کد خبر : 38966
تاریخ انتشار : چهارشنبه 9 اسفند 1396 - 13:51

از تخصص کارشناسان کشاورزی استفاده کنید / ضرورت واگذاری امور به نظام مهندسی کشاورزی

استفاده از تخصص کارشناسان تنها راه گذر از کشاورزی سنتی است.

استفاده از تخصص کارشناسان تنها راه گذر از کشاورزی سنتی به کشاورزی تجاری است.

مراسم گرامیداشت روز مهندس به همت سازمان سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان و با حضور استاندار قم، معاون و مشاور ریاست مجلس شورای اسلامی، نماینده مردم قم و عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، فرماندار قم، رئیس سازمان جهاد کشاورزی و جمعی از مدیران استانی و مهندسان کشاورزی در قم برگزار شد.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان قم در این مراسم گفت: استفاده از تخصص کارشناسان تنها راه گذر از کشاورزی سنتی به کشاورزی تجاری است.

به گزارش دهقان نیوز از قم، عباس خرمی با گرامیداشت روز مهندس و خیر مقدم به حاضرین، ضمن ارائه گزارشی از عملکرد سازمان در بخشهای مختلف از آغاز فعالیت شورای چهارم اظهار داشت: فعالیت‌های خوبی در این دوره انجام‌شده و هماهنگی مطلوبی با برخی دستگاه‌های اجرایی علی الخصوص سازمان جهاد کشاورزی استان به وجود آمده است.

رئیس سازمان همچنین با اشاره به عدم همکاری برخی از دستگاه‌های اجرایی استان در واگذاری تصدی گریها، خواستار توجه بیشتر مدیران استان به اصل ۴۴ قانون اساسی و برون سپاری فعالیتها و استفاده از ظرفیت علمی جوانان تحصیلکرده استان شد.

خرمی همچنین با اشاره به تبصره ۶ ماده ۲ قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی خواستار اجرای قانون و ملاک عمل قراردادن گواهی صلاحیت و رتبه بندی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی در ارجاع کارهای دولتی شد.

رئیس سازمان نظام مهندسی همچنین از برگزاری دو دوره و ثبت نام سومین دوره آزمون سراسری مدیران فنی واحدهای تولیدی و برنامه ریزی انجام شده در سازمان متبوعش جهت آموزش و استقرار کارشناسان در واحدهای تولیدی خبر داد.

مشکل اشتغال فارغ التحصیلان کشاورزی، لزوم توجه به کشاورزی پایدار و مهندسی کردن تولید و کاهش مصرف سموم و کودهای کشاورزی از دیگر محورهای سخنرانی ریاست سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی بود.

خرمی در پایان با اشاره به تصویب قانون هوای پاک در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت بایستی با استفاده از ظرفیت قانونی به وجود آمده از وجود فارغ التحصیلان محیط زیست برای حل معضلات زیست محیطی استان استفاده نمود وی پیشنهاد داد کارگروهی در استان جهت اجرای قانون مذکور تشکیل گردد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم نیز گفت: ارتباطی که امروز بین بخش کشاورزی و مهندسان و کارشناسان ایجاد شده است قابل ستایش و بی سابقه است.

محمد رضا طلایی با اشاره به توضیحاتی در خصوص توفیقات حاصل شده در مجموعه کشاورزی استان اظهار داشت کسب رتبه ۷ کشور در موضوع آب و خاک نمونه ای از این توفیقات است که نتیجه همت کشاورزان، کارشناسان و مسئولین مربوطه در استان بوده است.

وی همچنین ضمن تقدیر از تلاشهای انجام شده در دوره چهارم شورای سازمان نظام مهندسی کشاورزی عملکرد این سازمان را مطلوب ارزیابی نموده و اظهار داشت امروز توان علمی کارشناسان در استان بسیار بالاست.

معاون ریاست مجلس شورای اسلامی هم گفت: طبق قانون در بخش کشاورزی رتبه بندی سازمان نظام مهندسی کشاورزی ومنابع طبیعی بایستی ملاک عمل قرار گیرد.

