کد خبر : 34104
تاریخ انتشار : شنبه 25 شهریور 1396 - 18:20

کشاورزان در اصلاح و بهسازی باغات مشارکت کنند

وی از کشاورزان خواست که در اصلاح و بهسازی باغات مشارکت کنند.

احمد مستخدمی درباره وضعیت تولید زیتون افزود: از این میزان سطح زیرکشت باغات، نزدیک ۳۵ هزار هکتار آن مربوط به مناطق سه گانه قزوین، گیلان و زنجان با عملکرد تولید بیش از پنج تن در هکتار است. میانگین عملکرد کشوری امسال ۲٫۱ تن در هکتار است.
مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه ۱۸ درصد کل سطح باغات زیتون کشور قدیمی و فرسوده هستند،
تصریح کرد: این باغات نیاز به بازسازی و جوانسازی دارند که امیدواریم تا پایان برنامه ششم توسعه با مجموع اقداماتی که صورت می گیرد، باغ های غیر اقتصادی و مسن نداشته باشیم.
مستخدمی درباره اجرای پروژه اصلاح و بهسازی باغات قدیمی زیتون گفت: امسال پیوند ۸۴ هزار اصله درخت برای تغییر رقم، هرس بازجوانسازی ۴۳۰ هکتار باغ و مشارکت در تغذیه ۱۱۰۰ هکتار باغ زیتون به منظور افزایش عملکرد را در دستور کار داریم.
وی اعتبارات بخش زیتون در سال جاری را ۴٫۵ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: ۳٫۳میلیارد تومان از این اعتبار برای اصلاح و بهسازی و یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به توسعه باغات زیتون اختصاص می یابد.
مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی در عین حال از کشاورزان خواست که در اصلاح و بهسازی باغات مشارکت کنند.
وی با اشاره به اینکه روغن زیتون مورد نیاز کشور حدود ۱۰ هزار تن در سال است، تصریح کرد: نزدیک به پنج هزارو ۳۰۰ تن روغن زیتون از طریق تولیدات داخلی تامین می شود.
مستخدمی با بیان اینکه مصرف سرانه روغن زیتون برای هر نفر در کشور ۱۳۰ گرم است، گفت: این در حالیست که در یونان سرانه مصرف برای هر نفر نزدیک به ۱۸ کیلوگرم است.
وی سرانه مصرف کنسرو دانه زیتون در کشور را ۸۵۰ گرم دانست و تصریح کرد: مصرف سرانه کنسرو زیتون در ایران ۲٫۵ برابر دنیا است.
مجری طرح زیتون با بیان اینکه ما در تولید کنسرو زیتون به طور کامل خودکفا هستیم و نیازی به واردات نداریم، ادامه داد: تولید کنسرو زیتون بیش از نیاز داخلی است، از این رو هر سال بخشی از تولید داخل برای سال آینده ذخیره سازی می شود.
وی با اشاره به اینکه واردات دانه یا میوه زیتون به هر شکل به کشور ممنوع است، گفت: ورود میوه زیتون در سنوات گذشته منجر به شیوع آفت مگس زیتون در کشور شد و از این رو وزارت جهاد کشاورزی واردات میوه زیتون را به هر شکل ممنوع کرده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.