کد خبر : 34481
تاریخ انتشار : پنجشنبه 13 مهر 1396 - 20:00

میزان بهره وری آب در کشاورزی چقدر است ؟

باید بحران آب را در کشور جدی گرفت و حل آن هم جز با تلاش بخش کشاورزی و کشاورزان میسر نمی شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی: درحوزه کشاورزی سالانه ۶ درصد افزایش بهره وری آب داریم

عباس کشاورز در گردهمایی سالانه کشت محصولات پائیزه استان گلستان با محوریت کشاورزی حفاظتی در گرگان، اظهار داشت: اگر بحت بهره وری آب در حوزه کشاورزی به همین شیوه که به اجرا درآمد تا پنج سال آتی با ارتقای سالانه ۶ درصد تداوم یابد ، مشکل بحران آب کشاورزی حل خواهد شد.

به گفته وی؛ با این وجود باید بحران آب را در کشور جدی گرفت و حل آن هم جز با تلاش بخش کشاورزی و کشاورزان میسر نمی شود.
وی همچنین به وضعیت تولیدات کشاورزی اشاره کرد و افزود: در چهار سال اخیر به توفیق های خوبی در بخش کشاورزی دست یافته ایم که نمونه بارز آن خودکفایی در تولید گندم است.
معاون وزیر جهادکشاورزی اضافه کرد: امروز مشکل گندم در کشور حل شده است و امیدواریم این روند در قالب اجرای طرح و افزایش عملکرد در واحد سطح پایدار بماند.
کشاورز به واردات برخی محصولات همچون شکر در سال های قبل از دولت تدبیر و امید نیز اشاره کرد و افزود: سالهای ۹۰ تا ۹۲حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن و در سال های ۹۳ تا ۹۶نیز با وجود افزایش تولید، ۶۵۰ هزار تن شکر وارد کشور شد که با برنامه ریزی جهاد کشاورزی مشکل تامین شکر حل خواهد شد.

*آب، تغییر اقلیم و فقیرشدن خاک چالش های پیشروی کشاورزی
معاون وزیر جهادکشاورزی در امور زراعت همچنین آب، تغییر اقلیم، فقیر شدن خاک و فرسایش را از چالش های جدی پیش روی بخش کشاورزی برشمرد و گفت: برای مقابله با این چالش ها و پایداری کشاورزی در تامین نیاز کشور باید مدیریت دقیق و حساب شده را در این حوزه عملیاتی کنیم.
وی همچنین استان گلستان را مدلی برای توسعه کشاورزی در کشور معرفی کرد و از مسئولان استان خواست که سرمایه گذاری را در این حوزه با استفاده از توان بخش خصوصی و تبادل اطلاعات با کشورهای صاحب نظر و با برگزاری نمایشگاههای مشترک فراهم کنند.

*مشکل تغییر نگرش به اقلیم داریم
رییس مرکز اقلیم شناسی کشور نیز به تغییر اقلیم طی ۱۰ سال اخیر اشاره کرد و گفت: اکنون مشکل تغییر نگرش به اقلیم است و باید آن را پذیرفت و برای برون رفت از این شرایط برنامه ریزی داشته باشیم زیرا این مشکل آسیب رسان است.
مجید حبیبی افزود: تغییر اقلیم برگشت ناپذیر بوده و باید با آن همراه شد.
وی با بیان اینکه از سال ۱۳۷۹ تغییرات آب و هوایی در کشور شکل گرفته است، گفت: همکاری بین المللی در این زمینه با ۱۰ کشور همسایه آغاز شده است و مرکز مخاطرات (آب و هوایی وتغییرات اقلیمی) در ایران فعالیت دارد.
وی همچنین از اخذ محوز پایلوت اقلیم غرب آسیا توسط مرکز اقلیم شناسی کشور خبر داد .

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.