غلامرضا نوری قزلجه معاون ارتباطات و پیگیری حوزه ریاست مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر اینکه واگذاری امور تصدیگری به بخش خصوصی بایستی در دستور کار مسئولین دستگاههای اجرایی قرار گیرد و با اشاره به کشاورز محور بودن کشاورزی خاطرنشان کرد: کشاورزی کشور دارای تجربه عملی بسیار بالایی است که با تلفیق با دانش روز و مهندسی کردن آن می توان به توفیقات ارزنده ای در این حوزه دست یافت.

دکتر امیرآبادی نماینده مردم قم و عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی هم گفت: قانون هوای پاک بایستی اجرایی شود.

وی با اشاره به تصویب قانون پاک در مجلس شورای اسلامی پیشنهاد داد با تشکیل کارگروهی در استان متشکل از سازمانهای صنعت و معدن، جهاد کشاورزی، محیط زیست و نظام مهندسی کشاورزی اجرای این قانون پیگیری گردد.

 امیرآبادی همچنین اظهار داشت بایستی از ظرفیتهای استان جهت اشتغال فارغ التحصیلان کشاورزی استفاده شود.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی همچنین ضمن تاکید بر لزوم تسریع در واگذاری تصدیگریها به بخش خصوصی خواستار کمک سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان با مدیریت استاندار قم در این موضوع شد و همچنین پیشنهاد تشکیل اتاق فکری در سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و ارائه کمک فکری به مسئولین را مطرح نمود.

حجه الاسلام فصیحی مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی در استان قم هم گفت: کاهش مراجعات فارغ التحصیلان کشاورزی جهت اشتغال حاکی از عملکرد مطلوب سازمان نظام مهندسی کشاورزی است.

وی در این مراسم با اشاره به بودجه اختصاص یافته به موضوع ابیاری تحت فشار، اظهار داشت: مسئله آب یکی از مشکلات اصلی کشور است که اقدامات خوبی در استان قم در جهت صرفه جویی در مصرف آب انجام شده است.

حجه الاسلام فصیحی همچنین خواستار چاره اندیشی مسئولین و کارشناسان برای ریشه کنی مشکل آنفولانزای مرغی و عدم تکرار هر ساله آن شد.

در قسمتی از مراسم نیز تعدادی از اعضای فعال سازمان در قسمتهای آب و خاک، طیور، صنایع غذایی، حفظ نباتات و .. به عنوان نماینده بخش خصوصی به ایراد سخنرانی پرداخته و ضمن تقدیر و تشکر از دستگاههای حمایت کننده از جمله سازمان نظام مهندسی کشاورزی و جهادکشاورزی، به نقش سازمان نظام مهندسی در ساماندهی کارشناسان و معرفی به واحدهای تولیدی اشاره نموده و خواستار توجه بیشتر به موضوع آموزش کاربردی فارغ التحصیلان و حمایت بیشتر صنفی و حقوقی و همچنین اعتباری از طرف مسئولین از بخش خصوصی شده و همچنین خواهان تعیین تکلیف موضوع رتبه بندی اعضای سازمان نظام مهندسی کشاورزی با توجه به رای دیوان محاسبات کشور مبنی بر لزوم ملاک عمل قراردادن گواهی صلاحیت و رتبه سازمان نظام مهندسی در بخش کشاورزی شدند.

استاندار قم هم گفت: استانداری از واگذاری تصدیگریها به بخش خصوصی حمایت می کند.

سید مهدی صادقی با ابراز خرسندی از همکاری مطلوب فی مابین سازمان نظام مهندسی کشاورزی و سازمان جهاد کشاورزی استان خصوصا در بخش آموزش، بر لزوم دنبال کردن موضوع آموزش و تربیت نیروی کارآزموده بر اساس نیازسنجی صحیح و اصولی تاکید نمود.

وی همچنین با اشاره به اینکه واگذاری تصدیگریها از سیاستهای اصلی دولت می باشد بر حمایت استانداری قم از واگذاری امور غیرحاکمیتی در استان تاکید نمود.

استاندار قم در بخش دیگری از سخنان خود از پیشنهاد مطرح شده در جلسه مبنی بر تشکیل کارگروه هوای پاک جهت اجرایی شدن این قانون در استان حمایت نمود.

در پایان این آیین، از تعدادی از اعضای سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی به عنوان مهندس نمونه استان توسط سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی با اهدای لوح یادبود با امضای ریاست محترم مجلس شورای اسلامی و همچنین از خدمات مهندس خرمی به بخش کشاورزی استان توسط استانداری قم تجلیل شد.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.