کد خبر : 1526
تاریخ انتشار : چهارشنبه 2 دی 1394 - 23:42

انجمن صنفی گاوداران: صنایع لبنی عوام فریبی می کنند

اقدام صنایع لبنی مبنی بر اینکه به دلیل نبود توان خرید مردم و بازار، نرخ محصولات خود را گران نمی کنیم، عوام فریبی بیش نیست.

دهقان نیوز:
[ad_1]

سید احمد مقدسی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: اقدام صنایع لبنی مبنی بر اینکه به دلیل نبود توان خرید مردم و بازار، نرخ محصولات خود را گران نمی کنیم، عوام فریبی بیش نیست.
وی اظهارداشت: با ابلاغ مصوبه دولت مبنی بر خرید ۱۴۴۰ تومانی شیرخام از سال گذشته، باید ابتدا نرخ شیر خام به شکل مصوب خریداری و پس از آن نرخ فرآورده های لبنی افزایش می یافت.
وی ادامه داد: این درحالیست که نه تنها این مصوبه دولتی در ۱۸ ماه گذشته اجرایی نشده بلکه صنایع لبنی چراغ خاموش در چند مرحله نرخ فراورده های خود را افزایش دادند آنهم بدون آنکه پولی به دامداران پرداخت کنند.
وی اضافه کرد: در واقع صنایع لبنی در مدت یادشده، علاوه بر گران کردن محصولات خود، نه تنها از مصرف کنندگان پول بیشتری بابت مصوبه ای که اجرا نشد، گرفته اند بلکه حق سهمی به دامداران نیز پرداخت نکرده اند.
به گفته رئیس انجمن گاوداران، در ۱۸ ماه گذشته قیمت هرکیلوگرم شیرخام در مناطق محروم با قیمت یک هزار تومان تومان، شیرخام درجه یک ۱۲۵۰ تومان و متوسط کشورزی ۱۱۶۰ تومان است.
وی اضافه کرد: نامه ای به معاون اول رئیس جمهوری با عنوان «زنگ خطر کاهش شیرخام کشور به صدا درآمد» ارائه دادیم که به دنبال آن، اجرای مصوبه دولت در دستور کار قرار گرفت.
مقدسی گفت: بنابراین در هفت ماه گذشته در جلسات سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان با صنایع لبنی و انجمن صنفی گاوداران، پیشنهاد دادیم برای اجرای مصوبه سازمان حمایت، قیمت شیر به شکل پلکانی از ۱۰۰ تومان افزایش یابد.
وی ادامه داد: در همین زمینه به تازگی سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان بخشنامه ای مبنی بر افزایش ۶ درصدی قیمت شیر و فرآورده های لبنی را به صنایع ابلاغ کرد.
به گفته وی، طبق این بخشنامه کارخانجاتی که از سال گذشته قیمت فرآورده های لبنی خود را افزایش نداده اند شامل این مصوبه می شوند و در ازای افزایش ۶ درصدی نرخ محصولات خود، موظفند ۱۰۰ تومان به پایه قیمت هر کیلوگرم شیرخام بیافزایند و این مبلغ را به دامداران بپردازند.
به گفته وی، البته تعداد چنین کارخانجاتی محدود است.
رئیس انجمن گاوداران ادامه داد: سازمان حمایت از تولیدکنندگان، پرونده صنایع لبنی که در ۱۸ ماه اخیر قیمت لبنیات را افزایش داده اما تاکنون حق دامداران را پرداخت نکرده اند در دست بررسی دارد تا برای برخورد با متخلفان، آنها را به سازمان تعزیرات معرفی کند.
مقدسی یادآورشد: تعداد کارخانجاتی که در مدت یاشده افزایش قیمتی در فرآورده های خود نداشته اند بسیار محدود هستند.
وی افزود: فقط این کارخانجات محدود می توانند با افزایش ۶ درصدی محصولات خود به ازای خرید هرکیلوگرم شیرخام، ۱۰۰ تومان به مبلغ شیر دامداران اضافه کنند.
وی خاطرنشان کرد: طبق مصوبه جدید سازمان حمایت، هرکیلوگرم شیرخام در مناطق محروم به قیمت ۱۱۰۰ تومان، شیر درجه یک ۱۳۵۰ تومان و متوسط کشوری ۱۲۶۰ تومان خریداری شود.
به گزارش ایرنا، چندی پیش اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری در نشست با وزیر، مدیران و معاونان وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به وجود برخی مشکلات اقتصادی در بخش کشاورزی، بر اجرای مصوبه دولت برای خرید شیرخام از دامداران تاکید کرد.
براساس این ابلاغیه، طبق مصوبه ششم مردادماه امسال ستاد هدفمندسازی یارانه ها و مذاکرات نوزدهم آبان ماه امسال در ارتباط با قیمت فرآورده های لبنی، قرار است همه کارخانه های لبنی از اول دیماه نسبت به افزایش یک هزار ریالی قیمت خرید کنونی هرکیلوگرم شیر خام از دامداران اقدام کنند.
پارسال هشت میلیون و ۸۰۰ هزار تن شیر خام در کشور تولید شد که پیش بینی می شود امسال، تولید شیر در کشور به ۹ میلیون و یکصد هزار تن برسد.
اقتصام(۴)۹۱۸۶ ** ۲۰۲۳

انتهای پیام /*

[ad_2]

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.