کد خبر : 58349
تاریخ انتشار : چهارشنبه 16 شهریور 1401 - 8:49

وزیر جهاد کشاورزی:

دستورالعمل حمایت از کشاورزان پیشرو تدوین شد / به کشاورزان پیشرو خدمات ویژه می دهیم / می توانیم تا ۱۰ برابر تولیدات را افزایش دهیم

دستورالعمل حمایت از کشاورزان پیشرو تدوین شد / به کشاورزان پیشرو خدمات ویژه می دهیم / می توانیم تا ۱۰ برابر تولیدات را افزایش دهیم
دستورالعمل حمایت از کشاورزان پیشرو تدوین شد

وزیر جهاد کشاورزی در آیین آغاز سال زراعی جدید ۱۴۰۱-۱۴۰۲ و تجلیل از برگزیدگان بخش کشاورزی، گفت: متوسط تولید کشاورز پیشرو ۱۰ برابر تولید کشاورزان دیگر است و دستورالعملی برای حمایت از کشاورزان پیشرو در حال تدوین است تا خدماتی را به صورت ویژه به این کشاورزان ارائه کنیم.

به گزارش دهقان نیوز به نقل از ایانا، سید جواد ساداتی نژاد در آیین آغاز سال زراعی جدید ۱۴۰۱-۱۴۰۲ و تجلیل از برگزیدگان بخش کشاورزی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای هیئت دولت طی روزهای گذشته، افزود: بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری مسئله امنیت غذایی مسئله درجه یک کشور است.

وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه امیدواریم در سال زراعی جدید رکوردهای بیشتری را کسب کنیم، یادآور شد: ابلاغ طرح الگوی کشت در مراحل نهایی است و به زودی طبق قانون  ابلاغ می شود.

به گفته وزیر جهاد کشاورزی،  طرح مشوق بخشودگی آب بهای کشاورزی با وزارت نیرو در حال تکمیل است و قبل از فصل زراعی ابلاغ می شود.

ساداتی نژاد تصریح کرد: انتقال محصولات آب بر به گلخانه و مجتمع های گلخانه ای در کشور از فعالیت هایی است که در سال زراعی جدید در وزارت جهاد کشاورزی پیگیری میشود و انتقال تولید علوفه به صورت علوفه مرتعی برای اینکه بتوانیم زمین‌های آبی را به سمت کشت محصولات اساسی ببریم نیز از مجموعه سیاست های سال زراعی جدید خواهد بود.

به گفته وی، انتقال از سیاست قیمتی به سیاست های بین قمیتی در بسیاری از کشورها انجام شده  و توانسته تولیدات را افزایش دهد از جمله سرفصل های سیاسیتی سال زراعی جدید است، به طور نمونه کشور برزیل که یک کشور وارکننده بوده توانسته با این سیاست جزو تولید کننده ۲۰درصد غذای جهان شود.

وی تصریح کرد: برای نخستین بار ابلاغ قیمت خرید تضمینی پیش از شروع فصل کشت در سال گذشته و افزایش قیمت آن به ۱۱٫۵۰۰ تومان سبب افزایش تولید محصول گندم شد.

ساداتی نژاد یادآور شد:  افزایش ۲۰ درصدی جو و ۲۷ درصدی برنج را در سال زراعی گذشته شاهد بوده ایم و تولید پنبه و ذرت علوفه ای و سایر محصولات نیز رشد تولید را داشته ایم که نوید تولید بهتری را در سال زراعی جدید میدهد.

وزیرجهاد کشاورزی یادآور شد:  سند تامین کشاورزی قراردادی در اول دولت سیزدهم در کشور شروع شده و انشالله به کشت قراردادی در سال زراعی جدید به صورت گسترده اجرایی می شود و سند مالی را این مهم توسط بانک مرکزی در شورای پول و اعتبار تصویب کرد و به بانک های کشور برای حمایت از کشت قراردادی ابلاغ کرده است.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به خرید تضمینی گندم در سال جاری، افزود: امسال گندم خریداری‌شده در حدود ۷٫۵ میلیون تن بوده که تنها ۷ هزار تن از آن دچار سن زدگی بوده؛ یعنی کمترین میزان سن زدگی در طول تاریخ بخش کشاورزی ایران رقم خورد.

ساداتی نژاد تصریح کرد: در سال اول دولت صدور اسناد اراضی کشاورزی ۸۰ درصد نسبت به سال های گذشته رشد داشته و ۳۰ درصد رفع تداخلات در ده ماهه دولت سیزدهم انجام شده است.

به گفته وی، در دولت سیزدهم ۷۱ هزار میلیارد تومان تسهیلات به کشاورزان پرداخت شده در حالی که تسهیلات پرداخت شده به کشاورزان در سال گذشته تنها ۳۱ هزار میلیارد تومان بوده است.

وزیر جهاد کشاورزی یادآور شد: در ۵ سال گذشته ۵هزار میلیارد تومان  برای تبصره الف بند  ۱۸پرداخت شده که این میزان  در ۱۰ ماه گذشته ۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات بوده است.

به گفته وزیر جهاد کشاورزی، متوسط تولید کشاورز پیشرو ۱۰ برابر تولید کشاورزان دیگر است که نشان می دهد می توانیم تا ۱۰ برابر تولیدات را افزایش دهیم.

وزیر جهاد کشاورزی در پایان گفت: همه کشاورزان ما نمونه هستند و در این مراسم  از ۱۷۱ نفر کشاورز پیشرو و ۳۸ نفر گندم کار نمونه تجلیل می شود و دستورالعملی برای حمایت از کشاورزان پیشرو در حال تدوین است تا خدماتی را به صورت ویژه به این کشاورزان ارائه کنیم.

وی با تاکید بر اینکه هدف دولت سیزدهم رسیدن به اقتدار غذایی در جنوب غرب آسیا است، تصریح کرد: به این کرسی با اهتمام، توکل بر خدا، منویات رهبری و حمایت های رئیس جمهور خواهیم رسید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.