کد خبر : 34507
تاریخ انتشار : جمعه 14 مهر 1396 - 22:45

دولت به تاخیر در اعلام نرخ خرید تضمینی عادت کرده است / وزیر جهاد کشاورزی: اجازه نمی دهیم گندم وارد کشور شود

علت تعلل اعلام نرخ از سوی شورای اقتصاد مشخص نیست.

با گذشت دوازده روز از آغاز کشت پاییزه و مهلت شورای اقتصاد برای اعلام نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی سال زراعی ۹۶-۹۷ خبری از نرخ های جدید نیست.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، با گذشت دوازده روز از آغاز کشت پاییزه و مهلت شورای اقتصاد برای اعلام نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی سال زراعی ۹۶-۹۷ خبری از نرخ های جدید نیست.

بر اساس قانون دولت موظف است که نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی را قبل از آغاز فصل کشت اعلام کند چرا که این امر در اقبال کشاورزان به کاشت محصول رابطه مستقیمی دارد که در سال های اخیر تعلل در اعلام نرخ گندمکاران را با مشکلات فراوانی در تصمیم گیری روبرو کرده است.

البته ناگفته نماند که سال گذشته علاوه بر اینکه قیمت خرید تضمینی گندم بسیار دیر هنگام اعلام شد، رقم آن برای کشاورزان و وزارت جهاد کشاورزی بسیار غافلگیر کننده بود و تلاش وزیر جهاد کشاورزی برای اصلاح قیمت راه به جایی نبرد.

 حال  تاخیر در اعلام نرخ مجدد خرید تضمینی گندم با انتقادات فراوانی از سوی گندمکاران همراه است چرا که آنها باز هم نگران تکرار داستان سال گذشته در میزان نرخ خرید تضمینی هستند.

کارشناسان معتقدند که  استمرار تاخیر در اعلام نرخ خرید تضمینی گندم می تواند واردات گندم را به دنبال داشته باشد در حالیکه وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه پنجمین گردهمایی کشت پاییزه در جمع خبرنگاران با اشاره به تولید و ذخایر مناسب گندم افزود: اگر چه امسال نسبت به سال گذشته میزان تولید مقداری کاهش یافته است اما این امر در روند خودکفایی خللی ایجاد نمی کند و همچنان واردات گندم ممنوع است و اجازه نمی دهیم گندم وارد کشور شود.

*** علت تعلل اعلام نرخ گندم از سوی شورای اقتصاد مشخص نیست

علیقلی ایمانی رییس بنیاد توانمند سازی گندمکاران با بیان اینکه تاخیر در اعلام نرخ خرید تضمینی در سیاست کشت گندم تاثیری ندارد، اظهار کرد: براساس قانون خرید تضمینی همه ساله نرخ محصولات کشاورزی قبل از آغاز کشت پاییزه باید اعلام شود چرا این امر در در آمد گندمکاران تاثیر گذار است.

وی افزود:  علی رغم آنکه وزارت جهاد کشاورزی نرخ های پیشنهادی خود را به شورای اقتصاد اعلام کرده اما علت تعلل اعلام نرخ از سوی شورای اقتصاد مشخص نیست.

ایمانی ادامه داد: شورای اقتصاد پس از اعلام نرخ پیشنهادی وزارت جهاد موظف به بررسی آنالیز قیمت از سوی کارشناسان در هر استان است تا در نهایت نرخ گندم تا پایان شهریور  ماه اعلام شود.

وی با اشاره به دیگر مشکلات پیش روی تولیدکنندگان بیان کرد: اکنون بخشی از مطالبات گندمگاران پرداخت نشده است که همین امر آنها را در تامین نهاده ها و بذور مورد نیاز کشت پاییزه با مشکلاتی مواجه کرده به طوریکه گندمکاران تقاضا دارند که سازمان تعاون روستایی و شرکت خدمات حمایتی به صورت نسیه نهاده را در اختیار آنها قرار دهد تا پس از دریافت مطالباتشان وجه آن را پرداخت کنند.

رییس بنیاد توانمند سازی گندمکاران با اشاره به اثرات منفی تاخیر اعلام نرخ خرید تضمینی در تاریخ کاشت گندم افزود:  این در حالی است که اعلام به موقع نرخ خرید تضمینی علاوه بر افزایش عملکرد در واحد سطح، اجرای سیاست الگوی کشت در استان ها را به همراه دارد .

وی در پاسخ به این سوال که تاخیر در اعلام نرخ می تواند خودکفایی گندم را زیر سوال ببرد، اذعان داشت: گرچه اعتقادی به تاثیر تاخیر اعلام نرخ خرید تضمینی در کشت گندم ندارم اما به هرحال به سبب بلاتکلیفی کشاورزان  می تواند تا حدی  میزان تولید را تحت تاثیر خود قرار دهد.

به گفته ایمانی دلیل اصلی تاخیر دو الی سه ماهه نرخ خرید تضمینی گندم از سوی شورای عالی اقتصاد مشخص نیست.

خودکفایی گندم دوامی ندارد

علی خان محمدی مدیر عامل مجمع ملی نخبگان کشاورزی در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گفت: تاخیر در اعلام نرخ خرید تضمینی گندم از سوی شورای اقتصاد در عملکرد تولید تاثیر گذار است، همانگونه که میزان تولید از ۱۴ میلیون تن سال زراعی ۹۴-۹۵ به ۹ میلیون تن ۹۵-۹۶ رسید.

وی با اشاره به اینکه سالی که نکوست از بهارش پیداست، افزود: براین اساس تعلل در اعلام نرخ خرید تضمینی و پرداخت مطالبات گندمکاران به سبب سرگردانی کشاورزان ، پایداری تولید را زیر سوال می برد.

خان محمدی ادامه داد: در سال های اخیر تاخیر در اعلام نرخ و نبود حمایت های لازم، واردات ۶ میلیون تنی گندم در سال ۹۲ را به همراه داشت.

مدیرعامل مجمع ملی نخبگان کشاورزی با اشاره به ضرورت حمایت از گندمکاران بیان کرد: گر چه به افزایش بیش از حد نرخ خرید تضمینی گندم اعتقادی ندارم اما انتظار می رود که مسوولان امر برای ایجاد انگیزه و دلگرمی گندمکاران در تامین نهاده ها و بذور مورد نیاز کمک کنند.

به گفته وی انگیزه و رسیدگی کشاورزان به مزارع ، بیش از شرایط اقلیمی در میزان تولید گندم تاثیر گذار است.

خان محمدی با بیان اینکه استمرار روند تاخیر در اعلام نرخ خرید تضمینی واردات گندم را به همراه دارد، تصریح کرد: اگر مسوولان امر برنامه ریزی دقیقی برای پایداری تولید و حمایت از گندمکاران نداشته باشند ، تاخیر در اعلام نرخ خرید تضمینی موجب خواهد شد که برای دومین بار خودکفایی گندم به پایان برسد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.