کد خبر : 25685
تاریخ انتشار : چهارشنبه 26 آبان 1395 - 13:34

اشتغالزایی با پرورش شترمرغ / سودآوری پرورش شترمرغ + عکس

پرورش شترمرغ یکی از عرصه های سودآور و مؤثر در تولید و اشتغال، و در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی است.

پرورش شترمرغ یکی از عرصه های سودآور و مؤثر در تولید و اشتغال، و در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی است.

با تلاش یکی از کارآفرینان شهرستان سامان در استان چهارمحال و بختیاری مزرعه پرورش شترمرغ در شهرستان سامان احداث شده است. این واحد پرورش شترمرغ زمینه اشتغال برای حدود ۱۰ نفر را فراهم کرده است.

به گزارش دهقان نیوز و به نقل از بسیج سازندگی، اردستانی کارآفرین اهل سامان گفت: مزارع پرورش شترمرغ نیازمند امکانات مجهز و پیچیده ای نیستند و از آنجایی که این پرنده فقط نیاز به مکانی دارای سایه بان، مزرعه کشت یونجه و آب دارد و کمتر به بیماری دچار می شود، پرورش آن سودآور و مقرون به صرفه است.

عملیات ساخت‌ و ساز این طرح از سال ۹۱ آغاز و در سال ۹۴ به بهره‌برداری رسید و ظرفیت تولید ۲۰۰ قطعه شترمرغ مولد که ۳ هزار قطعه شترمرغ پرواری را دارد. مساحت این واحد پرورش شترمرغ ۱۲.۵ هکتار و ارزش سرمایه‌گذاری آن ۳۵ میلیارد ریال بوده که برای ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی راه‌اندازی شده است.

سیامک اردستانی صاحب بزرگترین مزرعه پرورش شترمرغ شهرستان سامان بیان داشت: این مزرعه، با ۲۰۰ قطعه مولد قابل تولید از بهترین نژاد ایرانی در زمینی به مساحت ۱۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع و با سرمایه ای افزون بر ۳۵ میلیارد ریال فعالیت خود را شروع کرده است. و این مزرع در حال حاضر سه هزار قطعه ای است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۶ نفر به صورت مستقیم و چهار نفر به صورت غیرمستقیم نفر در آن مشغول به کار هستند، بیان داشت: پرورش شترمرغ یکی از عرصه های سودآور و مؤثر در تولید و اشتغال، و در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی است.

پرورش دهنده شترمرغ با اشاره به تولید سالانه ۳ هزار قطعه جوجه درجه یک در مزرعه خود، افزود: این مزرعه آماده ارائه جوجه از سن یک روزگی تا دو ماهگی به مشتریان است و از استان های یزد، اصفهان، تهران و سمنان مشتری دارد.

اردستانی با بیان این‌که شترمرغ مزایای فراوانی دارد گفت: علاوه بر گوشت این پرنده می‌توان از پوست، روغن، پر، قرنیه چشم، ناخن، پوسته تخم‌ و به طور کلی از تمام اجزای بدن این پرنده استفاده کرد.

وی اضافه کرد: مزارع پرورش شترمرغ نیازمند امکانات مجهز و پیچیده ای نیستند و از آنجایی که این پرنده فقط نیاز به مکانی دارای سایه بان، مزرعه کشت یونجه و آب دارد و کمتر به بیماری دچار می شود، پرورش آن سودآور و مقرون به صرفه است.

این پرورش‌دهنده شترمرغ در چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: خوراک شترمرغ متفاوت بوده و به طور متوسط میزان آن روزانه بین یک تا یک‌ و نیم کیلوگرم متغیر است.

وی درباره انگیزه خود برای احداث مزرعه پرورش شترمرغ هم گفت: جای خالی یا حضور کم رنگ گوشت شترمرغ در سبد غذایی مردم استان و همچنین سایر فرآورده های دارای کاربرد این پرنده، باعث شده تا برای راه اندازی و رونق این مزرعه دست به کار شود.

فعال اقتصاد مقاومتی بیان داشت: با افتتاح فاز دوم این مزرعه دیگر نیاز نیست که جوجه های شترمرغ ها سریع به فروش برسد بلکه دیگر نگهداری و پرورش شترمرغ در خود مزرعه صورت می گیرد و این امر به گونه ای است که درآمدزایی برای شهرستان و استان را دارد.

اردستانی با بیان اینکه برای احداث مزرعه شتر مرغ تاکنون ۳۵ میلیارد ریال هزینه شده است، بیان داشت: تاکنون از هیچ گونه اعتبارات و تسهیلات استفاده نشده است و تمامی هزینه توسط سرمایه گذار بخش خصوصی انجام شده است.

وی با بیان اینکه مشکل اصلی در راستای توسعه مزرعه شترمرغ نقدینگی است، عنوان کرد: با در اختیار قرار گرفتن تسهیلات بانکی و نقدینگی کشتار گاه در خود مزرعه ایجاد و گوشت و تولیدات مستقیم در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرند.

۴۴۷۸۶۷۲

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.