کد خبر : 41969
تاریخ انتشار : پنجشنبه 31 خرداد 1397 - 18:04

بحران خشکسالی در خراسان جنوبی / کشاورزان و دامداران انگیزه تولید ندارند / بدهکاران بانکی حمایت شوند

دامداران وضع ناسامانی دارند.

رییس جمهور محترم تقاضا داریم که بدهکاران بانکی این استان بحران زده از خشکسالی ها را به طور ویژه ببینند.

رئیس نظام صنفی کشاورزی خراسان جنوبی گفت: کشاورزان و دامداران استان پس از تحمل ۲۰ سال خشکسالی متوالی و پنجه در پنجه شدن با قهر طبیعت و  برخی بی مهری ها و بی برنامه گی ها و تصمیمات اداری، انگیزه و توانی برای تولید ندارند.

علی حاجی زاده در گفتگو با دهقان نیوز افزود: این وضعیت را اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس در سفر اخیر به استان و بازدید از تمامی شهرستانها و گفتگوی رو در رو با دامداران و کشاورزان و مسئولین بخوبی و بطور ملموس درک کرده اند.

وی در تشریح برخی از مشکلات موجود گفت: برای نمونه در مقایسه آماری قیمت و تولید شیر با قیمت خوراک دام در اردیبهشت ماه سه ساله اخیر و کاهش ۳۲ درصدی تولید شیر در شهرستان بشرویه در اردیبهشت ۹۷ نسبت به اردیبهشت ۹۵ و یا یکی از روستاهای شهرستان طبس کاهش شدید تولید شیر از روزانه ۲ تن شیر به ۲۰۰ کیلوگرم رسیده است.

وی افزود: از طرفی بالا رفتن قیمت گوشت قرمز متاسفانه حکایت از وضعیت تلخ و نابسامان دام و دامداران این منطقه و کل استان دارد و این موضوع در حالیست که در این استان بدلیل کم آبی، توسعه کشاورزی غیر ممکن و صنعت هم که متاسفانه جایگاهی ندارد و تنها امید تولید و اشتغال بویژه در سطح روستاها همین توسعه دامداری و دامپروری می باشد که آن هم به دلایل مختلف از جمله عدم رعایت و اجرای درست خرید تضمینی شیر و برگشت به موقع پول آن و سیر صعودی و نجومی و ساعتی خوراک دام و طیور و عدم ورود جدی و موثر شرکت پشتیبانی امور دام در جهت تامین و تعدیل قیمت نهاده های مورد نیاز به جای رشد و توسعه در سراشیبی سقوط قرار دارد.

رئیس نظام صنفی کشاورزی خراسان جنوبی گفت: اخیرا بزرگترین دامداری شهرستان بشرویه بطور کلی تعطیل شده و کُندی غیر متعارف پرداخت تسهیلات اشتعالزایی در زمینه دام، تنها امید تولید و اشتغال شهرستان و استان را با ابهام مواجه ساخته است.

حاجی زاده به دهقان نیوز گفت: چنانچه قرار باشد شرایط و اوضاع و احوال به همین شکل باشد و فکری اساسی و زیر بنایی برای قشر کشاورز و بویژه دامدار نکنیم، آینده خوبی در پیش نخواهیم داشت که حداقل آن، خالی شدن روستاها از سکنه خواهد بود که صد البته روشن و مبرهن است که عوارض ناشی از این مهاجرت ها چه تبعات سنگین و زیانباری را می تواند برای جامعه و دولت به دنبال داشته باشد.

وی پیشنهاد داد: حداقل در سطح استان موضوع تامین خوراک دام به قیمت مناسب و اجرای دقیق خرید تضمینی شیر و همچنین بحث تقسیط پنج ساله اصل بدهی زیرمجموعه بخش کشاورزی مورد توجه جدی قرار گیرد. از رییس جمهور محترم تقاضا داریم که بدهکاران بانکی این استان بحران زده از خشکسالی ها را به طور ویژه ببینند.

حاجی زاده تاکید کرد: هم اکنون نظام صنفی کشاورزی استان بعنوان نماینده مستقیم و قانونی کلیه بهره برداران بخش کشاورزی نسبت به آینده تولید و اشتغال در این بخش به مسئولین محترم استانی هشدار جدی می دهد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.