کد خبر : 33920
تاریخ انتشار : جمعه 17 شهریور 1396 - 11:07

اعطای تسهیلات ارزان قیمت و کمک بلاعوض به کشاورزان خسارت دیده از خشکسالی

خسارت در قالب استمهال وام، تسهیلات ارزان قیمت و کمک های بلاعوض که در دولت مطرح و مصوب می شود، از آنان حمایت کرد.

خسارت در قالب استمهال وام، تسهیلات ارزان قیمت و کمک های بلاعوض که در دولت مطرح و مصوب می شود، از آنان حمایت کرد

تعادل بخشی به آبهای زیرزمینی ضروری است

 محمدعلی طهماسبی در حاشیه بازدید از باغ های انار و پسته شهرستان مه ولات به خبرنگاران گفت: کشور ما روی کمربند خشک و نیمه خشک زمین قرار گرفته و ۶۳ درصد ایران که در یال جنوبی، شرقی و شمالی زاگرس واقع است دارای بارش های کم و پراکنده است و آبی که طی میلیون ها سال در سفره های زیرزمینی آن ذخیره شده بود از بین رفته و یا به شدت کاهش یابد.

وی با اشاره به خسارات خشکسالی به کشاورزان گفت: خسارت به کسانی که محصول خود را بیمه نکرده اند باید از طریق ستاد حوادث غیرمترقبه جبران شود و در قالب استمهال وام، تسهیلات ارزان قیمت و کمک های بلاعوض که در دولت مطرح و مصوب می شود، از آنان حمایت کرد.
مدیر جهاد کشاورزی مه ولات نیز از کاهش ۵۰ درصدی سمپاشی درختان پسته خبر داد و عنوان کرد: با توجه به افزایش مقاومت پسیل پسته به انواع سموم طی سالیان اخیر، مبارزه با این آفت به روش های غیرشیمیایی در شهرستان مورد توجه کارشناسان و بهره برداران قرار گرفت.
احمد نادری گفت: امسال برای مبارزه با این آفت روش های مبارزه زمستانه، نصب کارتهای زرد واستفاده از ترکیباتی نظیر انواع گوگرد، سولفور، کائولن، صابونهای مایع مخصوص، محلول پاشی و ترکیبات با منشاء گیاهی مثل پالیزین و شستشو با آب یخ، رواج قابل توجهی داشته است.
وی افزود: این اقدامات نهایتا منجر به کاهش ۵۰ درصدی مصرف سموم کشاورزی شده و موجب شده محصول پسته مه ولات با کیفیت بهتری تولید شده که می تواند در بهبود صادرات بخصوص به اتحادیه اروپا نقش بسزایی داشته باشد.
مه ولات بزرگترین شهرستان باغی استان خراسان رضوی است که مقام اول سطح کشت و تولید ۲ محصول پسته و انار و عنوان پنجم سطح زیر کشت و تولید زعفران را در استان به خود اختصاص داده است.
حدود ۹۷ درصد اشتغال این شهرستان وابسته به بخش کشاورزی است.
فیض آباد، مرکز شهرستان ۵۰ هزار نفری مه ولات در ۲۰۷ کیلومتری مشهد قرار دارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.