کد خبر : 57207
تاریخ انتشار : سه شنبه 6 مهر 1400 - 9:35

پرورش قارچ چقدر سرمایه می خواهد؟

پرورش قارچ چقدر سرمایه می خواهد؟

در این گزارش هزینه های لازم برای پرورش قارچ را به صورت کامل شرح داده ایم.

در این گزارش هزینه های لازم برای پرورش قارچ را به صورت کامل شرح داده ایم.

به گزارش دهقان نیوز به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان، هزینه راه اندازی یک مرکز پرورش قارچ همیشه یک چالش جالب برای کار آفرینان است  به همین دلیل این موضوع را برای شما علاقه مندان شرح داده ایم.

میزان در امد یک مرکز تولید قارچ  به سرمایه بسیار بستگی دارد  و به طور کلی حتی  میتوان با سرمایه اندک هم این کسب و کار را  آغاز کنید و آن را گسترش دهید.

ما سعی کردیم در این مطلب به تمام سوالات علاقه مندان در مورد هزینه و درآمد پرورش قارچ بصورت کامل پاسخ دهیم.

سرمایه اولیه در پرورش قارچ

سرمایه اولیه، اولین نکته ی تاثیرگذار در موضوع هزینه و درآمد پرورش قارچ است. هر چقدر میزان سرمایه اولیه شما بیشتر باشد طبیعتا درآمد شما هم به همان میزان در پرورش قارچ بالا می رود. برخی افراد اعتقاد دارند که اگر پرورش قارچ  با سرمایه اندک شروع شود  حتما با شکست مواجه خواهد شد یا اینکه میزان موفقیت شما بسیار پایین خواهد آمد ، اما این حرف از نظر علمی اصلا درست نیست.

همیشه پیشنهاد ما در هر کاری اینست که  حتی اگر محدودیت مالی ندارید و دست شما برای سرمایه گذاری و  هزینه کردن باز است ، حتما و حتما فعالیت خود را از میزان کم شروع کنید تا با نکات آن کار آشنا شوید و اتفاقا اگر غیر از این کنید حتما شکست می خورید، البته بماند که اگر با سرمایه اندک هم کار پرورش قارچ را شروع بکنید حتما با روش های فروش اینترنتی می توانید سود بسیار خوبی بدست آورید که ما قرار است به زودی آموزش فروش اینترنی برای کسب و کارهای کوچک را قرار بدهیم تا شما عزیزان تمام نکات آن را فرا بگیرید و بدون واسطه  یا دلال محصولات خود را با بالاترین قیمت بفروشید.

هزینه و درآمد پرورش قارچ در منزل

هزینه پرورش قارچ در خانه بسیار اندک است و شما  می توانید برای یادگیری و مصرف خودتان حتی آن را در گلدان نیز پرورش دهید، اما ما در این مقاله می خواهیم از یک نمونه سالن ۴۰ متری با ظرفیت ۴ تن کمپوست صحبت کنیم، همان طور که به آن اشاره شد، شما می توانید کمتر از این میزان هم شروع کنید.

هزینه های ثابت در پرورش قارچ

هزینه های ثابت در پرورش قارچ یعنی لوازم و تجهیزاتی که شما در شروع کار خریداری می کنید و تا سال ها، دیگر نیاز به خرید آنها نیست .

هزینه های متغیر در پرورش قارچ

هزینه های جاری یا همان در گردش هم به معنای هزینه هایی است که شما باید در هر دوره از پرورش قارچ انجام بدهید، مثل خرید کمپوست ، خاک و….. که در اوایل هر دوره از پرورش قارچ باید هزینه های جاری آن را کنار بگذاریم و بعد از فروش قارچ، میزان سود خودمان را جدا  و دوباره با مابقی پول یا همان سرمایه در گردش برای خرید لوازم دوره بعد اقدام کنیم.

درآمد و سود پرورش قارچ چقدر است؟

اگر بخواهیم محاسبه درآمد و سود پرورش قارچ را در این مقاله  به خوبی توضیح  دهیم بهتر است با مثال و  براساس همین سالن ۴۰ متری و با ظرفیت ۴ تن کمپوست متمرکز شویم تا مطلب برای شما به خوبی روشن شود.

