کد خبر : 34185
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 شهریور 1396 - 14:27

توضیح رییس کمیسیون کشاورزی در خصوص نرخ تضمینی محصولات کشاورزی

نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی از سوی دولت اعلام نشده است.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: با وجود شروع سال زراعی جدید و شروع کشت پائیزه هنوز نرخ خرید تضمینی محصولات مهم کشاورزی از سوی دولت اعلام نشده است.
علی اکبری در گفتگو با فارس، در مورد علت اعلام نشدن نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی از جمله گندم با وجود آغاز کشت پاییزه و پیگیری نمایندگان مجلس در این مورد خاطرنشان کرد: البته فعلاً تأخیر دولت در اعلام نرخ خرید تضمینی در حدی نیست که بگوییم، اما ما نگاه‌مان عمدتاً حمایت از تولیدکننده است. تولیدکننده‌ای که درآمدش بسیار محدود است و باید هزینه‌های بسیاری را بپردازد.

نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که برخی عنوان می‌کنند، قیمت جهانی گندم بسیار پایین‌تر از گندم داخلی است و چه دلیلی برای تولید این گندم در داخل با قیمت بالا و آب‌بری زیاد است، تأکید کرد:‌ دولت همواره باید حمایت خودش را در اشکال مختلف از کشاورزان داشته باشد؛ چراکه هم مردم و هم تولیدکنندگان این تفاوت را می‌دانند و اکنون قیمت جهانی گندم در هر کیلو ۶۰۰ تومان است، در حالی‌که نرخ خرید تضمینی گندم ۱۳۰۰ تومان است.

ورود یارانه‌ای دولت برای تجهیز کشاورزان موفق نخواهد بود

خبرنگار پرسید بهتر نیست که دولت با ارائه تسهیلات بی‌بهره یا کم‌بهره و تجهیز کشاورزان به ماشین‌آلات روز و استفاده از روش‌های نوین برای افزایش عملکرد در هکتار و کاهش قیمت تمام‌شده وارد عمل شود، که رئیس کمیسیون کشاورزی این گونه پاسخ داد: چون دولت به سمت خصوصی‌سازی رفته و بخشی از نهاده‌ها هم توسط بخش خصوصی ارائه می‌شود، شاید ورود دولت به شکل یارانه‌ای خیلی موفقیت‌آمیز نباشد و بهترین راه پرداخت مستقیم به کشاورز است که محصول کشاورز را مستقیماً بخرد.

وی یکی از دلایل تأخیر دولت در اعلام نرخ خرید تضمینی را بررسی‌های بسیار برای اعلام یک رقم معقول و منطقی متناسب با داشته‌هایش عنوان کرد و افزود: همین الان دولت بیش از ۶۰ درصد ارزش پول گندم را نتوانسته به کشاورزان بپردازد و کشاورزان همچنان پیگیر پولشان هستند.

به گزارش خبرنگار فارس، بر اساس قانون مصوب مجلس دولت موظف است هر ساله قبل از آغاز کشت پاییزه نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی را متناسب با نرخ تورم برای سال زراعی جدید که از مهر آغاز می‌شود، را اعلام کند. اما سال گذشته با وجود پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش ۹درصدی قیمت گندم را ۲٫۲ درصد افزایش داد که آن هم در آبان ماه اعلام شد و امسال نیز ظاهرا قرار است همین قصه تکرار شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.