کد خبر : 3588
تاریخ انتشار : پنجشنبه 8 بهمن 1394 - 21:02

اجرای جنگلکاری با مشارکت مردم

دهقان نیوز / تصمیم گرفتیم در سال ۹۴ حداقل ۱۰۰ هزار هکتار جنگل کاری در اراضی مستعد استان های مختلف کشور با استفاده از حدود ۸۰ گونه های جنگلی اقتصادی بویژه در مناطق زاگرسی داشته باشیم که در سال های بعد آن را توسعه بیشتر و بهتری خواهیم داد.

دهقان نیوز:
[ad_1]

 

دهقان نیوز / تصمیم گرفتیم در سال ۹۴ حداقل ۱۰۰ هزار هکتار جنگل کاری در اراضی مستعد استان های مختلف کشور با استفاده از حدود ۸۰ گونه های جنگلی اقتصادی بویژه در مناطق زاگرسی داشته باشیم که در سال های بعد آن را توسعه بیشتر و بهتری خواهیم داد.

 

خداکرم جلالی افزود: مشارکت مردم در توسعه جنگل ها، حفاظت و مراقبت از آنها جدی است.
وی اظهار داشت: با توجه به محدودیت منابع در کشور و تعیین راهبرد اساسی برای سازمان، بحث مشارکت مردم و جامع نگری را یک موضوع مهم در بهبود اساسی این حوزه انتخاب کردیم و زنجیره مفقوده مشارکت مردم یکی از عواملی بود که توسعه و پیشرفت مربوط به منابع طبیعی را قبل از این به شکل مطلوب نداشتیم.
وی با اشاره به شناسائی جنگل های تخریب شده، گفت: در اجرای طرح مشارکت مردم مقرر شده تا با حفظ مالکیت دولت امور حفاظت، احیاء و توسعه بخصوص در بحث جنگل کاری داشته باشیم.
جلالی بیان داشت: پنج میلیون هکتار از اراضی جنگلی کشور تراکم جنگلی آن کمتر از پنج درصد است که باید آن را تبدیل به جنگل واقعی کرده و طبق قانون افزایش بهره مندی از جنگل ها را از ۱۷۰۰ مترمربع به ۲۵۰۰ مترمربع برسانیم.
وی ادامه داد: بر همین اساس تصمیم گرفتیم در سال ۹۴ حداقل ۱۰۰ هزار هکتار جنگل کاری در اراضی مستعد استان های مختلف کشور با استفاده از حدود ۸۰ گونه های جنگلی اقتصادی بویژه در مناطق زاگرسی داشته باشیم که در سال های بعد آن را توسعه بیشتر و بهتری خواهیم داد.
وی با اشاره به اینکه سال گذشته حدود ۵۰ هزار هکتار جنگل کاری انجام شد، افزود: نگهداری و مراقبت از این درختان را مردم به عهده می گیرند و محصولات فرعی و اصلی آن متعلق به مردم است.
رئیس سازمان جنگل ها یادآور شد: بر اساس قانون بایستی بعد از به ثمر رسیدن گونه های اقتصادی بخشی از سود را به دولت پرداخته شود و این روش، روشی است که با استقبال مردم در توسعه جنگل ها بتوانیم ایران را سرسبز کنیم.
وی اضافه کرد: در کنار کاشت گونه های جنگلی، در همان عرصه ها گیاهان داروئی نیز کشت می شود زیرا گونه های جنگلی دیربازده بوده و رشد کندی دارند و مردم با درآمد از گیاهان داروئی خیلی بهتر و با کیفیت بیشتر در توسعه جنگل ها مشارکت کنند.
جلالی گفت: جنگل کاری در عرصه هائی انجام می شود که قبل از آن جنگل بود و با اجرای این طرح ضمن توسعه جنگل ها یک کمربند حفاظتی برای جنگل های طبیعی ایجاد می شود و جنگل های مخروبه احیاء می شود.
وی افزود: با اجرای طرح جنگل کاری اقتصادی با مشارکت مردم وابستگی و تعلق خاطر مردم به این عرصه ها حفظ می شود و در آن اراضی تغییر کاربری نمی دهند و بهره برداری از این عرصه ها فقط برای مشارکت کنندگان مجاز است.
جلالی اظهار داشت: در اجرای این طرح تا کنون در سطح کشور ۲۵۰ هزار هکتار براساس ماده ۳ اعاده مدیریت شده که ۲۵ هزار هکتار آن در کهکیلویه و بویر احمد است و مردم در این عرصه ها با کاشت گونه بومی بادام تلخ از محصول آن استفاده اقتصادی می کنند.
وی گفت: در شرایطی که نرخ بیکاری بالائی در کشور داریم این طرح منافع زیادی برای کشور، جوامع محلی و منابع طبیعی حاصل می کند.

**سالانه ۶٫۵ میلیون مترمکعب نیاز چوبی کشور است
رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور به تولید چوب اشاره کرد و افزود: سالانه حدود ۶٫۵ میلیون مترمکعب نیاز چوبی داریم که حدود ۱۴ درصد آن از محل بهره برداری جنگل وسایر گونه های جنگلی در مستثنیات، حدود ۱۰ درصد از واردات و ۷۶ درصد از زراعت چوب و باقی مانده های باغی تامین می شود.
وی ادامه داد: در سال های اخیر میزان بهره برداری از جنگل ها در کشور از دو میلیون مترمکعب به ۵۰۰ هزار هکتار رسیده و بهترین راه تامین کمبود چوب از محل واردات از کشورهایی همچون روسیه است که تولید چوب بالائی دارند.
وی با اشاره به اینکه روسیه ۸۰۰ میلیون هکتار عرصه های جنگلی دارد، گفت: کشور ما می تواند هم در زمینه واردات چوب و هم جنگل داری در کند بطوریکه منطقه ای واگذار شود، بهره برداری شود و دوباره درخت کاشته شود.
جلالی این نوع فعالیت را کشت فراسرزمینی دانست که در حوزه جنگل هم انجام می شود و افزود: با وجود کمبود آب شیرین در کشور به نوعی واردات آب انجام می شود زیرا تولید یک مترمکعب چوب به ۱۰۰ مترمکعب آب نیاز دارد.
وی با اشاره به اینکه اکنون ۱۰ درصد از نیاز کشور به چوب از طریق واردات انجام می شود، بیان داشت: در کشور ۲۶ واحد صنعتی در زمینه چوب با نیاز سالانه پنج میلیون مترمکعب فعالیت می کنند که وزارت صنایع به آن ها اجازه واردات مواد اولیه را از خارج از کشور برای آن ها صادر کرده است.

**ایران شانزدهمین کشور جهان در حفاظت از جنگل ها
معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه افزود: بر اساس آمار جهانی، ایران حائز رتبه ۱۶ در حفاظت از جنگل ها شد، بر همین اساس میزان تخریب جنگل در ایران حدود یک دهم درصد و در مجموعه جهان ۳.۸ درصد برآورد شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.