در اکثر مواقع در کشور ما میزان برداشت قارچ بین ۲۵ تا ۳۵ درصد است که این اختلاف برداشت به چند عامل بستگی دارد:

۱- پرورش علمی و اصولی

۲- کاربلد بودن و تجربه فرد پرورش دهنده

۳- کیفیت کمپوست

۴-  کیفیت خاک پوششی

بنابراین اگر شما خوب آموزش ببینید و تمام نکات را رعایت کنید و در پرورش قارچ خود نظم کاری داشته باشید .حتما بالاترین میزان برداشت را خواهید داشت.

نحوه ی قفسه بندی سالن ۴۰ متری

قفسه بندی سالن پرورش قارچ یکی از موضوعاتی است که حتما باید به آن توجه کنیم تا هم در طول دوره ی پرورش با مشکلات گردش هوا و پایین آمدن کیفیت قارچ مواجه نشویم و هم بتوانیم مقدار مناسب کمپوست برای خرید را محاسبه کنیم.

توضیحات

طول سالن ۱۰ متر و عرض سالن ۴ متر است.

تعداد استاندارد طبقات در سالن های معمول ۳ طبقه است.

ارتفاع هر طبقه از هم باید ۷۵ سانتیمتر باشد.

فاصله ی اولین طبقه از سطح زمین باید ۳۵ سانتی متر باشد.

ابعاد بلوکه های کمپوست معمولاً ۶۰ در ۴۰ سانتی متر و وزن آنها بین ۱۸ تا ۲۰ کیلو است .بنابراین در هر۱۰۰ در۱۲۰ سانتی متر امکان قرار دادن ۵ بسته کمپوست وجود دارد.

در طول سال چند دوره می توان قارچ را پرورش داد؟

پرورش قارچ به گونه  ای است که اگر شما تمام نکات آن را طبق آموزشی که دیده اید انجام دهید، می توانید در طول سال ۵ دوره قارچ را پرورش دهید و همین امر باعث می شود که زمان  بازگشت سرمایه شما بسیار کوتاه باشد. اما در صورت مساعد نبودن شرایط برای شما حداقل تعداد دوره ی پرورش در هر سال ۴ بار میباشد.

آیا پرورش قارچ برای تولید کننده ارزش اقتصادی دارد؟

هر نوع محصولی که بر اساس علم  و روش مناسب خود تولید شود ، صد در صد ارزش اقتصادی دارد و پرورش قارچ هم از این امر جدا نیست.

ما در این قسمت چهار نکته مهم در این زمینه را برای شما بیان می کنیم تا ارزش اقتصادی این شغل مشخص شود:

۱- می توانید  در هر متر مربع ، مقدار قابل توجه ای  قارچ پرورش دهیم که به صورت عادی ، در هر متر مربع میتوانیم  ۵۰ کیلو در هر دوره ،قارچ برداشت کنیم  و اگر پرورش ما اصولی و علاست این میزان به ۱۳۰ کیلو گرم در هر متر مربع می رسد . این نشان دهنده این است که درآمد پرورش قارچ بسیار مناسب و بالاست.

۲- اگر ما یک زمین کشاورزی داشته باشیم،  در هر هکتار فقط می شود برای ۲ تا ۳ نفر شغل ایجاد کرد ولی در یک سالن ۹۰ تنی از پرورش قارچ  این عدد  به ۲۵ نفر می رسد.

۳- باید دقت کنیم در مزارع پرورش قارچ از کلمه حجم به جای سطح استفاده می کنیم، دلیلش هم آن است که ما برای تولید از قفسه بهره می بریم و در یک فضا می توانیم چند قفسه را روی هم بگذاریم، به همین دلیل ،  در یک فضای کوچک هم می شود از پرورش قارچ درآمد کسب کرد.

۴- شغل پرورش قارچ از مشاغل زود بازده است و تولید کننده به سرعت سرمایه خودش را بدست می آورد و سود می کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.