کد خبر : 32817
تاریخ انتشار : سه شنبه 3 مرداد 1396 - 11:16

اعطای تسهیلات برای پرورش ماهی در قفس

طرح پرورش ماهی در قفس یکی از طرح های نو و پیشتاز در افزایش امنیت غذایی بخش کشاورزی و تامین پروتئین سالم مورد نیاز مردم است.

مقام مسئول:بانک کشاورزی ۶۶۵میلیاردریال تسهیلات پرورش ماهی درقفس اختصاص داد

«فرهاد فنودی» افزود: در دولت یازدهم در راستای دستیابی به اقتصاد مقاومتی و در اجرای فرمایشات مقام معظم رهبری برای تولید و اشتغال سه پروژه مهم مکانیزاسیون (افزایش ضریب مکانیزاسیون در بخش کشاورزی شامل خرید کمباین، تراکتور و انواع دنباله بند ها) ، گلخانه ها (افزایش کشت متراکم به دلیل محدودیت منابع ابی و افزایش بهره وری) و پرورش ماهی در قفس که مورد تاکید وزارت جهاد کشاورزی بود در دستور کار بانک کشاورزی قرار گرفت.
وی گفت: طرح پرورش ماهی در قفس یکی از طرح های نو و پیشتاز در افزایش امنیت غذایی بخش کشاورزی و تامین پروتئین سالم مورد نیاز مردم است، وزارت جهاد کشاورزی این طرح را در دستور کار قرار داد و صدها طرح از سوی وزارت جهاد کشاورزی به بانک کشاورزی معرفی و تاکنون حداقل ده‌ها طرح به بهره برداری رسیده و بقیه در دست بررسی است.
به گفته وی، در این طرح اعتبار تخصیص یافته ۶۰۰ میلیارد ریال تسهیلات سرمایه‌ای و ۶۵ میلیارد ریال تسهیلات جاری است.
فنودی با بیان اینکه طرح پرورش ماهی در قفس از اواخر سال ۱۳۹۴ شروع شده است، تصریح کرد: این طرح که هفته گذشته با حضور معاون وزیر جهادکشاورزی و رئیس سازمان شیلات ایران و جمعی از مدیران بانک کشاورزی و مسئولان محلی افتتاح شد دارای ۶ هزارتن ظرفیت تولید است که نوع ماهی پرورشی در آن با نظر سازمان شیلات ایران و سازمان دامپزشکی کل کشور مشخص می شود.
مدیر امور اعتبارات و بانکداری شرکتی بانک کشاورزی ادامه داد: طرح هایی که جنبه اجرایی دارند با عقد مشارکت مدنی انجام می شوند و پس از پرداخت نخستین مرحله از تسهیلات حداکثر دو سال به مشتری مهلت می دهند تا به تدریج طرح را اجرا کند این درحالیست که به طور مستمر بانک بر نحوه مصرف تسهیلات پرداختی و چگونگی اجرای طرح نظارت دارد.
وی اضافه کرد: نظر به این که بانک کشاورزی یک بانک تخصصی است و تمامی تسهیلات پرداختی توسط این بانک به صورت نظارت شده است، بنابراین ابتدا و پس از انعقاد عقد مشارکت مدنی به صورت سهم الشرکه مشتری سهم خود و معادل هر قسط را هزینه می کند، به طوریکه معادل ۸۰ درصد کل تسهیلات در هر قسط را بانک با تسهیم به نسبت به اعطای تسهیلات به صورت مرحله‌ای اقدام و پرداخت می‌کند و پس از بازدید کارشناسان بانک و تایید انجام هزینه توسط مشتری، نسبت به پرداخت قسط‌ های بعدی اقدام می شود.
فنودی ادامه داد: بنابراین در این طرح طبق برنامه پیش بینی شده مراحل تسهیلات، در روز مورد نظر پرداخت و هیچ گونه مشکلی از این بابت در طرح وجود ندارد.
به گفته وی، مرحله اول این طرح در زمان مقرر ۱۸ ماهه به مرحله بهره برداری رسید.
به گزارش ایرنا، چندی پیش مجری بزرگترین طرح پرورش ماهی در قفس استان بوشهر از وقفه در اجرای این طرح خبرداده بود، درحالی که وزارت جهاد کشاورزی و دولت حمایت های ویژه ای برای تخصیص تسهیلات برای بهره برداری و تکمیل از این طرح داشته اند.
در بررسی های اولیه اجرای این طرح با ایجاد ظرفیت ۳۰ هزارتنی پیش بینی شده بود که مورد موافقت و حمایت دولت قرار نگرفت؛ بنابراین مقرر شد این طرح با ظرفیت ۱۲ هزار تن تولید ماهی احداث و بهره برداری شود.
مبنای اصلی اجرای این طرح برپایه صادرات بوده و با توجه به تاکید برنامه های کلی کشور بر توسعه صادرات غیرنفتی است، تکمیل و اجرای آن می تواند نقش موثری در تحقق این هدف ایفا کند.
در این طرح گونه های ارزشمند ماهیان سی باس آسیایی و ماهی خاویاری (ازون برون) تولید می شود که بازار هدف آن استرالیا است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.