کد خبر : 47594
تاریخ انتشار : دوشنبه 15 بهمن 1397 - 23:06

کمبودی در کود شیمیایی بخش کشاورزی نداریم / کشاورزان نگران نباشند / قیمت کود کشاورزی ثابت ماند

برنامه ای برای افزایش قیمت های کود شیمیایی نداریم.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی به ثبات قیمت کودهای شیمیایی یارانه ای در سه سال اخیر اشاره کرد و گفت: در این مدت حتی یک ریال به قیمت کود اضافه نشده و این اقدام دولت برای حمایت از بهره برداران بخش کشاورزی انجام شده است.

حمید رسولی در نشست خبری چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی که در محل این سازمان برگزار شد، افزود: اکنون برنامه ای برای افزایش قیمت های کود شیمیایی یارانه ای ازته، فسفاته و پتاسه نداریم.

وی اظهار داشت: البته با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه و هزینه های تمام شده تولید، قیمت کودهای یارانه ای برای سال آینده بررسی و ارزیابی می شود اما تلاش داریم افزایش قیمتی در این زمینه نباشد، بنابراین کشاورزان نگرانی در این خصوص نداشته باشند.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی اضافه کرد: کودهای یارانه ای توسط سه هزار و ۵۰۰ شبکه و کارگزاری با قیمت های مصوب عرضه می شود. ‌

 

** تامین انواع کود مورد نیاز کشور

وی تصریح کرد: با وجود تحریم ها، طبق برنامه وزارت جهاد کشاورزی ۱۰۰ درصد انواع کود مورد نیاز بخش کشاورزی تامین شده و کمبودی در این زمینه نداریم.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی از ورود دو محموله کود کشاورزی به کشور خبرداد و گفت: بزودی دو محموله کودی فسفات و پتاس به وزن ۸۰ هزار تن از اروپا (بلاروس) و آسیای شرقی (چین) وارد کشور می شود.

وی اضافه کرد: از ابتدای سال تاکنون بدون هیچ مشکلی، کودهای پایه مورد نیاز تامین و وارد کشور شده و در بخش واردات هیچ دغدغه ای نداریم.

این مقام مسول درباره کیفیت کودهای وارداتی اظهارداشت: کودهای وارداتی ما از بهترین تولید کنندگان جهان همانند چین تامین می شود، چین یکی از تولیدکنندگان کودهای کشاورزی به مقصد کشورهای توسعه یافته اروپایی غربی، ایالات متحده و کانادا است.

به گفته وی، شرکت خدمات حمایتی کشاورزی به عنوان یک تاجر تلاش دارد بر اساس استانداردهای ابلاغی، بهترین و با کیفیت ترین کودهای مصرفی در جهان را خریداری و وارد کند تا جایی که محصولات از زمان خرید تا ورود به کشور در چهار مرحله مورد نمونه گیری و آزمایش قرار می گیرند.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی افزود: در حال حاضر ۱۰۰ درصد کودهای داخلی و وارداتی عرضه شده در کارگزاری های شرکت خدمات حمایتی، مورد تایید موسسه آب و خاک کشاورزی است؛ البته هر جایی که محصول خوبی موجود است تقلب نیز اتفاق می افتد و حتی فروش اینترنتی تقلبی هم داشته ایم.

وی تصریح کرد: امسال ۲۶ پرونده قضایی تشکیل و به دستگاه های قضایی ارجاع داده شده زیرا کودهای تقلبی را در کیسه ها و بسته بندی های مشابه شرکت خدمات حمایتی عرضه می کردند که با آنها برخورد قانونی شده است.

