کد خبر : 34263
تاریخ انتشار : جمعه 31 شهریور 1396 - 11:38

بزرگترین مشکل کشاورزان از منظر رییس نظام صنفی کشاورزی ایران

باید ابزار لازم در اختیار وزارت کشاورزی قرار گیرد تا اختیار تام داشته باشد و بتواند از کشاورزان حمایت کند.

باید ابزار لازم در اختیار وزارت کشاورزی قرار گیرد تا اختیار تام داشته باشد و بتواند از کشاورزان حمایت کند.

رئیس نظام صنفی کشاورزی ایران گفت: برای ایجاد زنجیره ارزش و انجام صفر تا صد تولید تا مصرف، شرکت‌های هلدینگی را در دستور کار قرار داده‌ایم تا بتوانیم برای صادرات و فروش محصولات تولید شده بهتر عمل کنیم.

به گزارش دهقان نیوز، محمد شفیع ملک‌زاده ، یکی از مشکلات کشاورزان را عدم آشنایی با نهاده‌های مناسب و نظارت بر آنها برشمرد و افزود: کودها و سموم نابجایی در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد که نظارت درستی هم روی آن انجام نمی‌شود.

وی به عنوان مثال به وضعیت پسته دامغان اشاره کرد و افزود: امسال بیش از ۵۰ درصد از درختان پسته این منطقه ریزش برگ داشتند که مشخص نیست به علت مصرف سموم بی‌کیفیت بوده یا مسائل دیگر.

 ملک‌زاده یکی دیگر از مشکلات اصلی پسته‌کاران را نداشتن بازار بعد از برداشت محصول عنوان کرد و گفت: اکثر محصول پسته روی دست کشاورزان می‌ماند و خیلی کمتر از هزینه تولید و پایین‌تر از قیمت واقعی پسته خود را می‌فروشند.

رئیس نظام صنفی کشاورزی ایران در پاسخ به این سوال که قرار بود تا شرکت‌های کنسرسیوم صادراتی برای صادرات محصولات کشاورزی تشکیل شود، کار به کجا رسیده، گفت:‌ متأسفانه خیلی چیزها گفته می‌شود که اگر انجام می‌شد تا الان مشکلی نداشتیم. کشاورز نمی‌تواند هم محصول تولید و هم برای آن بازاریابی کند.

وی ادامه داد: پس از اجرای قانون تمرکز که وظایف بازرگانی به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شد، باید ابزار لازم نیز در اختیار این وزارتخانه قرار گیرد تا اختیار تام داشته باشد و بتواند از کشاورزان حمایت کند.

به گفته ملک‌زاده هم‌اکنون ایجاد شرکت‌های هلدینگ برای ایجاد زنجیره ارزش از تولید تا مصرف در دستور کار قرار دارد.

رئیس نظام صنفی کشاورزی ایران  همچنین از صندوق حمایت از توسعه و سرمایه‌گذاری کشاورزی خبر داد و گفت: این صندوق با کمک معاونت باغبانی وزارت کشاورزی و نظام صنفی فعالیت خود را آغاز کرده که نمونه آن حمایت از باغداران مرکبات شمال و نخل‌داران جنوب است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.