کد خبر : 49873
تاریخ انتشار : دوشنبه 23 اردیبهشت 1398 - 13:23

اشتغالزایی برای ۱۰۰ هزار کشاورز در طرح کشت مبتنی بر قرارداد + جزییات

آخرین وضعیت طرح تکاپو تشریح شد.

مدیر اجرایی طرح ملی تکاپو وزارت کار بیان کرد: در این طرح نزدیک به ۲۰ هزار کشاورز تحت پوشش این طرح قرار گرفتند، در برنامه داریم تا ۱۰۰ هزار کشاورز دیگر تحت پوشش این طرح قرار گیرند.

رضا تازیکی، مدیر اجرایی طرح ملی تکاپو وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفتگو با تسنیم، درباره آخرین وضعیت طرح تکاپو گفت: برای امسال در برنامه  داریم برای ۱۰۰۰ روستای کانونی، برنامه توسعه اشتغال را دنبال کنیم. در ۱۰۰۰ روستا برنامه ای برای وام نداریم، اصولاً برنامه اشتغال روستایی بر مبنای مشارکت مردم و توانمندسازی است، اینکه آنها را به بازار بزرگ و کوچک محلی متصل کنیم را در دستور کار داریم. قبلاً تجربه ای را دراشتغال روستایی داشتیم که امسال نیز آن را ادامه می دهیم. امسال در سطح وسیع تری در توسعه روستایی کار خواهیم کرد.

 تازیکی بیان کرد: این مدل را به مدت ۲ سال در روستاها اجرا کردیم و به نتیجه خوبی رسیدیم. در این مدل تنها کاری که انجام می دهیم اتصال به بازار داخلی و خارجی است. در این طرح مردم را با مشارکت خودشان توانمند می کنیم، به عنوان مثال در یکی از این طرح ها، با کمک چند شرکت بیمه، بسیاری منازل روستایی را بیمه سیل و زلزله کردیم، این طرح با هزینه خود مردم بود، نه اینکه هزینه ای را به دولت تحمیل کنیم. با هزینه ۲۰هزار تومان برای هر خانه توانستیم طرح بیمه را عملیاتی کنیم.

مدیر اجرایی طرح ملی تکاپو وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه برنامه امسال بر روی رسته‌های الویت‌دار در کشور است، اظهار داشت: رسته‌هایی مانند پوشاک، کفش، زنبور، مبلمان، گیاهان دارویی، زغفران را به‌صورت ویژه تمرکز خواهیم کرد. بحث ایجاد چند مرکز اتصال به بازارهای بین‌المللی داریم. در حوزه‌های مختلف در حوزه‌های مورد الویت، بحث مبتنی بر قرارداد را داریم. سال گذشته در این طرح نزدیک به ۲۰ هزار کشاورز تحت پوشش این طرح قرار گرفتند، در برنامه داریم تا ۱۰۰ هزار کشاورز دیگر تحت‌پوشش این طرح قرار گیرند. برنامه دیگری با بانک کشاورزی است، توافقی را با بانک کشاورزی داریم و مقرر شد با آنها هم در حوزه توسعه کشاورزی فعالیتی را شروع کنیم. بانک کشاورزی بسیار خوب در این  طرح آغاز به کار کرده است. در حوزه دام سبک نیز برنامه‌هایی داریم.

 وی ادامه داد: در طرح مبتنی بر قرارداد دو هدف کلی در طرح کشت مبتنی بر قرارداد دنبال می‌شود. نخست اینکه، برقراری ارتباط و اتصال پایدار بین بنگاه‌های خرد و کوچک محلی و بنگاههای بزرگ صادراتی، تحت قرارداد و همچنین انتقال دانش فنی و استانداردهاست. همچنین، اصلاح ساختار تأمین مالی توسط سیستم بانکی برای تأمین به‌موقع در فصل برداشت و در محل خاص (پرداخت مستقیم به کشاورز به‌جای پرداخت به شرکت‌ها یا واسطه‌ها) با نرخ ارزان قیمت و پرداخت نقدی به کشاورزان برای جلوگیری از انحراف منابع بانکی تحت نظارت یک سیستم نظارتی از دیگر اهداف اجرای این طرح در کشور است.

