کد خبر : 45270
تاریخ انتشار : دوشنبه 14 آبان 1397 - 13:58

باغهای جدید الاحداث باید زیر سایبان بروند

یک میلیون هکتار از باغ های کشور سایبان دار می شوند.

مجری طرح توسعه گلخانه های کشور اعلام کرد: یک میلیون هکتار از باغ های کشور با هدف کاهش خسارت های ناشی از حوادث پیش بینی نشده در یک برنامه پنج ساله سایبان دار می شوند.

به گزارش دهقان نیوز به نقل از ایرنا، «ولی اله بنی عامری» گفت: امسال مجوز نصب سایبان در حدود یک هزار هکتار باغ صادر شده است.
وی، کاهش تنش های محیطی و تبخیر آب، سرمازدگی، گرمازدگی، آفتاب سوختگی، بادها و باران های شدید و جلوگیری از خسارات ناشی از آفات و پرندگان را از اهداف کلان اجرای این طرح برشمرد.
وی اظهار داشت: برای اجرای طرح توسعه سایبان در باغ ها، ۱۷ استان برای اجرای آزمایشی انتخاب شده اند که مراحل نهایی انتخاب و تصویب را پشت سر می گذارند و پیش بینی می شود اجرای آزمایشی و تحقیقاتی این طرح از اواخر امسال آغاز شود.
به گفته وی، این طرح تحقیقاتی با مشارکت موسسه تحقیقات بخش کشاورزی و دفتر طرح توسعه گلخانه های کشور در مدت ۲ سال اجرا می شود.
بنی عامری سطح باغ های کشور را ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار عنوان کرد و گفت: این سایبان ها برای تولید سبزی و صیفی گلخانه ای به ویژه در مناطق جنوب کشور کاربرد دارد.

** باغ های جدید الاحداث باید زیر سایبان بروند
مجری طرح توسعه گلخانه های کشور به اصلاح و جوانسازی ۴۰۰ هزار هکتار باغ اشاره کرد و گفت: اگر این باغ ها به سمت کشت متراکم بروند، باید از سایبان استفاده کنند.
بنی عامری درباره خسارت های ناشی از تنش های محیطی به باغ ها نیز توضیح داد: سالیانه ۷۰۰ هزار هکتار از اراضی باغی در معرض آسیب های ناشی از تنش های محیطی هستند که خسارت ناشی از آن ۱۰ هزار میلیارد تومان است.
مجری طرح توسعه گلخانه های کشور یادآور شد: طراحی سایبان ها، تدوین دستور العمل فنی و اجرای آن توسط این دفتر انجام و در سال ۹۶ به استان ها ابلاغ شد؛ جنس سایبان ها از پوشش پلیمری است و تا ۱۰ سال دوام دارد.
وی ادامه داد: در ایتالیا بخش عمده ای از باغ ها زیر پوشش سایبان است و کشورهای اروپای شرقی همچون صربستان نیز در باغات خود از سایبان استفاده می کنند.
به گزارش ایرنا، نزدیک به ۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار گلخانه در کشور وجود دارد که طبق برنامه ریزی در افق چشم انداز ۱۴۰۴ باید به ۴۸ هزار هکتار برسد؛ این گلخانه ها به طور عمده در پنج قطب مهم تولید شامل استان تهران، اصفهان، یزد، جنوب کرمان و هرمزگان احداث شده اند.
میزان تولیدات محصولات گلخانه های در کشور اکنون سه میلیون تن است که تا سال ۱۴۰۴ باید به ۲۰ میلییون تن تولیدات گلخانه ای دست یابیم تا نیمی از تولیدات به کشورهای هدف صادر شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.