کد خبر : 20752
تاریخ انتشار : دوشنبه 29 شهریور 1395 - 11:50

بخش عمده کشاورزی کشور معیشتی است / محقق کشاورزی باید عادت کند که آینده پژوه باشد

تا تحقیقات به بخش کشاورزی برسد و کشاورزی دانش‌بنیان در کشور انجام شود، فاصله زیادی دارد.

تا تحقیقات به بخش کشاورزی برسد و کشاورزی دانش‌بنیان در کشور انجام شود، فاصله زیادی دارد.

مدیرکل دفتر تجاری‌سازی تحقیقات و انتقال فناوری سازمان تات با اشاره به اینکه بخش عمده کشاورزی کشور معیشتی است گفت: تا تحقیقات به بخش کشاورزی برسد و کشاورزی دانش‌بنیان در کشور انجام شود، فاصله زیادی دارد.

مجید ولدان در گفت‌وگو با تسنیم اظهار کرد:  پژوهش‌های بخش کشاورزی از لحاظ نتیجه به چهار بخش تقسیم بندی می‌شود که در مرحله ابتدایی پژوهش‌های بنیادین موردتوجه ما قرار دارد.

وی افزود: پژوهش‌های بنیادی در واقع  حرکت در مرزهای دانش و  پژوهش‌های نوین  است و نتایج آنها به‌صورت مقاله ارائه و خروجی داده می‌شود در مرکز پژوهش‌های آموزش و ترویج کشاورزی درصدی کمی از تحقیقات ما را این نوع تحقیقات تشکیل می‌دهد.

مدیرکل دفتر تجاری‌سازی تحقیقات و انتقال فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: بخش دیگر نیز “تحقیقات برای تحقیقات” است  که در آن از نتایج تحقیقات برای تحقیقات دیگر استفاده می‌کنیم.

ولدان با اشاره به اینکه بخش سموم از تحقیقات  بخش کشاورزی بر حسب نیاز مزرعه انجام می‌شود ادامه داد: بخش عمده کشاورزی کشور معیشتی است و تا این تحقیقات به بخش کشاورزی برسد و کشاورزی دانش‌بنیان انجام شود فاصله زیادی دارد. این نوع تحقیقات در حال انجام است تا کشاورزی معیشتی را به سمت کشاورزی دانش بینان سوق داده شود.

وی تصریح کرد: بر اساس تحقیقات که در این بخش انجام می‌دهیم، راه‌هایی به کشاورزان ارائه می‌‌شود که هزینه‌های تولید پایین بیاید و درآمد کشاورزان افزایش یابد.

ولدان گفت: بخش دیگر تحقیقات موجود در بخش کشاورزی کشور تحقیقات فناوری بنیان است که مخاطب این تحقیقات صاحبان صنایع و سرمایه در کشور هستند.

۱۸۵ فناوری بخش کشاورزی به بخش خصوصی انتقال یافت

مدیرکل دفتر تجاری‌سازی تحقیقات و انتقال فناوری اظهار کرد:  تا به امروز ۱۵۸ فناوری به بخش خصوص واگذار شده است و این فناوری‌ها اکنون توسط بخش خصوصی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه سازمان تحقیقات، کاربردی محور است افزود: این سازمان در قبال اتفاقات و مشکلاتی که در جامعه کشاورزی کشور رخ می‌دهد برخلاف دانشگاه ها و مراجع علمی باید پاسخگو باشد.

ولدان تأکید کرد:  محققان بخش تحقیقات کشاورزی باید عادت کند که آینده پژوهشی را در ستور کار خود قرار دهد زیرا درصورتی‌که محقق ما امروز عملیات تحقیقاتی خود را شروع کند تا زمان که به مرحله اجرایی درآید ۳ تا ۴ سال و در برخی از ارقام زراعی ۱۰ تا ۱۲ سال زمان می‌برد.

وی افزود: برای اینکه گرفتار فوت زمان نوشیم، محقق ما باید تحقیقات خود را بر اساس نیاز ۳ تا ۴ سال آینده انجام دهند تا نیاز جامعه تغییر نکرده باشد.

ولدان تأکید کرد: این مهم در تعامل با معاونت علمی ریاست جمهوری انجام می‌شود در که در هیئت‌وزیران نیز با عنوان “آینده‌نگاری” تصویب‌ شده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.