مدیراجرایی طرح ملی تکاپو وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: طبقه طرح مبتنی بر قرارداد، توسعه این نوع ارتباطات قراردادی علاوه بر ایجاد شغل و امنیت شغلی برای بهره‌برداران خرد بخش کشاورزی، امنیت و اطمینان کاری مناسبی را برای بنگاههای فعال در این زنجیره به‌وجود خواهد آورد و همزمان موجب توسعه کل زنجیره ارزش می‌شود.

ایجاد یک سیستم فراگیر در کل زنجیره ارزش و ایجاد نهادهای واسط تخصصی برای انتقال دانش فنی و استانداردها و افزایش تولید کمی و کیفی از دیگر اهداف این طرح هستند. در این روش هیچ‌گونه انحراف در منابع وجود ندارد؛ چراکه پول به شرکت داده نمی‌شود. یکی از چالش‌های ما در اجرای این طرح این است که وزارت صنعت این طرح را قبول ندارد. در برخی از استان‌ها وزارت صنعت اعلام می‌کند “با دلالی موافق هستیم”. با اینکه وزیر کار و وزیر جهاد این مدل را به همه استانداری‌ها ابلاغ کردند، وزارت صنعت با این موضوع همکاری نمی‌کند. به همین دلیل طرح مبتنی بر قرارداد با چالش‌های بسیار زیادی همراه است. چالش اصلی ما در استان‌ها تولید مبتنی بر قرارداد است.

 وی اظهار داشت: یکی از برنامه‌های ویژه ما این است که در حوزه استان‌های منتخب فعالیت‌هایی را شروع و مدل توسعه‌ای ارائه کرده‌ایم. اتصال شرکت‌های خوراک دام به دامداران و تجمیع دامداری‌ها را در برنامه داریم. برنامه‌ای که در این طرح وجود دارد شرکت‌های خوراک دام تأمین مالی به شرط ارائه خدمات به دامداران اتفاق خواهد افتاد. ما سرمایه در گردش آنها را تأمین مالی می‌کنیم، به شرطی که خدمات ویژه از قبیل خدمات دامپزشکی، خدمات آموزشی و… به دامداران ارائه کنند. به این ترتیب زنجیره ارزش را به هم وصل کرده ایم. آنها فقط علوفه می‌خرند و شرکت خوراک دام هم فقط علوفه می‌فروشد. هدف ما در انتها این است که با اتصال این مورد و ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت به دامداران، در استان‌هایی که مدنظر است تولید شش برابری دام‌ها را داشته باشیم؛ این طرح برای ۱۱ استان اصلی است که بیشترین تعداد دام را دارند، که با همکاری معاونت دام وزارت جهاد کشاورزی آن را آغاز کرده‌ایم و به‌سرعت گسترش می‌دهیم.

 تازیکی با ابراز “مشکل اصلی ما وزارت صنعت است” گفت: وزارت صنعت هیچ برنامه‌ای برای توسعه تخصصی رسته‌های در حال الویت ندارد. رونمایی از طرح سامانه طرح ملی توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار(تاپ) همان طرح قبلی است. این همان برنامه قبلی است. ما نمی‌توانیم برای تمام طرح‌های صنعت کشور وام پرداخت کنیم، باید زنجیره ارزش درست شود، تجربه پرداخت وام در بخش‌های متعدد داشتیم، این نوع حمایت از طرح‌های اشتغالی مفید نیست و اتفاق خوبی رخ نمی دهد. ولی اگر بتوانیم زنجیره ارزش را به هم متصل کنیم، کار مهمی کرده ایم. وزارت صنعت الویت مشخص برای توسعه صنعتی ندارد.

وی گفت: اگر الویت را بر روی ۱۰ رشته خاص بگذاریم، یک اجماعی را ایجاد می‌کند که همه بر روی آن کار کنیم و تمام کشورهای دنیا اینگونه هستند. ولی در ایران این  وجود ندارد. این بزرگترین مشکلی است که باعث می‌شود منابع هدر برود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.