کد خبر : 16925
تاریخ انتشار : جمعه 15 مرداد 1395 - 11:34

آخرین خبر از پرداخت بدهی گندمکاران از زبان رییس نظام صنفی کشاورزی / ملک زاده: کشاورزان صبور باشند

دهقان نیوز / طبق وعده مسئولین، بدهی گندمکاران به زودی پرداخت خواهد شد. کشاورزان برای پرداخت بدهی های خود بابت هزینه کاشت، داشت و برداشت نیاز شدیدی به پول دارند.

دهقان نیوز / طبق وعده مسئولین، بدهی گندمکاران به زودی پرداخت خواهد شد. کشاورزان برای پرداخت بدهی های خود بابت هزینه کاشت، داشت و برداشت نیاز شدیدی به پول دارند.

محمد شفیع ملک زاده گفت: از دوازده هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان پول گندمکاران تاکنون حدود ۶ هزار میلیارد تومان پرداخت و حدود ۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان باقی مانده است.

به گزارش دهقان نیوز، رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور با اشاره به اینکه تاکنون قریب به ۱۰ میلیون تن گندم به صورت تضمینی خریداری شده است، افزود: حدود ۵۰ درصد طلب گندمکاران هنوز پرداخت نشده است.

وی گفت: پس از دو هفته پیگیری وزیرجهادکشاورزی از دولت مقرر شد بانکها ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای پرداخت طلب گندمکاران دراختیار وزارت جهادکشاورزی قرار دهند.

رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور افزود: با اختصاص این میزان اعتبار بدهی گندمکاران به زودی پرداخت خواهد شد.

شفیع ملک زاده تاکید کرد: کشاورزان برای پرداخت بدهی های خود بابت هزینه های کاشت، داشت و برداشت نیاز شدیدی به پول دارند و از طرف دیگر باید امکانات لازم را برای فصل جدید کشت که از مهر آغاز می شود فراهم کنند.

وی با انتقاد از عملکرد سازمان غله کشور گفت: سازمان غله متولی اصلی خرید تضمینی گندم در کشور است بنابراین باید اعتبارات لازم را برای خرید تضمینی گندم پیش بینی می کردند که متاسفانه این چنین نشد و برای پرداخت پول گندمکاران با مشکل برخورد کردند.

رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور افزود: در ابتدای فصل برداشت گندم سازمان غله کشور و بانک کشاورزی قول دادند پول کشاورزان را در مدت ۳ روز تا یک هفته پس از خرید تضمینی پرداخت کنند اما کشاورزانی هستند که بیش از دو ماه است پول خود را دریافت نکردند.

شفیع ملک زاده گفت: با پیگیری های وزیر جهاد کشاورزی و اختصاص ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار تمام بدهی دولت به کشاورزان پرداخت خواهد شد.

وی افزود: در برخی مناطق از آنجا که نقدینگی کافی برای خرید گندم و پرداخت به موقع پول به کشاورز نبود کشاورزان به ناچار گندم خود را با قیمت پایین تر از قیمت تضمینی حتی کمتر از هزار تومان به دلال ها فروختند.

رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور گفت: یکی دیگر از مشکلاتی که سبب شد برخی از کشاورزان در استان های کردستان، فارس و حتی خوزستان گندم خود را به دلالان بفروشند کمبود انبار و مکان تخلیه و نگهداری گندمها بود.

شفیع ملک زاده افزود: از طرف دیگر ناهماهنگی در مدیریت زمان نیز مشکلاتی را در روند خرید گندم از کشاورزان ایجاد کرد یعنی گندم های خریداری شده به موقع بارگیری نشد بنابراین مکان کافی برای نگهداری گندم هایی که خریداری می شد در اختیار نبود.

وی تاکید کرد: افراد سودجو و دلالان از این شروط بیشترین بهره را بردند و گندم را با قیمت کمتر از قیمت تضمینی خریداری و با گندم ارزان وارداتی مخلوط کردند و با قیمت بالاتر به دولت فروختند و فاصله قیمتی ۴۰۰ تا ۵۰۰ تومان در هر کیلو را به جیب زدند.

رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور افزود: دلالان در شهرستان فیروزآباد فارس گندم های وارداتی را با گندم های داخلی مخلوط کردند و با قیمت تضمینی به عوامل خرید دولتی می فروختند که وزارت جهادکشاورزی متوجه ماجرا شد و سریعا با آن برخورد کرد.

شفیع ملک زاده گفت: از آنجا که دولت برای تامین اعتبارات لازم با مشکلاتی مواجه است انتظار داریم کشاورزان در زمینه دریافت خود صبوری بیشتری داشته باشند.

وی افزود: شرکت های تعاونی کشاورزی امکانات و تجهیزات لازم را برای خرید تضمینی گندم در اختیار دارند بنابراین باید خودشان مسئول خرید تضمینی گندم باشند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.