کد خبر : 58768
تاریخ انتشار : دوشنبه 22 اسفند 1401 - 6:31

دبیر اجرایی اتاق اصناف کشاورزی طبس:

شعار، مشکلی را از بخش کشاورزی حل نمی کند / در خوراک دام با بحران مواجه ایم / سود ۲۳ درصدی برای کشاورز و دامدار مناسب نیست

شعار، مشکلی را از بخش کشاورزی حل نمی کند / در خوراک دام با بحران مواجه ایم / سود ۲۳ درصدی برای کشاورز و دامدار مناسب نیست
شعار، مشکلی را از بخش کشاورزی حل نمی کند

 دبیر اجرایی اتاق اصناف کشاورزی طبس و نماینده دامداران خراسان جنوبی در اتاق اصناف کشاورزی گفت: مشکلات با شعار حل نمی شود. عدم پیروی زیربخشهای دولتی از مصوبات کار درستی نیست.

مسعودرضا بندگی به دهقان نیوز گفت: تولید در بخش کشاورزی با شعار و حرف زدن سنخیت ندارد و شعار، مشکلی را حل نمی کند. در بحث خوراک دام با بحران مواجه هستیم، در ابتدای سال جاری در طبس پیگیر مشکلات شدیم و پیشنهادات خود را ارائه کردیم. با همکاری فرماندار، جهاد کشاورزی و استاندار توانستیم قیمت خوراک دام را کنترل کنیم. انتظار داشتیم که شخص وزیر جهاد کشاورزی نیز در سطح کلان کمک کند بنابراین مکاتباتی را جهت برگزاری نشست با شخص وزیر با توجه به خشکسالی در استان خراسان جنوبی و نیاز مبرم به تامین خوراک دام با هزینه منطقی انجام دادیم که در نهایت با پیگیری نماینده محترم مجلس این نشست برگزار شد.

وی ادامه داد: در جلسه با حضور وزیر و مدیران استانی در مردادماه امسال تمام مشکلات را عنوان کردیم که هزینه ها بسیار بالاست و دامداران توان تهیه جو و خوراک دام را ندارند و باید گوشت شب عید تامین شود و وی موافقت کرد و با پیگیری معاون امور دام قرار شد دولت دام های حذفی استان را خریداری نماید که متاسفانه پس از گذشت مدتی این دستور وزیر بموقع انجام نشد و موقعی اعلام کردند که دام ها آبستن شده بودند و زمان دیر شده بود.

وی افزود: پیشنهاد دادیم که دولت بیاید و جو مدت دار به دامداران استان بدهد که باز هم متاسفانه هیچکس جوابگو نبود و هیچ خوراکی به دامدار داده نشد. چندین بار پیگیر موضوع شدیم تا سرانجام با تایید پشتیبانی امور دام و نیز استانداری موافقت شد تا میزان ۵۰۰۰ تن جو مدت دار از سوی دولت به دامداران تحویل داده شود اما بازهم این موضوع در دست بررسی قرار گرفت و تا این لحظه پاسخی از سمت دولت داده نشده است. تعجب می کنم که چرا این حواله جو به استان خراسان جنوبی داده نشده و هیچ گونه همکاری نمی شود.

وی گفت: دولت و مجلس مصوب می کنند که سررسید وام ها تا پایان سال ۱۴۰۲ حذف شود ولی بانکها کار خودشان را می کنند و گوش به مصوبات نمی دهند. سود وام ها ۲۳ درصد اعلام شده که این میزان برای کشاورز و دامدار مناسب نیست و حتی تقلیل پیدا نکرده است. کشاورزان با این شرایط بدلیل عدم توان مالی در پرداخت اقساط وام های سنگین کشاورزی با مشکل روبرو هستند.

وی افزود: تمام این مشکلات و عدم همکاری ها باعث شد که قیمت گوشت در نوسان باشد. برخی در حال ضربه زدن به دامداری کشور هستند. دامداران دیگر بره ای برای پرورش ندارند .احتمالا در آینده ای نزدیک توان تولید شیر را هم نخواهیم داشت و باید شیر وارد کنیم.

 

گفتگو از: احسان حاصلفروش – دهقان نیوز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.