 

**افزایش ۲۸ درصدی مصرف کود کشاورزی نسبت به ابتدای دهه ۹۰

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی از افزایش مصرف کود در بخش کشاورزی کشور استقبال کرد و گفت: طبق آمارها امسال مصرف کود بخش کشاورزی به دلیل بارندگی های مناسب افزایش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه مصرف کودهای کشاورزی کشور ما نسبت به مصرف جهانی نصف و نسبت به کشورهای پیشرفته یک سوم است، افزود: در کشور ما برای هر هکتار ۶۰ کیلوگرم کود مصرف می شود در حالی که به طور میانگین در سایر کشورها میزان مصرف حدود ۱۲۰ کیلوگرم و در کشورهای پیشرفته همانند چین و کانادا بین ۱۸۰ تا ۲۰۰ کیلوگرم در هر هکتار است.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی اضافه کرد: در سال های گذشته مصرف کود بخش کشاورزی حدود دو تا پنج درصد افزایش داشته است درحالی که در ۱۰ ماهه امسال این رقم نسبت به مدت مشابه پارسال ۲۳ درصد و نسبت به میانگین ابتدای دهه ۹۰ بیش ا ز ۲۸ درصد افزایش را نشان می دهد.

رسولی افزایش مصرف کود در بخش کشاورزی را گامی در جهت استاندارد سازی خاک برشمرد و ادامه داد: در سال جاری حدود ۷۰ درصد فسفاته، حدود ۲۰ درصد پتاسه و حدود ۱۰ درصد ازته مصرف شده است، اما باید تنوع بیشتری در سبد مصرفی بهره برداران و کشاورزان ایجاد شود و به عنوان مثال از میزان مصرف پتاسه کاسته شده و ازته افزایش یابد.

وی به کشاورزان توصیه کرد: استفاده از کودهای پتاسه در فصل سرما برای محافظت گیاه و افزایش کمی و کیفی تولید مفید است.

 

** تامین ذخایر کود کشور

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی ذخایر کود کشور را مناسب دانست و گفت: اکنون بیش از ۲۲۵ هزار تن ذخایر استراتژیک کودی در سراسرکشور داریم که این میزان ذخایر، معادل ۱۰ درصد نیاز کشور است.

رسولی با بیان اینکه میزان ۲۰۰ هزار تن از ذخایر ثابت است، افزود: در حال حاضر ۱۳۰ هزار تن کود برای ذخیره در بنادر در حال ترخیص است.

وی افزود: با توجه به نزدیک شدن به کشت بهاره و افزایش حجم مصرف کود در کشور، تلاش داریم ذخایر را به ۳۰۰ هزارتن افزایش دهیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه امسال برنامه تامین کود بخش کشاورزی ۲.۵ میلیون تن بوده است، اظهار داشت: در ۱۰ ماهه اخیر بیش از دو ملیون و ۱۰۰ هزار تن کود که معادل بیش از ۸۴ درصد نیاز است را تامین کرده ایم.

به گفته وی، مجموع کود اوره ای که هر سال از شرکت های پتروشیمی تحویل می گرفتیم، یک میلیون و ۲۱۴ هزار تن بود که امسال با همکاری آنان و تامین به موقع این رقم به یک میلیون و ۲۳۰ هزار تن رسیده است.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی ادامه داد: با توجه به حمل روزانه ۱۰ هزار تن اوره به استان ها نسبت به سال گذشته با افزایش ۳۰ درصدی مواجه شده ایم.

وی افزود: برای دو ماه پایانی امسال حمل ۶۰۰ هزار تن کود اوره را برنامه ریزی کرده ایم تا با ذخیره قابل توجه وارد سال آینده شویم و کشت بهاره را آغاز کنیم.

رسولی درباره واگذاری شرکت خدمات حمایتی طبق قانون سال ۸۵ گفت: وظیفه تامین و تدارک کودهای کشاورزی وظیفه ای نیست که دولت و برنامه ریزان بخواهند نسبت به آن بی تفاوت باشند و ما آمادگی خصوصی سازی را داریم.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی اضافه کرد: این موضوع از ۱۱ سال پیش مطرح شده است که امیدواریم این شرکت با درستی و دقت به اهلش واگذار شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.