کد خبر : 158
تاریخ انتشار : دوشنبه 6 مهر 1394 - 10:30

انتقاد از اعلام نشدن نرخ‌ تضمینی محصولات کشاورزی / یک مسئول: کشاورزان، سردرگم و بلاتکلیفند !

انتقاد از اعلام نشدن نرخ‌ تضمینی محصولات کشاورزی / یک مسئول: کشاورزان، سردرگم و بلاتکلیفند !

  دهقان نیوز / نرخ پیشنهادی گندم که ازسوی تشکل‌ها و کشاورزان مورد تایید قرار گرفته کیلویی ۱۳۵۰ تومان است.     مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی از احتمال افزایش نیافتن نرخ‌های خرید تضمینی محصولات کشاورزی در سال زراعی پیش رو انتقاد کرد و گفت: هزینه‌های تولید برای کشاورزان افزایش یافته و علیرغم گذشت حدود

 

دهقان نیوز / نرخ پیشنهادی گندم که ازسوی تشکل‌ها و کشاورزان مورد تایید قرار گرفته کیلویی ۱۳۵۰ تومان است.

 

 

مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی از احتمال افزایش نیافتن نرخ‌های خرید تضمینی محصولات کشاورزی در سال زراعی پیش رو انتقاد کرد و گفت: هزینه‌های تولید برای کشاورزان افزایش یافته و علیرغم گذشت حدود یک هفته از فصل کشت هنوز نرخ‌های تضمینی تصویب و اعلام نشده است.

 

علی خان محمدی گفته در مذاکراتی که با مسئولان وزارت جهاد کشاورزی داشتیم اعلام شد که با توجه به کاهش یافتن قیمت محصولات کشاورزی در جهان احتمال دارد که نرخ‌های خرید تضمینی محصولات کشاورزی تغییر پیدا نکند که باید گفت که اگر دولت این تصمیم را دارد باید بتواند هزینه‌های تولید مانند قیمت نهاده‌ها، دستمزد و… را برای کشاورزان ثابت نگه دارد که البته تا امروز موفق نشده است.

 

وی افزود: گرچه برخی از مسئولان وزارت جهاد کشاورزی مجدادا این اظهارات خود را پس گرفتند اما باید گفت در شرایطی که قیمت‌ نهاده‌های کشاورزی مانند بذر، کود و سم و ماشین‌آلات و تجهیزاتی مانند دنباله‌بندهای تراکتور و دستمزد کاراگران افزایش یافته است عدم افزایش نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی و اعلام نکردن به موقع این قیمت‌ها منطقی نیست.

 

مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی با بیان اینکه نرخ پیشنهادی گندم که ازسوی تشکل‌ها و کشاورزان مورد تایید قرار گرفته کیلویی ۱۳۵۰ تومان است، ادامه داد: اگر قیمت محصولی مانند گندم در فرانسه کاهش یافته به دلیل کاهش قیمت نهاده‌های تولید و اعطای یارانه تولید در این کشور است.

 

خان محمدی با بیان اینکه علیرغم اینکه هفته گذشته دولت قرار بود نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی را اعلام کند هنوز اتفاقی نیفتاده است، گفت: به نظر می‌رسد این گمانه زنی‌ها برای عدم افزایش قیمت تضمینی محصولات کشاورزی و اعلام نکردن به موقع آن با هدف رسیدن به سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی در راستای کاهش سطح زیرکشت برخی محصولات کشاورزی مانند گندم است که این نوع سیاست‌گذاری و استراتژی درست و اخلاقی نیست.

 

وی اظهار کرد: گرچه قیمت نهاده‌های تحت اختیار شرکت خدمات حمایتی کشاورزی مانند چند قلم کودی که خریدار و مشتری ندارند افزایش نیافته است، اما وزارت جهاد کشاورزی باید به نرخ تورم موجود در جامعه که کشاورز را هم به عنوان تولید‌کننده متحمل هزینه‌های بیشتر می‌کند، توجه داشته باشد، چرا که به عنوان مثال قیمت بذری که سال گذشته کیلویی ۱۳۰۰ تومان بود به حدود ۱۴۹۰ تومان رسیده و دنباله‌بند‌های تراکتوری که سال گذشته حدود ۳۰ هزار تومان بود به سه برابر و حدود ۹۰ هزار تومان رسیده است. همچنین کارگرانی که در سال گذشته حدود ۴۰ هزار تومان در روز حقوق دریافت می‌کردند، امروز کمتر از ۶۰ هزار تومان در روز قبول نمی‌کنند.

 

مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی اعلام کرد: براساس وعده‌های مسئولان وزارت جهاد کشاورزی قرار بود هفته گذشته قیمت گندم به تنهایی اعلام شود و پس از آن وزارت جهاد کشاورزی در پی دریافت مصوبه نرخ‌های تضمینی دیگر محصولات کشاورزی باشد اما هنوز هیچ نرخ مصوبی برای محصولات کشاورزی اعلام نشده که تنها سبب سردرگمی و بلاتکلیفی کشاورزان می‌شود.

 

خان محمدی تصریح کرد: چگونه است که وقتی می‌خواهند گندم را از یکی از کشورهای خارجی وارد کنند چند هفته قبل از آن همه هزینه‌های مربوط به قیمت و واردات آن را پرداخت می‌کنند و مقدمات آن را نیز فراهم می‌کنند اما وقتی که گندمی را از کشاورز می‌خواهند خریداری کنند پس از چند ماه آن هم با هزار دردسر و حق‌الزحمه کشاورزان را پرداخت می‌کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.