کد خبر : 57796
تاریخ انتشار : شنبه 16 بهمن 1400 - 7:04

تعاون روستایی؛ شبکه هوشمند تجاری سازی کشاورزی / نقش اساسی تعاون روستایی برای ارائه خدمات بهتر به مردم

تعاون روستایی؛ شبکه هوشمند تجاری سازی کشاورزی / نقش اساسی تعاون روستایی برای ارائه خدمات بهتر به مردم

سازمان تعاون روستایی اثبات نمود که می تواند نقش مهمی را در حوزه  توسعه کشت قراردادی و خرید محصولات کشاورزی ایفا نماید.

در ارزیابی ۴ ماهه عملکرد وزارت خانه های دولت سیزدهم که توسط بازرسی نهاد ریاست محترم جمهوری تهیه شد وزارت جهاد کشاورزی موفق به کسب رتبه دوم در این ارزیابی شده است که دو مورد از این برنامه ها که منجر به کسب مقام برتر توسط وزارت جهاد کشاورزی گردید مربوط به فعالیت های سازمان تعاون روستایی می باشد، اول تنظیم بازار به ویژه در بحث استفاده از سامانه های هوشمند توزیع کالاهای اساسی و دوم حمایت از تولید وعرضه و افزایش محصولات کشاورزی، دام و طیور می باشد.

این موفقیت مرهون برنامه‌های مدیرعامل محترم، هیئت مدیره و همه مدیران و کارکنان سازمان تعاون روستایی و شبکه تعاونی های روستایی و کشاورزی می باشد که جای تقدیر و تشکر دارد.

در طی چهار ماه گذشته با اقدامات مثبت جناب آقای دکتر قادری فر با سوابق اجرایی و علمی درخشان به همگان اثبات شد که سازمان تعاون روستایی می تواند نقش اساسی در دولت و وزارت جهاد کشاورزی در راستای ارائه خدمات بهتر به مردم ایفا نماید. امروز تعاون روستایی دارای ظرفیت، پتانسیل و قابلیت های فراوانی در جهت ارائه خدمات بیش از پیش در اقصی نقاط دور و نزدیک کشور می باشد.

سازمانی که می رفت تا در دولتهای قبل؛ واگذار، ادغام یا منحل شود امروز با افتخار پس از ۴۳ سال از پیروزی انقلاب اسلامی که مردم برای دریافت کالاهای یارانه ای و اساسی در صف های طولانی وقت زیادی صرف می کردند با اجرای طرح توزیع هوشمند کالاهای اساسی، باعزت و احترام کالاهای مورد نیازمردم را درب منازل تحویل می دهد.

سازمان تعاون روستایی به عنوان یکی از بازوان پرتوان وزارت جهاد کشاورزی بر اساس اساسنامه مصوب؛ وظیفه تأمین موجبات پیشرفت، گسترش و تقویت تعاون و توسعه عملیات اقتصادی، بازاریابی و بازرگانی و خدمات تعاونی می باشد همچنین بازاریابی و فروش محصولات کشاورزی.

در واقع متولی دولتی تعاونی روستایی در ایران سازمان تعاون روستایی می‌باشد که رسالت اصلی آن، حلقه اتصال و ایجاد تعامل تعاونی‌های روستایی و کشاورزی با مسئولین دولتی را بر عهده دارد.

سازمان تعاون روستایی طی ۴ ماه گذشته یک پویایی و تغییر مسیر را آغاز کرده است که بحمدالله با اجرای برنامه های نوآورانه، هوشمندسازی زنجیره های تامین و توزیع محصولات کشاورزی، تقویت جایگاه و نقش اتحادیه ها، گسترش نوآوری و فناوری در حوزه کشاورزی و روستایی با رویکرد ارتقای تاب آوری ملی روستاها بعنوان رکن زیر بنایی اقتدار، بدنبال ایجاد شبکه هوشمند تجاری سازی کشاورزی در کشور می باشد.

دردوره جدید اولویت های اصلی این سازمان، هوشمندسازی زنجیره‌های تأمین و توزیع محصولات کشاورزی، ورود به حوزه امنیت غذایی و حذف واسطه ها و شبکه دلالی غیر ضروری، ایجاد شبکه‌های مردمی، اجتماعی و دانش بنیان و ترویج آن در بین تعاونی ها و تشکل های بخش کشاورزی می باشد.

امروزه این تفکر در سازمان تعاون روستایی شکل گرفته است که باید در جهت تعاونی‌های نسل سوم یا همان تعاونی‌های بازار گرا حرکت کنیم تا در حوزه بازار، نقش‌آفرینی داشته باشیم و از شکل سنتی خارج شویم.

سازمان تعاون روستایی اثبات نموده است که بعنوان بازوی اجرایی و عملیاتی وزارت جهاد کشاورزی است و می تواند نقش مهمی را در حوزه  توسعه کشت قراردادی و خرید محصولات کشاورزی ایفا نماید.

به اعتقاد دکتر قادری فر، سازمان های مادری(همچون سازمان تعاونی روستایی که متولد دهه  ۴۰ می باشد) که قدمتی از آنها گذشته، به زعم ادبیات توسعه ارزش ساز یا ارزش سوز تلقی می شوند. اگر نتوانند با روح نوآوری و فناوری  خو بگیرند ارزش سوز و بی خاصیت هستند و اگر پیوسته روحیه تغییر و تحول در آنها جریان داشته باشد ارزش سازهستند. تمام تلاش ما بر این است که سازمان مرکزی تعاون روستایی بدل به سازمانی ارزش ساز شود.

 در این میان می بایست مدیران عامل و اعضای هیئت مدیره اتحادیه های تعاونی روستایی و کشاورزی مرکزی و استانی در تمام کشور همراه و هم مسیر با سازمان در این جهت گامهای اساسی بردارند تا انشا الله شاهد اجرای کامل طرح هوشمندسازی زنجیره تامین، توزیع و تجارت محصولات کشاورزی و رشد و شکوفایی تعاونی ها در کشور عزیزمان ایران اسلامی باشیم.

سید عابدین موسوی / مدیر حقوقی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران و فعال در حوزه تعاونی ها

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.