشت ۴۰ روز هنوز پول خود را نگرفته اند و در بسیاری موارد کشاورز مجبور می شود محصول جو خود را به دلال و یا بازار آزاد بفروشد و ضرر هم بکند ولی با این حال کشاورزان پای کار مانده اند و در عرصه تولید هستند.

وی تاکید کرد: با همین امکانات موجود می توان در وضع کشاورزی تغییر ایجاد کرد.

سوزنچی در پایان با انتقاد از عملکرد برخی رسانه ها در قبال بخش کشاورزی گفت: بنظر می رسد بسیاری از رسانه ها، حرف دل کشاورزان و تشکلهای کشاورزی را در خصوص مشکلات بخش کشاورزی بخوبی منتشر نمی کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.