کد خبر : 43862
تاریخ انتشار : شنبه 17 شهریور 1397 - 14:12

وضع کشاورزی مطلوب نیست / خانه کشاورز به حوزه سیاست کشاورزی ورود کند / از محققان استفاده شود

خانه کشاورز می‌تواند به حوزه سیاست کشاورزی ورود کند.

وضعیت کشاورزی مطلوب نیست. فرمایشات عده‌ای خاص کنار گذاشته شود

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: وضعیت کشاورزی مطلوب نیست و فرمایشات عده‌ای خاص در این حوزه باید کنار گذاشته شود.

به گزارش دهقان نیوز به نقل از مهر، احمدعلی کیخا در مراسم افتتاحیه پانزدهمین کنگره علوم زراعت و اصلاح نباتات ایران که در مرکز همایش های موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر واقع در کرج برگزار شد، اظهار کرد: خانه کشاورز تشکلی مهم است که می‌تواند به حوزه سیاست کشاورزی ورود کند به‌گونه‌ای که در قالب جلسات این نهاد می‌توان مسائلی از جمله نقش سه قوه اجرایی کشور و مجلس شورای اسلامی را در توسعه کشاورزی بررسی کرد.

وی در خصوص وضعیت حال حاضر کشاورزی کشور و میزان مطلوبیت شرایط آن گفت: متأسفانه وضعیت مناسبی در این عرصه وجود ندارد و در حوزه آب، تخلیه روستاها و یا از بین رفتن تالاب‌های موجود کشور نگرانی‌های زیادی وجود دارد.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برای گسترش، توسعه و بهبود شرایط در عرصه‌های کشاورزی و منابع طبیعی استفاده از تحقیقات علمی مهم است و باید به کاربرد علم و نهادینه کردن نتایج علمی در توسعه کشاورزی رسید.

کیخا بیان کرد: در مجلس هم باید بر اساس قانون و قواعد بین‌المللی و با در نظر گرفتن خرد جمعی و سلیقه مردم پیش رفت، اما اکنون قرار است طرح جامع روستایی در مجلس به پیشنهاد تعدادی مشخص از نمایندگان مجلس مطرح شود.

وی تاکید کرد: نمی‌توان توسعه کشاورزی را از توسعه روستایی جدا کرد؛ باید تشریفات و فرمایشات عده‌ای خاص در این خصوص را کنار گذاشت و راه درست را طی کرد؛ زیرا اگر چنین اقدامی عملی شود معضل دیگری بر معضلات پیش روی توسعه روستاها افزوده خواهد شد.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: در حوزه ساختار کشاورزی و منابع طبیعی فاصله زیادی تا رسیدن به حد مطلوب داریم و بدین منظور باید از حضور و توانایی محققان استفاده کرد.

کیخا بیان کرد: در مجلس فرصت خوبی برای بهبود توسعه کشاورزی داریم و بخش اجرایی در این حوزه باید بپذیرد که اگر قرار است کار مهمی انجام شود تنها با تکیه‌بر اطلاعات و دانسته‌های محققان عرصه کشاورزی و منابع طبیعی است.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: ۳۵۰ میلیون دلار سال گذشته برای امور مربوط به استان خوزستان در حوزه‌هایی ازجمله آب، برق و ریز گردها اختصاص یافت که از این مبلغ  ۱۰۰ میلیون دلار برای مسئله ریز گردها کنار گذاشته‌شده است.

کیخا گفت: اکنون بحث ما در مورد خوزستان و حل مشکل ریز گردهای این استان، کم بودن یا نبودن اعتبارات منظور شده در این خصوص است و اینکه چقدر حل موضوع ریز گردها در این استان زمان خواهد برد.

وی ادامه داد:‌ اگر امروز برای مشکلات استان‌های کشور جلساتی برگزار نکرده و به نتیجه نرسیم در آینده مشکلات بیشتری در نقاط مختلف کشور خواهیم داشت همان‌طور که اکنون حل مسائل خوزستان اهمیت دارد و درگیر آن هستیم؛ درنتیجه باید تکالیفی را برای دستگاه‌های اجرایی منظور کنیم تا در عرض چند ماه برنامه و راهکارهای خود ارائه دهند.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی اشاره کرد: اگر لازم باشد باید در قانون برای مدیریت کشاورزی و اصلاح روندهایی که متأسفانه منجر به شرایط نامناسب موجود شده است ورود کنیم و آن را با طرح‌های تحقیقاتی تغییر دهیم.

کیخا با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از ۲ تا ۳ هزار محقق در عرصه کشاورزی و منابع طبیعی در کشور داریم که باید از آن‌ها حمایت شود، افزود: انجمن‌های علمی و ملی کشور باید این فرصت‌ها و ظرفیت‌ها را منظور کرده و توان آن‌ها را در اجرا به‌کارگیرند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.